Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1306351
VolvoB20 skrev:Även om bilarna blir Euro 6 , Euro 7, Euro X så vill man förbjuda dem ändå.. , populistisk så det bara förslår.
Ja, men det är så det fungerar just nu. Precis som med andra frågor så svänger det kraftigt vad som är rumsrent att påstå. På bara några år. För vissa politiker är dock bilen ett hatobjekt som ska förbjudas. Som ett egensyfte. Att förhindra rörelsefrihet för självständiga människor.

VolvoB20 skrev:Sen tror jag ju inte man lyckas med att förbjuda, men det är ju en helt annan femma .
Om man inte vill ha förbud så måste man engagera sig och slåss för det. Förbuden kommer inte att förhindras per automatik om inte fysiska verkliga hinder uppkommer.
#1306426
FreddanNo1 skrev:
joel80 skrev: tor 21 mar 2019, 00:24 Freddan

Du har kanske inte så bra koll. Dels är det väldigt stor skillnad på en hybrid och en plugin-hybrid. Dels håller batterier i nuvarande elbilar betydligt längre som det verkar. Finns exempel på de som kört 30-40000 mil med en Tesla med bara ca 10% degradering.

Sen har du fel angående Leaf. Jag har en med 40kWh batteri.. De nya har 62kWh. Att de bara skulle gå 12 mil vintertid är en lögn eller så är du dåligt påläst.
Jag kör ofta över 16 mil även i minusgrader. Imorgon kör jag Eskilstuna-Gävle, drygt 18 mil och då räknar med att inte behöva ladda om jag håller hastighetsgränsen något sånär. Har jag allt för tung gasfot måste jag nog stanna 5-6 minuter i Sala.. På 6 min får jag i dryga 4kWh och kan snitta ca 25wh/km extra. Men tror det inte kommer behövas då det dessutom ska bli flera plus.

Ytterligare en liten missuppfattning är att räckvidden på längre resor skulle gå ner med 40%. Det är närmre ca 20%. (med 40% skulle min Leaf gå en bit över 27 mil sommartid.. Jämfört med de ca 16-17 mil jag klarar i ett gäng minusgrader och snöfall. Det stämmer inte. Ligger enligt andra ägare på ca 20-21 mil. Jag får väl se om nån månad eller två.) Men, kör man många korta resor där batteri och bil kyls ner mellan resorna drar det iväg då bilens värmesystem är kraftigt och snabbt värmer upp kupén när man startar. Det gör att de första 5 minuterna drar det betydligt mer från värme. Kör du då dessutom sakta blir förlusten per km rätt stor.
Men det här med kraftigt ökad förbrukning är ju inget man är ovan om man haft koll på bensin eller dieselförbrukningen när det är kallt och man kör kortare resor.. Fast då tar det lite längre tid att få bilen varm.

Med nya Leafen. Med 62kWh har du 30 mils räckvidd vintertid.


Som ovan tror jag inte elbilar blir 100% av framtidens bilar. Däremot tror jag elbilar blir den dominerande, p.g.a pris och prestanda.
PS. Att kritisera någons bil eller barn är jobbigt tycker en del. Själv är jag bara tacksam för sånt, ser det som ett råd. Ursäkta inte meningen att trampa på nån, förstår dig.

24 kW har bilen i annonsen som jag beskrev, med korrekt och kass räckvidd. Sedan kom 30 kW som ger 3-4 mil extra också kass tycker jag. 2018 kom 40kW då börjar man snacka, halv-användbar för pris över 310.000 kr med bidraget. Men elen kostar 2,50-3 kr/mil om man inte laddar gratis. För halva summan får man en Polo eller mindre pengar en Kia eller Skoda som håller 50% andrahandsvärde efter 6 år och tankas på 5 min. De kostar 8-9 kr/mil i bränsle, så man sparar ojojoj 6000 kr på 1000 mil och 60.000 kr på 10.000 milmed Leaf En Leaf har 1/3 av värdet kvar då. Räkna ut allt i pengar!
Vad 62W kostar vågar jag inte ens tänka på.

