Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1478277
Derank skrev: tor 09 dec 2021, 05:55 Finns gott om bilar i Zoes och Dacias klass, och vi lär se fler de kommande åren

Zoe ser man ju på att den vill man inte krocka i, är väl bara en mopedbil som är en säkrare död vid en krok i 50kmph, ochså för mig en gåta hur någon idiot i Sverige bestämt att de ska få säljas och framföras på allmän väg.

Men Renault Clio har du inga problem med?

https://www.carsguide.com.au/renault/cl ... enault-zoe
#1478278
poseidon skrev: tor 09 dec 2021, 19:46
StefanN skrev: tor 09 dec 2021, 18:19 50 år gamla bilar är ett minne blott i framtiden….
Å det är ju inte bra för miljön....
Varför skulle det vara ett minne blott?

Vad gäller miljön så är ju problemet den där vätskan ni tankar och förbränner i bilarna som är problemet. Inte tillverkningen av själva bilen. Den tjänar man snabbt in.
#1478279
Erik Å skrev: tor 09 dec 2021, 21:30
StefanN skrev: tor 09 dec 2021, 18:19 50 år gamla bilar är ett minne blott i framtiden….
Det kommer mänskligheten också att vara om vi inte kommer ur slit-och-slängtänket
Hur många 50-åriga bilar finns det som används som bruksbilar? Hur ofta ser man ens 20 år gamla bilar ute? Jo, det händer men det är då inte många.

Vi ska självklart slänga bort de här skitiga och förorenande bilarna som har förbränningsmotor så fort det bara går. Det tjänar alla på. Närmiljön, luftkvaliteten i städerna, klimatet, människors hälsa...
#1478286
Verdi skrev:Vi ska självklart slänga bort de här skitiga och förorenande bilarna som har förbränningsmotor så fort det bara går.
Jag är tredje ägaren på en 33 år gammal Volvo 745 GLT 16V som jag använder som bruksbil, laståsna, dragbil. Kör 4 - 600 mil om året och på E85 sedan drygt 10 år. En bil med denna ålder har överlevt 3 - 6 st nytillverkade bilar. Det är väl miljövänligt om något... Plus att den "går på" endast c:a 2 dl bensin/mil med fortfarande fungerande original katalysator. :-D :-D
Dom som byter bil vart och vartannat år är dom verkliga miljöbovarna. Antingen bilarna drivs med el, bensin, etanol, natur/biogas eller diesel.
#1478289
StefanN skrev: fre 10 dec 2021, 09:34
lennarte skrev:Dom som byter bil vart och vartannat år är dom verkliga miljöbovarna.
Ja, om man skrotade den bilen efter två år, men nu kan ju istället nån annan köpa en bra begagnad bil och byta ut sin ännu äldre bil.


Exakt. Det behövs alltid nya bilar i "systemet". Bilar krockas, rostar bort...

Finns även andra dimensioner än miljön. Bilar blir bättre och säkrare hela tiden. Jag skulle aldrig sätta mig och min familj i en gammal bil när jag vet hur mycket både den passiva och aktiva säkerheten har förbättrats. Antisladd, krockkuddar, deformationszoner osv osv.
#1478298
Verdi skrev:
StefanN skrev: fre 10 dec 2021, 09:34
lennarte skrev:Dom som byter bil vart och vartannat år är dom verkliga miljöbovarna.
Ja, om man skrotade den bilen efter två år, men nu kan ju istället nån annan köpa en bra begagnad bil och byta ut sin ännu äldre bil.


Exakt. Det behövs alltid nya bilar i "systemet". Bilar krockas, rostar bort...

Finns även andra dimensioner än miljön. Bilar blir bättre och säkrare hela tiden. Jag skulle aldrig sätta mig och min familj i en gammal bil när jag vet hur mycket både den passiva och aktiva säkerheten har förbättrats. Antisladd, krockkuddar, deformationszoner osv osv.
Om man byter i typ vart tionde år eller så istället så tror man gör mer nytta för naturen. Dagens motorer är ju inte så mycket bättre än för 10 år sedan. Dom är ju tvungna att ha tillsatser och partikelfilter t.o.m på bensin motorer numera. Det ser jag som en tillbakagång för bilfabrikanterna, fick köra till verkstaden (Subaru återförsäljaren) för att rengöra partikelfilter på vår nya Subaru XV. efter 300 mil :-o :-o inte undra på att "folk" byter bil när garanti gått ut :P
#1478303
Verdi skrev:
StefanN skrev: fre 10 dec 2021, 09:34
lennarte skrev:Dom som byter bil vart och vartannat år är dom verkliga miljöbovarna.
Ja, om man skrotade den bilen efter två år, men nu kan ju istället nån annan köpa en bra begagnad bil och byta ut sin ännu äldre bil.


Exakt. Det behövs alltid nya bilar i "systemet". Bilar krockas, rostar bort...

Finns även andra dimensioner än miljön. Bilar blir bättre och säkrare hela tiden. Jag skulle aldrig sätta mig och min familj i en gammal bil när jag vet hur mycket både den passiva och aktiva säkerheten har förbättrats. Antisladd, krockkuddar, deformationszoner osv osv.
Håller med.
Skulle inte vilja ha en 30 år gammal bil som bruksbil med den "säkerhet" som var standard då. En modern Zoe är troligen bra mycket säkrare än de flesta 30 år gamla bilar trots de extremt dåliga resultatet i testet.
  • 1
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 390

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]