Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1462545
Det är ju faktiskt inte HELT huvudlöst eftersom skattehöjningen gäller NYA bilar. Då påverkar man valet av bil som sedan rullar i 20år typ.
Ju färre fossilbilar som nyregistreras desto fortare byts dom ut "den naturliga vägen".

Höjer man på BEFINTLIGA bilar ger det inte samma effekt på långa vägar, och är bara kostnader med blygsam till ingen miljönytta.
#1462560
Håller med, nya fossilbilar får dom väl skatta bäst dom vill, det rör inte mig i ryggen. Är man i den situationen att man kan köpa en ny bil, så finns det elalternativ, även om det finns praktiska begränsningar med elbilar fortfarande.
Det är ju just det där med att sparka på dom som redan ligger som jag är så väldigt emot, dvs dom som inte KAN köpa nytt av ett eller annat skäl, men ändå MÅSTE ha egen bil för att öht. kunna leva ett drägligt liv. Höjd bränslekostnad är ett sånt exempel, det drabbar dom som inte har något alternativ hårdast.
#1463247
Ni som har elbil/hybrid och laddar hemma: Vad (på ett ungefär) kostar det att ladda bilen per månad?

Jag har fått erbjudande från ägaren av min parkering (finns platser ute och inne) att anmäla intresse för att få en laddare installerad. Som jag förstod det så läggs ca 500:-/månad på nuvarande månadsavgift.
Har ingen koll på om det är dyrt eller billigt, men med tanke på vad jag lägger på diesel varje månad så är det en rejäl besparing.

Är långt från säker på att haka på det, då jag inte vet om de vill installera det för oss som har bilen i garage. Kommer aldrig byta bort garaget mot plats ute med laddmöjlighet.
Kan man ens ha laddning inomhus med tanke på brandrisken?
#1463323
fjohan82,
Försöker mig på ett svar. Jag har en laddhybrid (bensinmotor och elmotor), V90 T6 Recharge 2022. Jag laddar ungefär 40-50 kWh per vecka (jag kör väldigt lite bil numera jämfört med förr), nästan all körning på el hittills, har inte gjort några längre resor med bilen än, men då behöver förstås bensinmotorn användas också, man kommer ju bara ett visst antal mil på ren el på en bil som min som har ett batteri på 11,6 kWh (det går ju inte köra upp allt, viss buffert blir kvar som behövs i systemet så dra ur batteriet helt går inte). Min bil drar ca. 2 kWh per mil. Jag kör nog inte mer än 20 mil i veckan numera (annat var det förr då körde jag 40000 mil på 13 år vet jag att jag kolla, det blir strax över 3000 mil/år och det var bil med bara förbränningsmotor). 1 kWh kostar ca. 1,50 kr, alltså 3 kr/mil att köra på el när jag laddar hemma. Månadskostnad blir då ungefär 20 mil per vecka x 4 = 80 mil/mån dvs 80x3 kr=240 kr/mån.
Nu skall jag skaffa laddbox hemma då jag vill ha säkrare laddning, helst skall man inte ladda från ett vanligt 230 volt eluttag annat än i enstaka fall för de är inte gjorda för den kontinuerliga höga strömstyrka det kan bli vid laddning av laddhybrid eller ren elbil. Jag skall skaffa en laddbox och använda 3 fas 16 amp för möjlighet upp till 11 kWh laddning (även om min Volvo bara kan ta emot 3,7 kWh, tänker för framtiden om den dagen kommer jag har en ren elbil).
Hur mycket kommer du köra på el per månad, hur många mil? Vad drar din elbil i kWh per mil? De mindre bilarna drar väl runt 1kWh per mil, de större uppåt 2 kWh per mil.
Låt installera en för din bil lämplig laddbox i garaget vettja, du får 50% rabatt på laddboxen och installationskostnaden. Då blir det säkert att ladda bilen i garaget. Finns väldigt många laddboxar att välja på med olika strömstyrka, lastbalansering, olika mycket skydd på och och mängd finesser på. Ta hjälp av nån som kan så du hamnar rätt.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1463326
fjohan82 skrev: Som jag förstod det så läggs ca 500:-/månad på nuvarande månadsavgift.
Om det är oändlig laddning för 500kr mån så nappa på det direkt.

Jag kör rätt lite numera men min rörliga del förra månaden kostade 221kr för 311kwh. Till det kommer då 202kr i moms och skatt (311*0,65) så 423kr. Då är det billigaste möjliga laddning med timtaxa nattetid och optimerad smartladdning. Oändlig laddning för 500kr/mån blir väldigt prisvärt.

Eller tillkommer rörlig kostnad ovanpå 500kr?
  • 1
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 390
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]