Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1483275
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 11 jan 2022, 23:10
VolvoB20 skrev: Om det inte är elbristen pga exporten som gör elen tokdyr i SE4, vad är det då kan man undra.
Det är hur vår elmarknad tillsammans med Europa är uppbyggd och prissättningen. Där den dyraste källan (sista producenten som köps upp i "auktionen") sätter priset för hela elområdet. Och med extremt dyr gas och fossila bränslen nu så är tyvärr det det stora problemet. Även Norge och Finland har påverkats hårt av det här i december.
Ryssland levererar bara mellan 5-25% av normal mängd gas till Europa.
USA har börjat leverera mer gas via tankers till Europa (omstyrt från det som annars gått till Asien) för att motverka den instabilitet som Rysslands minskning ger Europas elmarknad, plus att de får jävligt bra betalt för att sälja gasen i Europa nu skulle jag tro.

Sverige är tyvärr (lite som vanligt känns det som) ett av de länder som får det sämre av tätare elnät nedåt och mer gemensamt elnät. Klart det kan ha fördelar när Tyskland och Danmark producerar vindel så det är gratis, men generellt har vi tillsammans med Norge en stabil produktion där vi exporterar till andra länder.

Sen i somras är vi än mer kopplade till kontinenten med nya kraftigare kablar och även ska nya kablar till UK tagits i bruk. Vi som alltid haft lägre pris är nog de stora förlorarna på det. :(
Visst, men det är ju elbristen som gör att man måste använda den allra dyraste källorna och därför blir det så dyrt. Hade det inte varit brist hade man inte behövt använda de dyraste källorna.

Hade Sverige och Tyskland inte stängt så många kärnkrafteverk hade vi inte behövt elda med så mycket fossil gas/kol/olja som vi nu tvingas göra.
Nu är det ju inte vi i Sverige som eldar massa gas eller kol. Vi har ändå lyckats kompensera bortfallet av kärnkraften på ett betydligt bättre sätt än vad Tyskland verkar ha. Speciellt nu med gasbristen.
De har inte fördelen vi har av så pass mycket vattenkraft. Det ser inte så ljust ut där just nu. :(
https://www.tn.se/naringsliv/experten-t ... s-sverige/
#1483276
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: ons 12 jan 2022, 09:10 Har TV-n på när jag sitter och tittar på min brasa. Höll på att sätta hela te muggen i halsen :-o :-o :-o
Som mest kan ett hushåll med höga elkostnader kompenseras med 2 000 kronor per månad, det vill säga sammanlagt 6 000 kronor. Det handlar framförallt om småhus som är eluppvärmda.
Vi får väl se när/om det kommer några pengar. 2000 kr/månad är nästan hälften av det som är över "normal" räkning denna höst/vinter.
Kommer inte bli ett öre. Jag har sparat som en galning , frusit när jag pressat ned förbrukningen till 1000 kwh men fick ändå en tokhög räkning dubbelt så hög som förra året. Sköter man sig ska man straffas.

Man går ju på förbruking hur mycket man får tillbaka, så de som har svinbillig el via låst avtal och har megaslösat med el kommer casha in fett. Det är väl som vanligt i detta landet, ju mer man missköter sig, destomer bidrag får man.
De som förbrukat över 2000kWh får inget extra. 2000kWh är den övre gränsen. Satan så många reportrar som måste börja läsa på innan de skriver rubriker och lurar alla! Med en förbrukning på 2000kWh får man full kompensation. Man får inte en krona mer om man skulle förbrukat 4000kWh.. Bara de första 2000kWh som blir "billigare". Någon nedre gräns är inte satt än.

Stödet är tänkt att fungera som en trappa där man får mer pengar ju mer el man konsumerar. Kompensationen ska baseras på hushållets månatliga elförbrukning. De hushåll som använder över 2 000 kWh per månad blir berättigade till det högsta stödet på max 6 000 kronor totalt, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Någon nedre gräns är ännu inte satt, enligt Dambergs pressekreterare.

https://www.svt.se/nyheter/regeringen-k ... presstraff

Orginalpressrelease
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... hushallen/
#1483279
Kanske blir 1kr i bidrag per förbrukad kWh då? Upp till 2000kwh. Skulle ju nästan kännas rättvist isåfall.
#1483283
Ja... fast jag har en känsla av att dom ändå kommer ha nån nedre gräns.. fimpar man "småersättning" på några hundringar som ska betalas ut så kanske det minskar administrationen rejält?
Fast som du säger blir det svårt att få folk att se det som rättvist om man inte ger det till alla som har egen elmätare.

Och 1kr/kWh upp till 2000kr vore väldigt enkelt för folk att förstå. :)
#1483287
Elpriset och dess kompensation får avhandlas i 1 tråd och det blir denna: viewtopic.php?f=36&t=167307&start=50 Vi kan inte ha flera trådar om samma ämne som dessutom inte egentligen har med elbilar att göra.
#1484327
Klimatbonusen för i år redan slut
Nu är det januari, men klimatbonusen som är tänkt för att används till utbetalningarna till nya laddhybrider och elbilar i år kan redan vara slut.


https://www.bytbil.com/nyheter/klimatbo ... slut-34642

Känns som kass planering av de som styr och ställer... :bored:
#1485262
fjohan82 skrev:Klimatbonusen för i år redan slut
Nu är det januari, men klimatbonusen som är tänkt för att används till utbetalningarna till nya laddhybrider och elbilar i år kan redan vara slut.


https://www.bytbil.com/nyheter/klimatbo ... slut-34642

Känns som kass planering av de som styr och ställer... :bored:
Kan tycka att maxgränsen för klimatbonusen borde sänkas än mer än vad den ska. Köper man tex nya Mercedes EQS för 1.7 miljoner eller en Porsche Taycan behöver jag knappast 70'000 i skattereduktion.

Däremot för en familj som en annan med strax under 60k brutto, då är det ett större incitament. har kolla lite på tex E-niro, och utan bonus är det inte värt det kontra o behålla nuvarande v60cc D4
#1485275
StefanN skrev: Pristaket är tänkt att börja gälla 1 juli 2022. Det innebär att en bil som kostar mer än 700.00 kr måste vara registrerad senast den 31 maj för att få bonus.
Jo precis, men vem har råd o lägga 700k på bil som, även om jag skulle tjäna 40k i månaden är det rätt ansenlig summa av min lön som skulle gå åt även med klimatbonus, skulle ju vara dubbelt så dyrt kontra min fossila bil jag har. jag tror snarare man behöver sätta mer press på tillverkarna. dom sätter ju hutlösa priser för att dom också räknar in den där bonusen
#1485282
Fixter skrev: sön 23 jan 2022, 20:10
StefanN skrev: Pristaket är tänkt att börja gälla 1 juli 2022. Det innebär att en bil som kostar mer än 700.00 kr måste vara registrerad senast den 31 maj för att få bonus.
Jo precis, men vem har råd o lägga 700k på bil som, även om jag skulle tjäna 40k i månaden är det rätt ansenlig summa av min lön som skulle gå åt även med klimatbonus, skulle ju vara dubbelt så dyrt kontra min fossila bil jag har. jag tror snarare man behöver sätta mer press på tillverkarna. dom sätter ju hutlösa priser för att dom också räknar in den där bonusen
Tjänstebilar. På totalen kan en dyr elbil ändå va billigare än en fossilbil som är mycket billigare i inköp.
Då tar man gärna bonusen som lök på laxen.
  • 1
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 390

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]