Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1505042
Vill man bara se strulet så är det svårt, men är man inte så känslig och kan stanna en eller två gånger extra på sin 60-70milaresa med 15-20 minuter laddning per gång så funkar det. Ja, resan blir då runt 40 minuter längre, men billigare och med en bil som många gånger är en bättre dragbil. :)
Det funkar bra med elbil och husvagn, tävlar man kommer man komma lite efter.
av Bannad
#1505135
Lucif3r skrev:
apersson850 skrev:"Stannar och laddar och kokar kaffe och sånt" - inte håller jag på med sådant när jag ska någonstans. Sträcker på benen, äter ett äpple, sen rullar det igen. Jag ska ju någonstans, jag är inte ute efter att fördriva tiden längs vägen.
Äntligen någon liksinnad :-D
När jag reser lite längre sträckor(100mil+) brukar det bli 3 "stopp" - destinationen, en tankning och en förbikörning i drivethrough på nån mcdonalds. Längre/fler stopp än så har jag varken intresse eller tålamod för. :P

Eller ja, när jag köpte hund ~80mil bort så stannade jag några fler gånger för att "vattna hunden" och låta han gå och pinka och så, men på dom stoppen fanns ju varken laddare, bensinmack eller något annat än träd och natur av intresse så...
Exakt så :-)
#1505474
joel80 skrev: ons 13 jul 2022, 18:19 Vid det här tillfället var det bara 2 upptagna laddare av 20st, så då ställde jag mig såhär trots att det blockade en laddare. Behövde dock bara ladda i drygt en kvart här och var rätt nära hela tiden så skulle sett om det blev en tillfällig anstormning. :)
20220713_104239.jpg
Antar att du kunde tagit första laddaren istället så vagnen hamnat "utanför rutan" om det varit många som velat ladda. Man får väl vara lite flexibel antar jag
#1505475
Lite tråkigt är det, men det var väl förväntat att det är däråt utvecklingen går. I princip byggs ju allt på det sättet nuförtiden och elbilar blir nog inget undantag framöver i jakten på vikt och prestanda. Cell-to-Chassi är säkert bra men synd man inte kan byta trasiga celler i framtiden. Musk säger visst att när det är dags så återvinner man hela batteripacken genom att smälta om den.

Grundbulten är väl att man måste uppnå så hög och jämn kvalitet att man aldrig behöver byta enskilda celler.

https://www.notebookcheck.net/New-Tesla ... 847.0.html
#1505489
joel80 skrev:Det är mycket gissande och felräknande här när det gäller husvagn och elbil. Nån här ovan trodde på riktigt att rävkvidden skulle bli ner mot 10 mil m3d 78kWh batteri. Skulle betyda en förbrukning på nära 8kWh/100km.
Ja, det tror fasen att vi gissar när vi inte vet. Det jag kom fram till var att om man kommer 20 mil med fullt batteri, så innebär det 14 mil med 70% av kapaciteten, för det var den jag räknade med var lätt att ladda. Från 10 till 80% alltså. Lite motvind på det och det är 12 mil, och då får man fundera på var man ska ladda efter tio mil, för sen tar det snart stopp.

Jo, när det inte finns snabbladdare tillräckligt ofta för att man ska nå från en till nästa, då får man ladda på 22 kW laddare. Det som fanns i ändarna på den sträckan var Teslaladdare, men jag har inte kollat om de ingår i de som är tillgängliga för alla numera.

Tack för övrigt för siffrorna. Det är sånt jag frågat efter. I efterhand kollade jag vad det fanns för matställen vid de snabbladdare som vi ändå passerade. Det var mest Mc Donalds. Visst, det går att överleva på, men...
Det är ingen tvekan om att än så länge innebär längre förflyttningar med elbil och husvagn en expeditiion. "Få se här nu, om vi kör där istället för där så blir det bara två mil längre, men det finns bättre laddare och där är en restaurang som vi kan ta när vi laddar där. Hoppas de laddarna fungerar bra. Sen kan vi köra dit, stötta lite med laddning där, och sen klarar vi oss till den och ladda nästan fullt där så kommer vi hela vägen."
Så länge jag har dieseln är planeringsbehovet "Vi kör dit".
#1505490
joel80 skrev:Vill man bara se strulet så är det svårt, men är man inte så känslig och kan stanna en eller två gånger extra på sin 60-70milaresa med 15-20 minuter laddning per gång så funkar det. Ja, resan blir då runt 40 minuter längre, men billigare och med en bil som många gånger är en bättre dragbil. :)
Det funkar bra med elbil och husvagn, tävlar man kommer man komma lite efter.
Vilket i princip är ett erkännande av att det är strul.
När det då inte finns snabbladdare överallt där det behövs längs vägen, då ökar tiden plötsligt till timmar. Eller så får man köra en annan väg, som inte är den kortaste. Då tar det tid. När då resan är nära vad som ryms på en rimlig dags körning, då hamnar man lätt på att den tar två dagar, inte en. Likadant på vägen tillbaka. Alltså går det åt två semesterdagar extra, för oss som arbetar och inte blivit pensionärer än.

