Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1502619
Erik Å skrev: lör 18 jun 2022, 22:03 Batterilivslängden kommer i hög grad att bero på hur ofta och hur hårt man snabbladdar..
I reklamen utlovas allt snabbare laddning framöver, det går på kollisionskurs med lång livslängd och därmed låg milkostnad..
Så är det väl idag. Kanske kan tänkas det dyker upp batterier som tål att snabbladdas med högre strömstyrka utan att ta så mycket stryk.
De som kan gör nog klokt långsamladda hemma över natten.
Men för de som är ute på resande fot och behöver ladda längs vägen måste ju snabbladda annars tar ju resan för lång tid troligen. Men man kan ju hålla sig till 80% regeln (ladda bara till 80% kapacitet, inte ladda ända till 100%) så skonas väl batteriet något och så går det ju snabbare också.
Det finns väl få som kan snabbladda hemma (i alla fall i villa, bleve dyrt med större säkringar osv. som väl behövs i de flesta fall).
Det blir ju främst de som efter ett antal år köper en beg. elbil som kommer märka av försämrad kapacitet på batteriet. På grund av åldrande batteri och ev. snabbladdningar som tär på kapaciteten som ger färre el-mil jämfört med när batteriet var nytt. Frågan är hur smart det kommer bli att åka i en elbil där garantin gått ut på batteriet (säg efter 8-10 år). Jag skulle nog undvika det om jag kan om jag skulle skaffa ren elbil i framtiden.
#1503752
apersson850 skrev: lör 02 jul 2022, 13:22 .. konstaterat att räckvidden inte alls är vad som utlovats.
Surprise ! :-D
Det kommer kanske behövas utrustning som enkelt kan mäta upp hur många kWh kapacitet ett begagnat batteri faktiskt har kvar.. då kan man åtminstone få en ärlig deklaration på vad man köper.
Glömde nämna Arrhenius ekvation som säger att livslängden halveras för var tionde grad temperaturhöjning. I tropiska klimat lär batterilivslängden bli kort medan de lär leva betydligt längre i Kiruna 😜❄️
#1503756
I det senaste fallet jag läste om hade vissa, men inte alla, verkstäder utrustning för att mäta kvarvarande batterikapacitet. Dock skulle de tydligen ha tillstånd från VWs huvudkontor för att få göra mätningen. Bilköparen i det fallet fick inget nytt batteri på garantin, för de mätte att det fortfarande fanns 76% kapacitet kvar.
#1503761
joel80 skrev:Husvagn känns inte som nått hinder, i allafall inte för många. Min vagn väger knappt 1400kg. <...>
Med 2 tons vagn blir det som du säger dyrt om man nu ska hitta lämplig elbil, men alla har ju inte så stora vagnar. :)
En husvagn på ungefär sex meters karosslängd är bland det vanligaste man hittar, så länge man tittar bland de som kör runt med vagnarna. Långliggarna har större, men det spelar ju ingen roll, när de bara står stilla.

Många gånger när elbil och husvagn kommer på tal anförs argumentet att det spelar ingen roll att det är kort räckvidd. Man är ju ute på semester, så då ska man ta det lugnt. Därför kan man ligga stilla och ladda hur ofta som helst.
Man kan förstås köra husvagn så, alltså köra en stund, kolla vad som finns där, flytta en bit och repetera. Under de 42 år jag har kört med husvagn tror jag det har hänt en gång.
Nej, det normala är att man har ett mål, så dit vill man köra. Under årets midsommarfirande tänkte jag lite extra på just hur det skulle gått till med elbil istället för diesel. Därför höll jag koll på hur vi körde.

Totalt var sträckan 575,2 km. Den kördes på 7 timmar och 51 minuters körtid, vilket motsvarar en snittfart på 73 km/h. Bilens färddator hävdade 76 km/h, men den är nog baserad på hastighetsmätaren, som visar lite för mycket.
Förbrukningen blev 1,12 liter diesel per mil, enligt färddatorn. Det är ungefär det dubbla gentemot att köra med bara bilen i samma fart.

Sträckan kördes i tre etapper.
Första etappen 132,0 km, 1 timme och 49 minuter. Där stod vi still vid en restaurang som vi visste var bra och åt lunch. Det tog 30 minuter.
Andra etappen 260,5 km på 3 timmar och 27 minuter. Efter det tankade vi. Det behövdes egentligen inte. Vi kunder kört hela vägen på en tank. Men då hade tanken varit tom när vi kom fram. Tankningen tog fyra minuter.
Sedan flyttade vi några hundra meter och stannade ytterligare elva minuter och åt glass.
Tredje etappen om 182,3 km tog 2 timmar 32 minuter. Sedan var vi framme.

Alltså 7 timmar och 51 minuters körning, 45 minuters stillastående, varav fyra för att tanka.

Jag såg inga laddstationer där vi åt lunch. I efterhand har jag kollat och det finns en någorlunda i närheten, fast inte inom synhåll. Där får inte husvagnen plats, men vi kunde ställt av den, hoppats att ingen klagat på att den inte fick plats i parkeringsrutan, ställt oss vid laddaren, promenerat en kilometer till restaurangen, ätit, promenerat tillbaka och kopplat och kört vidare.
De 30 minuterna hade då blivit 50 vid laddaren. Den laddaren är på 22 kW.

Där vi åt glass finns också en laddare på 22 kW. Inte heller där får husvagnen plats, så vi hade fått koppla från, förmodligen ställa den vid ett nedlagt hotell en bit därifrån, köra tillbaka och ladda samt gå några hundra meter till glasshandlaren. Det hade nog blivit 15 minuter istället för elva då.