Sedan vet jag inte hur du äger bilen? Är det tjänstebil, så är det bara att gratulera för du har minimal månadskostnad! Vi andra sponsrar ju dig enormt.
Privatleasing kostar dubbelt så mkt som en motsvarande bensin per månad. Så det fattar nog ingen varför? Sitter du i kommunfullmäktige för MP kanske och vill showa med en bra profil?
Privatköp, nej knappast!

Såg igår i tidningen att el-bilar Leaf osv. har höga servicekostnader. Självklart! Annars, vad skall verkstäderna leva av när "alla" kör med el-bilar

Jag har privatleasing. 2995kr/mån inkl service, vinterhjul etc.. Det som inte ingår är försäkring som kostar ca 250kr/mån.
Elkostnad per mil ligger på ca 2,20kr/mil nu vintertid och bör sjunka till strax under 2kr/mil vintertid. Bilen är betydligt större med mkt mer lastutrymme än en liten Kia. Dessutom betydligt roligare att köra med ett kraftigt vrid och bra acceleration.

24kWh-Leafen är inte någon av de snaste generationens elbilarna som jag trodde vi diskuterade. Måste missat länken.
Där har du rätt att räckvidden är betydligt lägre. Vi har en E-NV200 på firman med 24kWh batteri och där är räckvidden ca 10-14 mil. Den använder vi ju nästan bara som city-bi, så för det funkar den utmärkt.

Vissa serviceverkstäder tar ut kraftiga överpriser av elbilar där dom tar betalt för jobb dom inte behöver göra. Hyundai däremot tar mer "normalt" pris.. En Ioniq kostar den vanliga års-servicen ca 900kr och den stora 1800kr.

Jag är egen företagare och inte ansluten till något parti. Jag kör elbil delvis för att jag är teknikintresserad och det är den klart roligaste drivlinan att köra, samt att jag gillar att kunna "tanka" hemma. Sparar runt 4-5000kr per månad mot för den V60 D5 TE jag hade tidigare. Den lastade lite mer men förvånansvärt lite mer då Leafen har ett väldigt djupt lastutrymme i jämförelse med V60.

Med tanke på alla samhällskostander p.g.a både lokala och globala utsläpp från bensin och diesel så går det betydligt mer skattepengar för att täcka användningen av sånna drivmedel än du någonsin kan "sponsra" elbilar med.
#1306430
Camel skrev:
FreddanNo1 skrev:Men elen kostar 2,50-3 kr/mil om man inte laddar gratis.
Ja, men det är bara början. I framtiden kommer den rörliga milkostnaden för batteribilarnas elenergi att öka eftersom skatteintäkterna ska bestå när skatteintäkterna från dagens fossilbränsleförsäljning minskar.
Det ser ju ut som att det inte kommer ta så många år innan batterier är så pass billiga att elbilar kommer vara billigare än ICE-bilar i inköp. Så totala milkostnaden för att köra elbil blir nog alltid lägre.
#1306432
joel80 skrev:Det ser ju ut som att det inte kommer ta så många år innan batterier är så pass billiga att elbilar kommer vara billigare än ICE-bilar i inköp.
Jämför du då äpplen med päron vad gäller t.ex. användbarhet, räckvidd, dragviktsförmåga, etc.? Eller ska detta också hinna utvecklas till att bli likvärdigt inom några få år och samtidigt bli billigare?

joel80 skrev:Så totala milkostnaden för att köra elbil blir nog alltid lägre.
Jag kommenterade bara rörliga milkostnaden för batteribilarnas elenergi. Inget annat.
#1306435
joel80 skrev:Det ser ju ut som att det inte kommer ta så många år innan batterier är så pass billiga att elbilar kommer vara billigare än ICE-bilar i inköp. Så totala milkostnaden för att köra elbil blir nog alltid lägre.
Som vi redan har diskuterat, utan att du riktigt förklarat hur du tänker, vad kommer hända med andrahandsvärdet på t.ex. en sån där Leaf med det gamla, lilla batteriet?
#1306456
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Det ser ju ut som att det inte kommer ta så många år innan batterier är så pass billiga att elbilar kommer vara billigare än ICE-bilar i inköp. Så totala milkostnaden för att köra elbil blir nog alltid lägre.
Som vi redan har diskuterat, utan att du riktigt förklarat hur du tänker, vad kommer hända med andrahandsvärdet på t.ex. en sån där Leaf med det gamla, lilla batteriet?
Det blir nog lika dåligt som på en bensinbil. Hur mycket är det kvar i restvärdet på en 6 år gammal motsvarande dyr bensinbil?