Jag är inte negativ till att dra med elbil. Men jag vill veta vad det innebär.
Vilka elbilar finns det som drar 1800 kg och lastar campingbord, fyra stolar, förtält, verktygslåda och kamera (min kamera åker i fem väskor) i kofferten, utan att fälla ner baksätet? Texla X är en bra eldragbil, men den är alldeles för låg i bakänden, över lastutrymmet. Finns det andra? Volvo XC40 recharge twin motor är för liten bak.
Desstom ska bilen då klara en last på 350-400 kg, ungefär.

Vad är det för modell på Cabby du har bakom? Bredd? Vikt?
#1505503
apersson850 skrev: mån 18 jul 2022, 11:11
joel80 skrev:Vill man bara se strulet så är det svårt, men är man inte så känslig och kan stanna en eller två gånger extra på sin 60-70milaresa med 15-20 minuter laddning per gång så funkar det. Ja, resan blir då runt 40 minuter längre, men billigare och med en bil som många gånger är en bättre dragbil. :)
Det funkar bra med elbil och husvagn, tävlar man kommer man komma lite efter.
Vilket i princip är ett erkännande av att det är strul.
När det då inte finns snabbladdare överallt där det behövs längs vägen, då ökar tiden plötsligt till timmar. Eller så får man köra en annan väg, som inte är den kortaste. Då tar det tid. När då resan är nära vad som ryms på en rimlig dags körning, då hamnar man lätt på att den tar två dagar, inte en. Likadant på vägen tillbaka. Alltså går det åt två semesterdagar extra, för oss som arbetar och inte blivit pensionärer än.

Jag är inte negativ till att dra med elbil. Men jag vill veta vad det innebär.
Vilka elbilar finns det som drar 1800 kg och lastar campingbord, fyra stolar, förtält, verktygslåda och kamera (min kamera åker i fem väskor) i kofferten, utan att fälla ner baksätet? Texla X är en bra eldragbil, men den är alldeles för låg i bakänden, över lastutrymmet. Finns det andra? Volvo XC40 recharge twin motor är för liten bak.
Desstom ska bilen då klara en last på 350-400 kg, ungefär.

Vad är det för modell på Cabby du har bakom? Bredd? Vikt?
De elbilar i dagsläget som lagligt får dra 1800 kg är tyvärr lätträknade.. samt även obilliga...
Tesla Modell X med 2250 kg och Audi e-tron 50/55 med 1800 kg (inte den lilla Q4 e-tron)
Sen får man rätta mig om jag missat någon ytterligare, kan även tilläggas att Volvo XC40 och Polestar 2 får dra 1500 kg
#1505506
Mercedes EQC för också dra 1800kg.
#1505527

apersson850 skrev:
joel80 skrev:Det är mycket gissande och felräknande här när det gäller husvagn och elbil. Nån här ovan trodde på riktigt att rävkvidden skulle bli ner mot 10 mil m3d 78kWh batteri. Skulle betyda en förbrukning på nära 8kWh/100km.
Ja, det tror fasen att vi gissar när vi inte vet. Det jag kom fram till var att om man kommer 20 mil med fullt batteri, så innebär det 14 mil med 70% av kapaciteten, för det var den jag räknade med var lätt att ladda. Från 10 till 80% alltså. Lite motvind på det och det är 12 mil, och då får man fundera på var man ska ladda efter tio mil, för sen tar det snart stopp.

Jo, när det inte finns snabbladdare tillräckligt ofta för att man ska nå från en till nästa, då får man ladda på 22 kW laddare. Det som fanns i ändarna på den sträckan var Teslaladdare, men jag har inte kollat om de ingår i de som är tillgängliga för alla numera.

Tack för övrigt för siffrorna. Det är sånt jag frågat efter. I efterhand kollade jag vad det fanns för matställen vid de snabbladdare som vi ändå passerade. Det var mest Mc Donalds. Visst, det går att överleva på, men...
Det är ingen tvekan om att än så länge innebär längre förflyttningar med elbil och husvagn en expeditiion. "Få se här nu, om vi kör där istället för där så blir det bara två mil längre, men det finns bättre laddare och där är en restaurang som vi kan ta när vi laddar där. Hoppas de laddarna fungerar bra. Sen kan vi köra dit, stötta lite med laddning där, och sen klarar vi oss till den och ladda nästan fullt där så kommer vi hela vägen."
Så länge jag har dieseln är planeringsbehovet "Vi kör dit".
Tror det inte finna elbilar med så kort "normal" räckvidd som kan dra husvagn.
Normalt är nog kring 400-500 km räckvidd nu. Men med husvagn typ 20-25 mil. Kanske lite mer med en mer modern husvagn än min, som inte är byggd som en ladugårdavägg fram. :)

Du har rätt i att det är mycket snabbmatsställen, men jag brukar kunna komma undan dem. Chop Chop finns på några ställen, Jureskog också på ett par (ja, hamburgare... men en jävla skillnad i kvalite/smak. :) )
Sen finns det ganska ofta anslutning till matvarubutiker eller liknande, då kan man dra in och köpa sig ett lite mellanmål eller så. Vissa matvarubutiker har ju nu också rätt bra plockmat. Alltså typ buffe där man betalar per hg.

Med barnen är det svårare, ser dom ett Max så får jag dem inte till något asiatiskt istället! Bild
#1505564
Är 100 kr/mil + laddning ett normalt leasingpris för Tesla? Har kollat på många ställen och alla verkar ligga på samma nivå.
Bilagor
tesla2.jpg
tesla2.jpg (94.78 KiB) Visad 266 gånger
  • 1
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 322
  • 380

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]