Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1508052
Okalettos skrev:Vissa framsteg i dylika bilar kan helt säkert leda till 'bättre' vanliga bilar, så helt vansinnigt är det inte, men bra nära, tycker jag :party: ;-)
Jag vill nog påstå att dom flesta framsteg i dylika bilar leder till 'bättre' vanliga bilar. Då har "biltillverkarna" redan en "mall" på hur man gör X eller Y si och så bra och, framförallt, till vilken kostnad. Då kan dom utgå ifrån det och vidareutveckla det till en billigare "sämre" lösning, istället för att göra om hjulet från grunden till en garanterad högre utvecklingskostnad(=högre pris för slutkund, dvs oss).
"Onödigt mycket" prestanda i bilar är ju inget nytt påfund, det har ju existerat sen första början i en form eller annan, vi har ju t ex motorsporten att tacka för saker såsom aerodynamikutvecklingen. Och tur är väl det, annars hade vi nog fortfarande åkt runt i lådbilar med 3-4hk under huven :-D

Det gäller ju inte bara inom bilar. Nästan allt inom alla kategorier fungerar på liknande sätt. Ett dyrt "balls to the walls" flagskepp som i sin tur kommer finansiera och sätta grunden för dom billigare modellerna dom stora massorna är intresserade utav.
Några exempel, i ingen speciell ordning - mobiltelefoner, grafikkort, processorer, TV/skärmar(dom är så lika nu för tiden att jag buntar ihop dom i samma kategori...), hushållsapparater, gräsklippare, värmesystem(vedpannor, värmepumpar, fläktar osv), klockor, osv osv... Elektroniska saker är väl dock den kategori det syns som tydligast inom. Saker som gräsklippare osv har ju funnits så länge att knappt ingen kommer ihåg vart det ens började. Dessutom svårt att påvisa för och nackdelar mellan modellerna.
Fast när det gäller gräsklippare och liknande är vi ju dock i samma situation som bilar, nämligen en övergång till eldrift där prestandan direkt kan jämnföras med motsvarande bränsle-drivna maskiner, drifttid varierar väldigt mellan tillverkare - och likaså priset - vilket gör valet svårt eller snudd på omöjligt för svenson, beroende på dennes boende och ekonomi.

Principen är dock enkel - "Här är vad vi kan göra, så här mycket kostar det", och det kommer alltid finnas folk som köper det till det priset... Sen senare, om det fanns tillräckligt intresse för topmodellen, kommer "ok, här är samma sak fast sämre, men till ett betydligt vettigare pris" och vips hoppar dom stora massorna på :-)

Vad som är sämre och inte är ju dock väldigt subjektivt... En bil med "normal" prestanda och inte "onödigt mycket" är tekniskt sett sämre i sak, men behöver ju inte vara sämre för en själv för det. Lite som att jämnföra en 850SE med en 850R. SE är sämre i sak, men fortfarande mer än bra nog åt svenson. Båda tar dig från punkt A till B via C tillbaka till A igen, i laglig fart, utan minsta lilla problem.
Skulle det däremot tummas på kvaliteen och driftsäkerheten också(t ex motorn i ovanstående 850SE exemplet rasar stup i kvarten, inredningen vittrar sönder efter ett par år osv), ja då skulle nog alla vara ense om att den är sämre hur man än ser på det. Nu är ju dock 850-exemplet lite halvdåligt eftersom 850 först utvecklades och lanserades som GLT, och inte R, men huvudprincipen är densamma ändå. :party:
#1508089
Det ligger mycke i det du skriver Lucif3r, åtminstone så som 'det' fungerar nu för tiden..