Jag tror dock att vissa elbilar kommer drabbas hårt av snabb teknikutveckling. En bil som står inför en rejäl sänkning är nog Tesla Model S. Det är helt orimligt att 5-6 år gamla bilar ska kosta 700k när en ny motsvarande Model 3 (som iofs är mindre men inte mycket) med samma spec kostar 500'. Samma gäller eGolf, den kommer gå från 250 till 150 samma dag som I.D. lanseras. Ingen kommer betala lika mycket för en 3 år gammal bil med samma räckvidd som en helt ny. Sen tror jag iofs att räckviddshetsen kommer lägga sig i takt med att fler faktiskt äger en elbil själv och förstår att de används på något annorlunda sätt i praktiken.
#1306457
Finns nog risk att Teslaraset redan kommit. Inringat är alla Tesla med prissänkningar på förstasidan på Blocket bara i Sthlm...
screencapture-blocket-se-stockholm-bilar-2019-03-21-18_41_15.png
screencapture-blocket-se-stockholm-bilar-2019-03-21-18_41_15.png (1.38 MiB) Visad 719 gånger
#1306461
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Det ser ju ut som att det inte kommer ta så många år innan batterier är så pass billiga att elbilar kommer vara billigare än ICE-bilar i inköp. Så totala milkostnaden för att köra elbil blir nog alltid lägre.
Som vi redan har diskuterat, utan att du riktigt förklarat hur du tänker, vad kommer hända med andrahandsvärdet på t.ex. en sån där Leaf med det gamla, lilla batteriet?
Det blir nog lika dåligt som på en bensinbil. Hur mycket är det kvar i restvärdet på en 6 år gammal motsvarande dyr bensinbil?
Har jag missat något? Har Leaf egenskaper i räckvidd, dragviktsförmåga, uthållighet i hög hastiget, lastförmåga, etc. som en dyr bensinbil. Inte dåligt. Troligen är det inte så. Och då ska man heller inte utgå från en dyr bensinbil i sådan jämförelse. Man kan ju t.ex. utgå från en i30 kombi eller Focus Kombi. Eller t.o.m. billigare bilar än så. Även om raset blir stort i procent så blir det inte så stort i kronor på en billig bil. Och man lever ju som bekant inte på procent. I verkligheten.
#1306503
Lövet

För ett par veckor sen sänkte Tesla priset rejält på sina Model S och Model X. Den dyraste Model X sänktes med nära 600k.
Klart det påverkar andrahandspriset. Rätt sjukt att en tillverkare gör på det viset... kan inte varit kul för de som hämtade ut en ny Model X strax innan.

Det här dock inget specifikt med elbilar att göra, utan kanske mer att Tesla är lite speciella när det gäller hur dom agerar.

Andrahandsvärdena på elbilar ser ut att hålla minst lika bra som för ICE-bilar... t.o.m en bit högre då efterfrågan är större än tillgången.

Om några bilar kommer drabbas hårt av teknikutveckling är det nog bensin och dieselbilar. Förstår inte hur nån vågar köpa en ny dieselbil idag om man inte typ leasar med ett garanterat restvärde.
#1306509
värdeminsknnigen påen bil blir ju såklart det samma oavsett drivmedel, det är ju bara en massa snack år ut och år in om vad som står sig bäst, alla bilar hamnar på bäst före datum till sist, mer el mindre.

Samma snack om T6or här för några år sedan, osäljbara, ingen vil ha dom osv, de säljs direkt idag.

Allt komer att gå att sälja i framtiden och och en 10år gammal el leaf kommer ochså att gå att sälja, men om man får något är en annan femma, batteriet lär ha gjort sitt om 10år, en diesel går i 20år utan problem

Så det rä nog inga problem att sälja sin dieselbil om 5 el 15år.

folk här har ju surrat i flera om om att dieseln är död, den säljer fortfarande bäst
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 390

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]