Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1575475
Fast nu pratar vi ju om hur mycket som är skatt, inte vad din totala kostnad blir när du tar med alla skatter.

Tibber.
De har ca 8-10 öre påslag.
Det som tillkommer efter det är mest skatt.

"spotpris + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier. Moms tillkommer på inköpspriset."


7-8 öre överföringsavgift sen från nätägaren.
Sen är det moms, energiskatt, och moms på energiskatt.

Med spotpris på 25 öre betalar jag ca 1kr. Där en övervägande del alltså är skatt.

#1575487
20FJan skrev:Vilken leverantör har så låg överföringsavgift som 7-8 öre? Jag har 27,2 öre med enkeltariff från vattenfall. Med tidstariff kan jag sänka den, men blir högre dagtid vintermånaderna.
Gävle Energi har jag.

Men kollade nu och ser att de ökade vid årsskiftet. Ca 11,5 öre nu (ex moms eftersom jag räknade på hur stor del skatt det är. )
#1575491
Den här delen av diskussionen har inte så mycket med elbilar att göra längre så den kan fortsättas här: viewtopic.php?p=1575479#p1575479
#1575508
joel80 skrev: mån 08 apr 2024, 09:59 Fast nu pratar vi ju om hur mycket som är skatt, inte vad din totala kostnad blir när du tar med alla skatter.
Dagens bästa statement. Vad är det för skillnad på hur mycket som är skatt på elen jag köper och alla skatter på elen jag köper.

Jag betalar ju för bövelen alla skatter på elen jag köper och inte bara bara vissa skatter på elen jag köper. Precis som jag betalar all skatt på bensin och diesel. Jag kan inte välja bort och inte betala vissa skatter på elen jag köper, jag måste betala samtliga skatter och avgifter för att få någon el I kotakten

Vad elen kostar på spotmaeknase eller olja på råvarumarknaden är ju helt ointressant för jag laddar varken elbilen på spotmarknaden eller tankar bilen på råvarumarknaden.

Jag laddar i uttaget hemma eller tankar på macken och då går det högra andel vid pumpen mot I uttaget.

Nä nu lägger jag ned!

Och visst hörde det hemma i elbilstråden för hela påståendet var ju att elbilsföraren har högre skattesats än bensin/diesel bilföraren har
#1575510

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 08 apr 2024, 09:59 Fast nu pratar vi ju om hur mycket som är skatt, inte vad din totala kostnad blir när du tar med alla skatter.
Dagens bästa statement. Vad är det för skillnad på hur mycket som är skatt på elen jag köper och alla skatter på elen jag köper.

Jag betalar ju för bövelen alla skatter på elen jag köper och inte bara bara vissa skatter på elen jag köper. Precis som jag betalar all skatt på bensin och diesel. Jag kan inte välja bort och inte betala vissa skatter på elen jag köper, jag måste betala samtliga skatter och avgifter för att få någon el I kotakten

Vad elen kostar på spotmaeknase eller olja på råvarumarknaden är ju helt ointressant för jag laddar varken elbilen på spotmarknaden eller tankar bilen på råvarumarknaden.

Jag laddar i uttaget hemma eller tankar på macken och då går det högra andel vid pumpen mot I uttaget.

Nä nu lägger jag ned!

Och visst hörde det hemma i elbilstråden för hela påståendet var ju att elbilsföraren har högre skattesats än bensin/diesel bilföraren har
Det hela var ju en diskussion kring just hur stor del skatt det är på el jämfört med bensin/diesel, jag har jämfört med vad som normalt kan vara andelen el när jag köper den hemma. Jag har tagit med alla kostnader som är kopplade till att jag köper en kWh till bilen.

Under 99% av gångerna jag laddar har jag betydligt högre skatt än 50% av kostnaden, alltså mer än 100% påslag.

Laddar man vid snabbladdare är det inte samma sak då en stor del där är att man betalar för effekten också.
#1575516
Ja du vet ju vad jag tycker om att räkna bort alla fasta kostnader. När jag hade tjänstebil tyckte alla jag skulle köra dem hit och dit utan att betala något trots jag betalde 7500 kr i månaden för bilen.

"Det betalar du ju i alla fall i fast avgift, så att du kör oss är ju gratis"

Nej, jag räknar heller på vad det kostar totalt i månaden att få el i uttagen och inte bara någon rörligt belopp.
#1575517
VolvoB20 skrev:Ja du vet ju vad jag tycker om att räkna bort alla fasta kostnader. När jag hade tjänstebil tyckte alla jag skulle köra dem hit och dit utan att betala något trots jag betalde 7500 kr i månaden för bilen.

"Det betalar du ju i alla fall i fast avgift, så att du kör oss är ju gratis"

Nej, jag räknar heller på vad det kostar totalt i månaden att få el i uttagen och inte bara någon rörligt belopp.
En bil kostar olika beroende på hur mycket man kör, och det slits delar samt är en värdeminskning som pågår hela tiden.

Elen jag räknar med är exakt den kostnaden som tillkommit p.g.a att jag laddar bilen. Det är precis vad varje kWh har ökat mina omkostnader med. Att räkna på något annat sätt är fel om man vill veta vad det faktiskt kostar. Då menar jag alltså den faktiska skillnaden i plånboken.
#1575520
Du kan vända på sitt resonemanet när du bara räknar spotpris.

Du kan ju säga att du har sjukt lågt pris på elen till mat, uppvärmning osv.

För du räknar alla kostnader som tillkommer, bara på bilen. Och inget på övriga huset.

Det är det jag vänder mig mot att man kan trixa hur mycket man vill och få fram vilka siffror som helt. Du kan ju lägga alla fasta elkostnader på TVn..... oj vad dyrt det blev att se på TV helt plötsligt.

De ända rättvisa som jag ser är att titta på hela elräkningen och hur mycket som gick i skatt. Men det är ju jag det.
#1575521
Jag räknar som du sett ovan inte bara spotpris. Däremot är mitt pris beroende av spotpris då jag har timdebitering och betalar utefter spotpriset plus en liten kostnad.

Du lurar dig själv om du räknar laddkostnad på något annat sätt. Då stämmer det inte med den faktiskt kostnaden du betalat.

Det jag räknar är precis så mycket extra jag betalar för att ladda bilen.

Börjar du räkna på ditt sätt redovisar du ändå fel siffror. Dels är inte det du räknar ut de ökade faktiska kostnader du haft, dels räknar du inte in den "besparing" då isåfall gör på alla andra förbrukare genom högre totalförbrukning.


Vill man veta den faktiskt kostnaden för att skaffa elbil så är det så som jag räknar som man måste göra, behöver man öka sin huvudsäkring däremot anser jag att hela den ökningen bör räknas in på bilkostnaden och då inte splittas med alla andra förbrukare i huset.
  • 1
  • 387
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391
Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]

@fjohan82 , Prydligt värre. Är väl[…]

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar på[…]