Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1508304
EbbevonVolvo skrev:Inte enligt mig och mina erfarenheter. ;-)
Spänningen sjunker ju p.g.a. att du tar ut för mycket ström. Tar du ut lite ström sjunker inte spänningen.
P=U*I.
Så är det... Det är ju därför man alltid måste tjata på folk att vad dom mätt med sin multimeter på ett vilande, obelastat, batteri inte betyder ett skit, utan att dom måste mäta under belastning för att se om det finns någon "ork" kvar i batteriet.
#1508319
EbbevonVolvo skrev:
Malmstroem skrev:Ohms Lag: U=R*I
När det gäller batterier så kan man diskutera länge om det är strömmen som går ner, spänningen som går ner eller interna resistansen som går upp. Det är på det hela samma sak från olika perspektiv. Resultatet är att effekten går ner över tid.

Lite grann som att diskutera vad som kom först -- hönan eller ägget. :-)
Inte enligt mig och mina erfarenheter. ;-)
Spänningen sjunker ju p.g.a. att du tar ut för mycket ström. Tar du ut lite ström sjunker inte spänningen.
P=U*I.
Förstår jag dig rätt så är din erfarenhet är att Ohms lag inte stämmer? Där har vi nog rätt olika uppfattningar...

Det är helt korrekt att spänningen går ner när du tar ut mer ström. Den vanligaste förklaringsmodellen till det är att ett batteri har inre resistans vilket enligt Ohms lag gör att spänningen går ner när strömstyrkan går upp.

Eller har ni någon alternativ förklaring till varför spänningen sjunker när strömstyrkan går upp?
#1508371
Malmstroem skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Malmstroem skrev:Ohms Lag: U=R*I
När det gäller batterier så kan man diskutera länge om det är strömmen som går ner, spänningen som går ner eller interna resistansen som går upp. Det är på det hela samma sak från olika perspektiv. Resultatet är att effekten går ner över tid.

Lite grann som att diskutera vad som kom först -- hönan eller ägget. :-)
Inte enligt mig och mina erfarenheter. ;-)
Spänningen sjunker ju p.g.a. att du tar ut för mycket ström. Tar du ut lite ström sjunker inte spänningen.
P=U*I.
Förstår jag dig rätt så är din erfarenhet är att Ohms lag inte stämmer? Där har vi nog rätt olika uppfattningar...

Det är helt korrekt att spänningen går ner när du tar ut mer ström. Den vanligaste förklaringsmodellen till det är att ett batteri har inre resistans vilket enligt Ohms lag gör att spänningen går ner när strömstyrkan går upp.

Eller har ni någon alternativ förklaring till varför spänningen sjunker när strömstyrkan går upp?
Var har jag skrivit att Ohms lag inte gäller??
#1508403
Lövet skrev: tor 11 aug 2022, 00:22 Det är dock skillnad på livslängden på batterier med aktiv temperaturreglering som sitter i nästan alla (Nissan Leaf och några enstaka till) elbilar idag.
I princip alla kvalitetsmobiler sitter temperaturövervakning av laddförloppet av batteriet.

Man övervakar/styr spänning/ström/temperatur/och laddnivå.
#1508405
VolvoB20 skrev:I princip alla kvalitetsmobiler sitter temperaturövervakning av laddförloppet av batteriet.
Man övervakar/styr spänning/ström/temperatur/och laddnivå.
Ja. Men de kan inte göra något åt temperaturen, inte värma eller kyla. Bara stänga av vid överhettning.
#1508457
Njae, en sanning med modifikation. Iaf på någorlunda moderna telefoner. Det är sant att dom inte kan direkt kyla eller värma batteriet, men dom kan göra mer än bara "stänga av".
Det första dom gör är ju att bromsa mängden ström som går in i batteriet(android säger t om till när det händer) för att indirekt kyla ner den. Detta kan regleras helt steglöst 100-0-100% laddningsström. Jag läste någon mätning för ett tag sen att laddhastigheten i snitt ligger på 70-80% på en standard mobil.
#1508493
Lövet skrev: fre 12 aug 2022, 11:45
VolvoB20 skrev:I princip alla kvalitetsmobiler sitter temperaturövervakning av laddförloppet av batteriet.
Man övervakar/styr spänning/ström/temperatur/och laddnivå.
Ja. Men de kan inte göra något åt temperaturen, inte värma eller kyla. Bara stänga av vid överhettning.
Som lucif3r skriver. Man reglerar laddningen steglöst så att temperaturen håller sig vid rätt värden istället för att dra på kylning och fortsätta snabladda som man gör i bilen. Resultat blir det samma men det ka ta lite extra tid.

Batteriet är ju heller inte packade tillsammans med 1000tals andra celler så man har mycket bättre värmeutbyte med omgivningen vilket ytterligare minskar behovet av forcerad kylning.
#1508938
att det toppar betyder ju inet att den koster 50kr dygnets alla 24timmar el 365 dagar om året, den kanske kostar som mest 5timmar i morgon och om du laddar 500kwh då betyder ju inte att du ruinerar dig, ni göt en höna av fjäder mer el mindre alla som skeiker om el, bränsle och matpriser, lär er att ha marginaler i livet då slipper ni oja om allt detta hela tiden.

Har man råd att köpa en bil för en halv mille har man fan råd att tanka den ochså, annars skulle man inte ha köpt bilen
  • 1
  • 327
  • 328
  • 329
  • 330
  • 331
  • 390

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]