Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1570047
Intressant föreläsning från MSB om hur man tar fram metoder för att släcka elbilsbränder snabbt och med väldigt lite vatten. Jag har sett nyheter som nämnt det här förut men hade inte sett föreläsningen som presenterade försöken/rapporten.



Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1570427
Derank skrev:Audi E-tron vad hände där, de skänks bort numera, snacka om prisras.
Nya eller beggade?

Även Polestar har rabatter. Jag beställde nyligen en ny, över 100k i slutlig rabatt. Dels fick man dual motor (uppgradering från single) "gratis", sen även pilot-paktet samt metallic-färg.
Men det är väl rätt naturligt, tycker det faktiskt kommer lite sent. Batterier blir billigare för varje år och nu ökar man inte kapaciteten så mycket mer utan nu börjar det istället påverka slutpriset kan jag tänka mig.

Konjunkturen har säkert också stor betydelse, man har inte behövt sänka priserna tidigare då efterfrågan varit så stor att man haft problem att ens få fram tillräckligt med bilar. Nu minskar leveranstiderna och tiderna för försäljarna är hårdare.
#1570429
Nu hänger det lite på vad vårat nästa boende blir, men genom jobbet har vi rätt bra (?) rabatter på personalbil, men måste sätta mig in i vad det gör på totalen av lönen 🤪

Annars är en P2 eller P4 rätt intressant prismässigt.
#1570430
Steffe3 skrev:Nu hänger det lite på vad vårat nästa boende blir, men genom jobbet har vi rätt bra (?) rabatter på personalbil, men måste sätta mig in i vad det gör på totalen av lönen Bild

Annars är en P2 eller P4 rätt intressant prismässigt.
Jag väntar på nya P2. Ska bli galet intressant att se skillnaden. Den ska vara rätt rejäl. Jag ska kunna ge Teslorna en rätt bra match i sommarens Ystad- Haparanda! BildBildBild
#1570433
Derank skrev:Beggade. är ju flera 100k borta på 3-4år och 7-10k mil
Fast det är ju rätt "normalt". På 9k mil och 3 år har jag oftast fått restvärde på 50-55% på mina leasingar. Så även när det var en diesel för 400k försvann ju rätt mkt. Med P2an jag har nu verkar det som att jag tappar 40-45%. KVD värderar den till 380-420k. (9500 mil) Det är ca 200k minskning.

Att köpa/skaffa ny bil är sällan em bra ekonomisk affär.
Bild
#1570436
nä, så är det ju, tyckte bara raset var enormt, såg några Etron 55 Quatro, fullsmetade 7600mil 2020 måste gått på närmare 800-900k 369k idag, såldes dok på nån timme,
#1570454
Derank skrev:nä, så är det ju, tyckte bara raset var enormt, såg några Etron 55 Quatro, fullsmetade 7600mil 2020 måste gått på närmare 800-900k 369k idag, såldes dok på nån timme,
OJ! Ja det lät som galet "billigt"!
  • 1
  • 375
  • 376
  • 377
  • 378
  • 379
  • 391
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]