Alltså hade det blivit 65 minuter vid laddare om 22 kW, utan att ändra på reseschemat. Vi kom fram 19:40 som det var nu. Någon timme till hade vi väl kunnat vara på väg, men senare än så hade vi inte velat komma fram.

Totalt hade vi alltså fått i ungefär 21 kWh, om vi räknar bort lite laddförlust. När jag ser att Teknikens värld körde en VW ID.4 GTX på 3,6 kWh per mil med en liten tramsvagn på ett ton och en höjd inte mycket högre än själva bilen, då kommer jag fram till en förbrukning på 207 kWh för det ekipaget på den här resan. Frågan är vad den hade velat ha om den skulle dra min husvagn? Det är som sagt en typisk "normalvagn", en 580 på 1700 kg. Bredd 2,5 meter, höjd drygt 2,6 meter. Frågan är akademisk - bilen ifråga har inte dragvikt på mer än ynka 1200 kg.

I testet fanns också en Volvo XC40 recharge twin motor. Den ville ha 2,9 kWh per mil, alltså 167 kWh på den här resan. Till skillnad från ID.4 har den också en anständig max släpvagnsvikt på 1800 kg. Då är den också fyrhjulsdriven och har alltså större förutsättningar att kunna plantera husvagnen där jag skulle ha den.
Batteriet påstås vara på 78 kWh. Det ska gå att ladda 70%, alltså knappt 55 kWh, på 28 minuter. Men då krävs att man hittar en 150 kW laddare, som dessutom trycker ur sig denna effekt som den ska. Hela resan kunde då laddats på en och en halv timme, plus rangering. Det hade tagit sju timmar med de laddare som råkade finnas i närheten av där vi stannade.
Men fortfarande gäller detta för en minihusvagn utan praktiskt värde för mig. Det har ännu varit omöjligt för mig att hitta uppgifter om förbrukning för att dra en sådan husvagn som jag har.
Räckvidden för bilen uppges till 430 km i idealiska förhållanden, men i sämre sådana (motorväg, kallt) sjunker den till 220 km. Utan vagn, väl att märka. Vad har man kvar med min husvagn? 15 mil? Ännu mindre? Sen är laddtiden som vanligt beräknad till 80%, så batteriet är inte ens fullt efter en sådan laddning.

En ny koll på kartan visar att det finns 150 kW laddare inom rimligt räckhåll längs största delen av sträckan. På ett ställe blir det nog tvunget att ladda med 22 kW. Men det här kräver då att det äts på McDonalds, inte där det är vettig mat. Eller det kanske går att ladda där utan att äta där? Vet inte hur uppskattat det är. Husvagnen får i alla fall inte plats.

Det hade varit intressant att läsa om någon, tidning eller vad det nu kan vara, som faktiskt gjort en rimlig husvagnsresa med en rimlig husvagn, för att se hur det går till.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
#1503766

bem skrev: Frågan är hur smart det kommer bli att åka i en elbil där garantin gått ut på batteriet (säg efter 8-10 år). Jag skulle nog undvika det om jag kan om jag skulle skaffa ren elbil i framtiden.
Frågan är hur smart det är att köpa de senaste ICE-bilarna utanför garantin. Problem med EGR, hög oljeförbrukning, powershift dubbelkopplingslådor, eldrivna ac-kompressorer mm... det är också dyra åtgärder och försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig för att få ut på maskinskada
#1503838
Frasse4,
Sant det kan bli dyrt laga en förbränningsmotordriven (ICE, Internal Combustion Engine) bil också. Men ett batteri i en elbil är väl den i särklass dyraste komponenten i en elbil nu för tiden, och troligen i framtiden också. Batterier åldras och tar även stryk av (snabb)laddningen. Antagligen måste varudeklarationen på elbilar bli bättre så beg. köpare kan veta bättre hur bra batteriet i en beg. elbil är. Att biltillverkarna inte vågar ge längre garanti än runt 8 år (Volvo) tidsmässigt tyder på de vet att batterierna kommer bli sämre med tiden. Bara hoppas det kommer både bättre batterier som kan hålla länge och att många tillverkare kan ge längre garantier samt maskinskadeförsäkring kan gälla för batteriet riktigt länge. Elbilen har väl potential att kunna rulla väldigt länge på våra vägar. Håller bara elektroniken och batteriet så. Elmotor lär ju kunna gå väldigt länge, en ganska enkel konstruktion med få delar som kan strula.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1503840
Jag tror knappast vi kommer hitta några övergivna elbilar om 30-40år som det bara är att starta och köra från platsen iaf :P Vilket faktiskt är något dom flesta ICE-bilar är kapabla till.
Visst, det är troligen "bara" att stoppa i ett nytt batteri i nämnda elbil för att få den att fungera.......... Men det är ju "lite" mer omständigt än en dunk bensin och ett 12V startbatteri.... Och dyrare....
#1503877
bem skrev: Elmotor lär ju kunna gå väldigt länge, en ganska enkel konstruktion med få delar som kan strula.
Som tekniker som håller på mycket med elmotorer, fast inte i bilar just, så kan jag konstatera att det är betydligt vanligare med fel på drivsteget till motorn. När det faktiskt är fel på motorn är det ofta något med återkopplingen/kommunikationen med motorn. Dagens servomotorer är inte bara en roterande lindning och några lager, utan även positionsåterkoppling och kommunikation mellan motor och drivsteg.
  • 1
  • 315
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 390

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]