Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1361553
vetten skrev: tor 30 jan 2020, 10:27 Elbilar är skit än så länge :sick:
Hur menar du? Varför då?
#1361555
Min granne laddar sin Volvo i ett vanligt stickuttag utanpå garaget, som är byggt av trä. Inte så trevligt.

Brandrisk om man ligger och belastar ett vanligt uttag kraftigt och länge. Han borde skaffa ett säkrare uttag eller skaffa en riktig laddstolpe.

Skall man säga till grannen? Det är en självgod "höjdare" alltså en med någon hög position.
Vad tycker ni?
#1361727
vetten skrev:Elbilar är skit än så länge :sick:
Säger han som inte har ägt en själv.
På många sätt är elbilar redan idag överlägsna förbränningsmotorer och enklare och billigare att äga, smidigare att "tanka" och billigare att köra.
Än så länge lite dyrare i inköp... fast ska du köpa en annan bil i Polestars kaliber med 400 hästar får du slanta upp en del ändå..
#1361729
ICEnow skrev:Min granne laddar sin Volvo i ett vanligt stickuttag utanpå garaget, som är byggt av trä. Inte så trevligt.

Brandrisk om man ligger och belastar ett vanligt uttag kraftigt och länge. Han borde skaffa ett säkrare uttag eller skaffa en riktig laddstolpe.

Skall man säga till grannen? Det är en självgod "höjdare" alltså en med någon hög position.
Vad tycker ni?
Är det ett relativt nytt uttag är det inga problem. Sen har numera nästan alla stickproppsladdare temp-kännare och slår av laddningen om de blir för varma.
Det är alltså en hybrid vi pratar om också? Den är ju dessutom klar-laddad på ett par timmar.

Skulle din grannes uttag vara väldigt gammalt och se slitet ut skulle jag ändå varna honom.
Tipsa om att få det kollat av elektriker och kanske fundera på att köpa en laddare, som dessutom kan ladda bilen lite snabbare, samt att man kan få ut statistik och t.ex separera det från husets förbrukning om man gör energideklaration etc.


Jag körde stickpropp i typ ett år när jag hade hybrid. Kände i början ofta på både kabel och uttag men det blev aldrig ens ljummet.
Efter nått år fixade jag istället ett blått CEE-uttag och köpte en separat laddkabel för det där jag lät den laddkabeln alltid sitta i CEE-uttaget och så kunde jag ha den andra med i bilen som reserv.

När jag sen 2018 skaffade riktig elbil beställde jag också en "riktig" laddare, mycket för att jag ville ha tillgång till statistiken, men även fördelar med effektvakt, smart laddning efter elpriset och framtidssäkrat med laddare som kan klara upp till 32A trefas. (Kommer troligen aldrig använda mer än 16A trefas som mest men det kostade inte mer med den än en som inte klarade det.)
#1361952
Varenda inbyggnadsugn senaste decennierna har laddats av 16A enfas med Schuko och det har funkat hur bra som helst. Varför skulle det helt plötsligt bli så mycket farligare för att det är en laddare i andra änden? Det har gått alldeles att baka och göra långkok i flera timmar utan att någon har höjt några ögonbryn.
#1361968
Lucif3r skrev:Min inbyggnadsugn laddas då inte ett dugg, den har inget batteri... Inte den gamla heller... Eller den före den...
Den matas inte från 16A heller, det är vanlig 10A matning.
De flesta som laddar med shucko laddar i max 10A. Många av de laddarna som hänger med har 10A som max effekt... vissa har 13A men dom börjar bli ovanliga.
Sen kvittar det såklart om det är för batteriladdning eller till något annat man använder effekten.
#1361974
Lucif3r skrev:Min inbyggnadsugn laddas då inte ett dugg, den har inget batteri... Inte den gamla heller... Eller den före den...
Den matas inte från 16A heller, det är vanlig 10A matning.
Då har du en helt ny värld av självrengörande ugnar att upptäcka om du uppgraderar strömförsörjningen ;-)
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/ ... qce5446x2/

(Som Joel80 också skriver så spelar det ingen som helst roll om det är en ugn eller en laddare som förbrukar strömmen. Effekt och tid är det som ger värme.)
#1361980
Lövet skrev:Varenda inbyggnadsugn senaste decennierna har laddats av 16A enfas med Schuko och det har funkat hur bra som helst. Varför skulle det helt plötsligt bli så mycket farligare för att det är en laddare i andra änden? Det har gått alldeles att baka och göra långkok i flera timmar utan att någon har höjt några ögonbryn.
Nu förbrukar inte en ugn eller spishäll 16 Ampere hela tiden. Du har en termostat som stänger ner emellanåt. En elbil laddas under betydligt längre tid och med hög effekt hela tiden. Jag är helt med på att du gör som du vill med laddning av elbilar hemma hos dig. Elsäkerhetsverket har en annan inställning än dig. Så jag tycker inte det är lämpligt att du hela tiden rekomenderar folk att strunta i Elsäkerhetsverkets rekommendationer. Må sedan vara så att många, eller några, sett över sin elinstallation med hjälp av en elektriker. Troligen/kanske tillräckligt säkert för en laddhybrid.

Om den dagen kommer då jag köper mig en elbil/laddhybrid så kommer jag definitivt att installera en laddbox. Jag har tyvärr sett allt för många elolyckor och elbränder för att våga chansa. En brand hemma startar väldigt ofta i en tvättmaskin. Låt det inte bli elbilar som tar över.
#1361990
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:Varenda inbyggnadsugn senaste decennierna har laddats av 16A enfas med Schuko och det har funkat hur bra som helst. Varför skulle det helt plötsligt bli så mycket farligare för att det är en laddare i andra änden? Det har gått alldeles att baka och göra långkok i flera timmar utan att någon har höjt några ögonbryn.
Nu förbrukar inte en ugn eller spishäll 16 Ampere hela tiden. Du har en termostat som stänger ner emellanåt. En elbil laddas under betydligt längre tid och med hög effekt hela tiden. Jag är helt med på att du gör som du vill med laddning av elbilar hemma hos dig. Elsäkerhetsverket har en annan inställning än dig. Så jag tycker inte det är lämpligt att du hela tiden rekomenderar folk att strunta i Elsäkerhetsverkets rekommendationer. Må sedan vara så att många, eller några, sett över sin elinstallation med hjälp av en elektriker. Troligen/kanske tillräckligt säkert för en laddhybrid.

Om den dagen kommer då jag köper mig en elbil/laddhybrid så kommer jag definitivt att installera en laddbox. Jag har tyvärr sett allt för många elolyckor och elbränder för att våga chansa. En brand hemma startar väldigt ofta i en tvättmaskin. Låt det inte bli elbilar som tar över.
Elsäkerhetsverket tycker inte heller att det är lämpligt att man byter ut en väggkontakt själv.. Anlitar du elektriker för sånt?

Vad jag vet finns det bara nån enstaka brand konstaterad med laddade bilar som orsak, där det då handlat om att de som laddat haft förlängningsdosor eller timers mellan uttag och laddare.
Eller har du andra källor?
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 391

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]