Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1402308
EbbevonVolvo skrev:Jag läste att Norge gör sig redo för elbilsskatt. Mer än varannan ny bil som säljs i Norge är en elbil. Inget bestämt ännu, politikerna diskuterar.

Här i Sverige har Konsumentverket inlett en granskning av landets snabbladdningsaktörer. Anledningen är anmälningar om bristande prisinformation.
Inget är brottsmisstänkt i Norge så länge de har oljan. Volvo och oljan affären känner ni till?

Hade gärna sett en dokumentär på hur skadlig elbilsprocessen är i framtagning av metaller...
#1402315

DOdell skrev:
Hade gärna sett en dokumentär på hur skadlig elbilsprocessen är i framtagning av metaller...
Sånna där saker försökte sig elbilsmotståndarna (ev oljebranshen) sig ju på för några år sen. Men det finns inget som speciellt står ut för elbilar där. Det finns metaller som tas fram på skadliga sätt, men det är inte på något sätt specifikt för elbilar och kanske p.g.a uppmärksamheten eller om det har med "miljötänk" hos vissa som tillverkar elbilar försöker man i möjligaste mån säkra de inköpskansler man har så det inte ska komma från tveksamma brytningar eller liknande.

Det är och har varit stor efterfrågan på vissa metaller för våra prylar under lång tid. Det är mobiler, datorer, TV-apparater och allt sånt som nästan alla har. Men där har det inte pågått nån debatt och få verkar bry sig om var metallerna i de prylarna kommer ifrån.

När det gäller både energiåtgång för framställan av batterier samt behov av vissa sällsynta metaller så går utvecklingen rätt snabbt och miljöavtrycket för det har sjunkit rejält på bara några år. Batterier har ökat mängden wh per kg de kan lagra och det gör alltså att det går åt mindre mängd metaller också.
På några år har klimatavtrycket från bstterier halverats: https://www.vibilagare.se/nyheter/halve ... sbatterier

Även livslängden på batterierna håller bra mycket längre än man räknat på i tidigare miljöberäkningar.

#1402335
Verdi skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 16 sep 2020, 01:01 Jag läste att Norge gör sig redo för elbilsskatt. Mer än varannan ny bil som säljs i Norge är en elbil. Inget bestämt ännu, politikerna diskuterar.

Här i Sverige har Konsumentverket inlett en granskning av landets snabbladdningsaktörer. Anledningen är anmälningar om bristande prisinformation.

Elbilsskatt? Säg till när nåt sånt blir verklighet istället... Jag ska äta upp min högra sko om det kommer en ny skatt som BARA drabbar elbilar. ;)

Vad har bristande prisinformation med nånting att göra? Jag har fortfarande inte betalat en enda krona för snabbladdning men jag har hört att det är lite knepigt för de andra.
Kilometerskatt är ett ganska enkelt sätt. Om det bara blir elbilar eller alla bilar återstår och se. Kanske blir så du får äta en högersko någon gång. ;-)

Denna tråd handlar väl om elbilar? Tydligare information om priser för snabbladdning är väl ändå något som är av vikt? Att du inte betalar innebär väl inget? Eller vad menar du?
#1402342
joel80 skrev: ons 16 sep 2020, 10:44
DOdell skrev:
Hade gärna sett en dokumentär på hur skadlig elbilsprocessen är i framtagning av metaller...
Sånna där saker försökte sig elbilsmotståndarna (ev oljebranshen) sig ju på för några år sen. Men det finns inget som speciellt står ut för elbilar där. Det finns metaller som tas fram på skadliga sätt, men det är inte på något sätt specifikt för elbilar och kanske p.g.a uppmärksamheten eller om det har med "miljötänk" hos vissa som tillverkar elbilar försöker man i möjligaste mån säkra de inköpskansler man har så det inte ska komma från tveksamma brytningar eller liknande.

Det är och har varit stor efterfrågan på vissa metaller för våra prylar under lång tid. Det är mobiler, datorer, TV-apparater och allt sånt som nästan alla har. Men där har det inte pågått nån debatt och få verkar bry sig om var metallerna i de prylarna kommer ifrån.

När det gäller både energiåtgång för framställan av batterier samt behov av vissa sällsynta metaller så går utvecklingen rätt snabbt och miljöavtrycket för det har sjunkit rejält på bara några år. Batterier har ökat mängden wh per kg de kan lagra och det gör alltså att det går åt mindre mängd metaller också.
På några år har klimatavtrycket från bstterier halverats: https://www.vibilagare.se/nyheter/halve ... sbatterier

Även livslängden på batterierna håller bra mycket längre än man räknat på i tidigare miljöberäkningar.
Det låter ju bra som konspirationsteorier. Men P1 gjorde två program om de farliga metallerna:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1374160

Så frågan är om du tar emot informationen eller förbi ser den. Volvo vill inte lyssna iaf. De vill ju även mörka problemen med framställningen.