En mer on-topic-fundering: Det sägs ju att snabb laddning sliter mer på batterierna än långsamladdning.. Är det någon tillverkare som gått ut med att bilens laddhistorik sparas i en slags servicebok, som är lättåtkomlig för beg-köpare? Eller räknar de med att åf-verkstäder på ett tillförlitligt sätt kan mäta batteri-hälsan och helt enkelt 'deklarera' batterihälsan i försäljningsspecen?
#1508102
Okalettos skrev:En mer on-topic-fundering: Det sägs ju att snabb laddning sliter mer på batterierna än långsamladdning.. Är det någon tillverkare som gått ut med att bilens laddhistorik sparas i en slags servicebok, som är lättåtkomlig för beg-köpare? Eller räknar de med att åf-verkstäder på ett tillförlitligt sätt kan mäta batteri-hälsan och helt enkelt 'deklarera' batterihälsan i försäljningsspecen?
Det finns leverantörer som mäter batteriets återstående kapacitet, titta exempelvis på carla.se.
Tillverkarna verkar för tillfället inte särskilt aktiva på den fronten.
#1508117
Om det går få reda på förutom elbilens användbara kapacitet i batteriet även hur mycket ”ork” det är i batteriet när bilen blir begagnad vore det bra. En elbil med låt säga 100 hk elmotor, ca. 74 kW, är nog inte lika rapp med tiden. Litiumbatterier brukar tappa lite kräm, klarar inte hålla uppe volten vid högre belastning, med tiden och bruk. Enligt min erfarenhet (i alla fall med Litium polymer batterier, jag är osäker på litium ion batterier som är vanligt i elbilar). Det är möjligt det är försumbart i vanliga elbilar som körs mjukt och i normala hastigheter typ skyltade hastigheter på landsvägar och liknande.
#1508122
Batteriets kapacitet är "lätt" att mäta, det finns servicar där man kan hyra en OBD box och få den skickad till sig. Sen får man ett mätresultat skickat till sig och ett intyg. https://shop.aviloo.com/shop.html Riktar sig nog främst till återförsäljare dock.

Huruvida motorerna tappar kapacitet återstår väl att se, kan inte minnas att jag sett något rapporterat som tyder på det.
#1508125
Lövet skrev: ons 10 aug 2022, 15:33 ...
Huruvida motorerna tappar kapacitet återstår väl att se, kan inte minnas att jag sett något rapporterat som tyder på det.
Batteriet tappar kraft allt eftersom åren går tänker jag på, elmotorn orkar nog leverera sina kW även med åldern bara batteriet kan mata den med tillräcklig spänning, speciellt vid acceleration.
#1508193
bem skrev:
Lövet skrev: ons 10 aug 2022, 15:33 ...
Huruvida motorerna tappar kapacitet återstår väl att se, kan inte minnas att jag sett något rapporterat som tyder på det.
Batteriet tappar kraft allt eftersom åren går tänker jag på, elmotorn orkar nog leverera sina kW även med åldern bara batteriet kan mata den med tillräcklig spänning, speciellt vid acceleration.
Nej, inte spänning utan ström!!
#1508198
Förutom att kapaciteten sjunker så ökar inre resistansen i batterierna med stigande ålder.
Det gör att utspänningen blir lägre vid ett givet strömuttag, interna förluster blir större. Eller om man föredrar att se det som att den maximala strömmen batteriet kan leverera blir lägre. Sak samma :-) Batteriet kan inte leverera samma effekt som när det var nytt.
Åldringen beror dels på hur många cykler batteriet har utsatts för plus åldrer i kalendertid.. Båda förloppen accelereras av temperaturen enligt klassisk Arrhenius ekvation dvs livslängden halveras för var 10:e grads ökning. Därför kommer snabbladdning (högre ström = högre temperatur) att förbruka livslängden fortare.
Djupurladdning under ca 2V per cell dödar Li-jon omedelbart. Långtidslagring (typ över vintern) med full laddningsstatus "stressar" Li-jon (har inte fått någon vettig förklaring om exakt vad som händer) och får dem att tappa kapacitet i förtid.

Litium-Polymer (LiPo) som nämnt här har egentligen fel namn. "Polymer" syftar på någon typ av fast/torr elektrolyt men de LiPo som används i t.ex. modellflyg har i praktiken samma "blöta" (och höggradigt brandfarliga) elektrolyt som de flesta andra Li-jon..
Hur många mobiltelefonbatterier har någon ork kvar när de börjar närma sig 10 år.. ? :oops:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1508200
Jah ar mobiler från 2005 som funkar än idag och jag har li-jon batterier som används i Rc världen som passerat 10år och jag förvara alltid dom mer el mindre fulladade, 1 batt av 20 har pajat på 10år. Det är mycket nys om li-jon batt tycker jag. Li-jon finns i det mesta idag av datorer, el verktyg osv och det är inte ofta ett batt pajar, vi skrotyar kanske 20 om året till elverktygen på jobbet och då hyr vi ut tusentals maskiner årligen.

Så jag tror minsta bekymret på en elbil är batteriet, li-jon är pålitliga och tål mer än man tror. Sedan lär de såklart inet fungera i evigheter, dagens elbilar blir ju inte veteranbilar om man säger så, den saken är ju klar, jag tippar på att motorerna/drivlinan slits ut före batterierna. Kapslade elmotorer har en tendens till at få kondens i sig av den ständiga värme/kyla utvecklingen och med kondensen följer att det börjar ärga med tiden och tätningar ger upp .
  • 1
  • 325
  • 326
  • 327
  • 328
  • 329
  • 390
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]