Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1487170
Malmstroem skrev:Nuvarande 70.000 i bidrag lär inte bli kvar oförändrat länge till.
Framförallt inte när BMW ger bort flera tusen i3or på 12 månaders leasing där man avtalat med BMW Norge om export efter 12 månader. Så man leasar ut bilen, tar bonusen, och sedan exporterar ALLA bilar till Norge. Tro fasen det skaver.

(Men även utan detta kommer bonus/malus kollapsa. Man har satt Malusen för högt så det säljs inte tillräckligt många bilar med malus längre. Hade det varit 5tkr i skatt på en diesel och inte 12k hade balansen hållit längre)
#1487206
Ja, subventionerna är inte hållbara i längden.

Det står 70.000:- minus i min leasingoffert som gick in i dag. Med tanke på att det sägs vara ett års leveranstid kan nog det utbetalda beloppet bli något annat. Jag kände mig tvingad att lusläsa bilpolicyn för att vara hyfsat säker på det inte blir jag som får stå med svarte petter. ;-)

Så om cirka ett år får jag reda på om jag trivs med elbil...
#1487213
Malmstroem skrev:Det står 70.000:- minus i min leasingoffert som gick in i dag.
Är det en CBV så är väl risken Volvos tror jag. Men visst behöver du läsa noga.
#1487247
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Det står 70.000:- minus i min leasingoffert som gick in i dag.
Är det en CBV så är väl risken Volvos tror jag. Men visst behöver du läsa noga.
Är det så?
Jag har för mig om att det är en förhöjd månadskostnad de 6 första månaderna och sedan när bonusen betalas ut så slås den ut på resterande 30 månader (vid 36 månaders avtal). Hinner inte bonusen betalas ut efter 6 månader får man nog betala den förhöjda månadskostnaden fram till att det betalas ut. Och kommer det ingen bonus alls (vilket kanske inte är troligt), ja inte tror jag då det är Volvo som står för ”fiolerna”.
#1487252
perin skrev:Jag har för mig om att det är en förhöjd månadskostnad de 6 första månaderna och sedan när bonusen betalas ut så slås den ut på resterande 30 månader (vid 36 månaders avtal).
Brukar vara så på företagsleasing
#1487324
Jag är klart sugen på el.bil. När jag leasade vår nuvarande XC60 hittade jag ingen elbil som passade. Nu är XC60:n 16 månader och i höst måste man ju bestämma sig då leveranstiderna är extrema på vissa bilar. Jag har dock svårt att hitta någon som passar oss och som vi har råd med. Men fler och fler kompisar, bekanta och kollegor skaffar nu elbil så det blir spännande att höra vad de säger om livet med elbil.

Hittar jag ingen elbil får det nog bli en plug-in-hybrid. Körde två sådana i sammanlagt 6 år tidigare. Jag var supernöjd, snittade 1,8L/100km på dessa 6 år. Perfekt körcykel för dessa bilar. Men att släpa runt en fossilmotor och en bränsletank känns omodernt och resursslösande.
#1487332
Primus skrev:När jag leasade vår nuvarande XC60 hittade jag ingen elbil som passade.
ID4 motsvarar både i pris och utrymmen.
  • 1
  • 296
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 390

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]