Lyssna från ca 07:00 in.
#1402407
Jag ifrågasätter inte att metallframtagningen har stora problem i vissa delar av världen och att det både finns stort mänskligt lidande på vissa platser och att miljön tar skada på andra. Det jag menade var att det är inget specifikt elbilsproblem trots att det målats upp som ett sånt. Det är ett problem som varit under lång tid och som de flesta verkar struntat i under lång tid när det är metaller som behövts till ens "vardagsprylar". Som konsument har det varit jättesvårt då man inte fått någon information och intresset från tillverkare har varit svalt.

Elbilsdebatten har till viss del förändrat det lite och jag hoppas det kan spilla över så att det får effekt på stor del av framställningen.

Ska försöka hinna lyssna sen. Inte hunnit ännu.
#1402419
Det jag menade med mitt inlägg för några sidor sedan, var just att kilometerskatt osv, kommer göra det dyrare med elbil i framtiden.

"Guldåldern är NU" skrev jag då, och nu.

Men självklart kommer elbil vara mindre kostsam än en fossil dito. Kilometerskatt förs ju i så fall in på fossiler OCKSÅ.
Troligen kommer man också koppla den till VAR man åker på något GPS-vis. Troligen också något mindre kostnad på mindre vägar.
Vore ju gott med någon kompensation för puckelpistvägarna som plogas en gång i månaden för många i glesare glesbygden, vars driftbidrag till vägsamfällihetter dragits ner kraftigt. (Övetdrivet =ja, men inte så överdrivet uttryckt som man skulle önska)

Jag är också lite rädd att inhemska ekonomiska vinsterna med utfasning av oljan är lite optimistiskt räknade. Tyvärr.
Inhemsk produktion av allt från mat till el motarbetas i praktiken. Och det ändras nog inte så lätt. Speciellt inte matproduktionen, men DET är en annan debatt.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1402420
En sak som kan tilläggas som jag inte riktigt tycker kommer fram - givet samma kostnad per KM så är det TREVLIGARE att åka elbil. Jag lovar. Det är tystare än med en V12 i bilen, noll vibrationer osv. Det behöver inte vara av ekonomiska anledningar man åker elbil.

Sen kan man inte bortse från att inte alla kan ladda osv - men för de som kan så behöver det inte bara vara en fråga om pengar för att byta.
#1402424
Lövet skrev: ons 16 sep 2020, 17:52 En sak som kan tilläggas som jag inte riktigt tycker kommer fram - givet samma kostnad per KM så är det TREVLIGARE att åka elbil. Jag lovar. Det är tystare än med en V12 i bilen, noll vibrationer osv. Det behöver inte vara av ekonomiska anledningar man åker elbil.

Sen kan man inte bortse från att inte alla kan ladda osv - men för de som kan så behöver det inte bara vara en fråga om pengar för att byta.
Du har rätt naturligtvis.
Fler fördelar:
Serviceintervallerna måste ju kunna vara jättelånga. Ingen motorolja.
Tanka hemma över natten vore ju kalas i stället för efter jobbet.

Tyvärr har vi inte råd med så dyr andrabil som en elbil skulle innebära idag. Annars hade vi en.
#1402428

MickeM skrev: Inhemsk produktion av allt från mat till el motarbetas i praktiken. Och det ändras nog inte så lätt. Speciellt inte matproduktionen, men DET är en annan debatt.
Helt off topic.. Men tydligen har vi en viss coronaeffekt på maten just nu som man till viss del hoppas behålla. Mindre import och sånt har gjort att svenska bönder säljer betydligt mer inom landet. 8 av 10 grisar som säljs nu i Sverige är från svenska bönder. :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... r-pandemin
#1402431
joel80 skrev: ons 16 sep 2020, 18:10
MickeM skrev: Inhemsk produktion av allt från mat till el motarbetas i praktiken. Och det ändras nog inte så lätt. Speciellt inte matproduktionen, men DET är en annan debatt.
Helt off topic.. Men tydligen har vi en viss coronaeffekt på maten just nu som man till viss del hoppas behålla. Mindre import och sånt har gjort att svenska bönder säljer betydligt mer inom landet. 8 av 10 grisar som säljs nu i Sverige är från svenska bönder. :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... r-pandemin
Ja, det finns absolut hopp om framtiden för bönderna. Det kan vara en förändring vi ser.
Hittills har det ju inte setts som en merit att kunna odla mat. Snarare skällsord.

Och jag ser absolut mig själv i en elbil om några år, även om det kanske låter annorlunda ibland, men jag inbillar mig inte att åka så billigt då, som man gör nu. Men ack vad gärna jag har fel!

Jag är inte så bitter som det kanske låter :-)
  • 1
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 390
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]