Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1574859
En begagnad Model 3 ligger nu från runt 300k och kommer 40 mil i motorvägsfart.
#1574861
Japp Leaf var rätt gissat, har varit väldigt nöjd trots kort räckvidd. Har främst använt till jobb-pendling och vardagligt skjutsande till aktiviteter i två år nu. Tråden startade ändå 2018 och handlade om en Kia för ca 400000 ny.
Idag får man en Kia eller Leaf med över 60kWh för ner mot 200000kr. Nästa steg vid omkring 300k finns såklart fler alternativ.
Nu när gratisladdning nästan är helt borta och snabbladdning blivit så dyr att milkostnaden blir snudd på högre än med en snål diesel så har ju många morötter tyvärr försvunnit.
#1574865
20FJan skrev:Japp Leaf var rätt gissat, har varit väldigt nöjd trots kort räckvidd. Har främst använt till jobb-pendling och vardagligt skjutsande till aktiviteter i två år nu. Tråden startade ändå 2018 och handlade om en Kia för ca 400000 ny.
Idag får man en Kia eller Leaf med över 60kWh för ner mot 200000kr. Nästa steg vid omkring 300k finns såklart fler alternativ.
Nu när gratisladdning nästan är helt borta och snabbladdning blivit så dyr att milkostnaden blir snudd på högre än med en snål diesel så har ju många morötter tyvärr försvunnit.
Mja, om man bara kör långresor kan man ju skaffa nått abonnemang så man har lite bättre pris... men annars så är det ju fortfarande väldigt billig milkostnader så länge man kan ladda hemma eller liknande under natten/när man är parkerad. Även fast jag kör över 3000 mil/år så är 90% av min laddning hemma eller på jobbet med väldigt billig el.

Men flera operatörer har ju börjat sänka snabbladdningskostnaden lite senaste året, så lite konkurrens om kunderna har ev börjat komma igång nu.
#1574866
20FJan skrev: tis 02 apr 2024, 21:15 Japp Leaf var rätt gissat, har varit väldigt nöjd trots kort räckvidd. Har främst använt till jobb-pendling och vardagligt skjutsande till aktiviteter i två år nu. Tråden startade ändå 2018 och handlade om en Kia för ca 400000 ny.
Idag får man en Kia eller Leaf med över 60kWh för ner mot 200000kr. Nästa steg vid omkring 300k finns såklart fler alternativ.
Nu när gratisladdning nästan är helt borta och snabbladdning blivit så dyr att milkostnaden blir snudd på högre än med en snål diesel så har ju många morötter tyvärr försvunnit.
du kan alltså inte ladda hemma?
#1574870
frasse4 skrev: tis 02 apr 2024, 20:58 En begagnad Model 3 ligger nu från runt 300k och kommer 40 mil i motorvägsfart.
Var tvungen att googla lite och det verkar inte stämma.
Dessutom degraderas batterierna så någon procent lägre är nog att förvänta sig på bilar som börjar ha nåt år på nacken.
”Real-world range
468 km @90 km/h
333 km @120 km/h
Official range
580 km (WLTP)”
https://www.zerofy.net/vehicles/Tesla-M ... _2021.html
#1574871
Jag har kört många gånger Sthlm-Örebro skyltad hastighet och förbrukat runt 31-32 kWh sommartid, det är ganska exakt 200 km. Jag får ut ca 69 kWh ur batteriet efter 5 år och 12k mil. Det är väldigt liten del 120 km/h ska dock tilläggas.
#1574872
frasse4 skrev:Jag har kört många gånger Sthlm-Örebro skyltad hastighet och förbrukat runt 31-32 kWh sommartid, det är ganska exakt 200 km. Jag får ut ca 69 kWh ur batteriet efter 5 år och 12k mil. Det är väldigt liten del 120 km/h ska dock tilläggas.
Finns nog ingen sträcka i Sverige med 120km/h motorväg i över 10-15 mil i sträck...
Snitthastigheten på en långresa genom landet brukar hamna på kring 100km/h... lite lägre om man ska inåt uppe i norr.
#1574875
På väg som är skyltat 100 kommer du inte kunna köra 40 mil på 4h, det var det jag reagerade på. Man lär köra 110-120 om du ska få snittfart på 100.
Utan möjlighet till destinationsladdning räcker ju 20 mils motorväg om du vill ta dig hem utan laddning efter vägen. Jag har varit med om upptagna laddare och trasiga laddare tom svårt att hitta laddaren när GPS visat fel, mellan Västerås och Stockholm. Det är tråkig tid att lägga när man är
påväg hem ofta sent på kvällen med familj efter ett kort besök hos bekanta.
  • 1
  • 380
  • 381
  • 382
  • 383
  • 384
  • 394

Hej, Japp har samma problematik i min XC60 T6 Rec[…]

Hoppas inte alla el-bilar som väller in fr&a[…]

Längst fram och längs ner sitter n&ari[…]

Vibationer i 80+

Är den bakhjul driven kan det komma frå[…]