Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1299350
Faktum är att dom flesta fortfarande föredrar en bensin eller diesel driven bil. :-)
#1299356
joel80 skrev:
SvenB skrev:Ja kanske. Norrmännen har tydligen inte helt anammat detta med el-bil

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/
Ett par norrmän gnäller och byter.. Expressen matar de som alltid letar.. ;)

Kolla statistik för elbilsförsälningen i Norge så ser man att det är en stadig uppgång och att det inte är nån trend med att folk skulle byta tillbaka. Faktum är att bland de flesta som kört på en en gång aldrig vill gå tillbaka till förbränningsmotor.
Men ser det man vill se, Joel, enligt bilhandlaren i artikeln är trenden att fler och fler byter tillbaka till diesel. Inter ett par norrmän.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1299357
YVi upplever ett klart ökande antal Tesla som inbytesbilar, och detta är kunder som 2019 köper nya dieselbilar och plug in-hybrider hos oss, säger Frode Hebnes, vd för Bilia-koncernen i Norge, till Dagens Næringsliv.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1299372
joel80 skrev: tor 14 feb 2019, 23:55
SvenB skrev:Ja kanske. Norrmännen har tydligen inte helt anammat detta med el-bil

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ll-diesel/
Ett par norrmän gnäller och byter.. Expressen matar de som alltid letar.. ;)

Kolla statistik för elbilsförsälningen i Norge så ser man att det är en stadig uppgång och att det inte är nån trend med att folk skulle byta tillbaka. Faktum är att bland de flesta som kört på en en gång aldrig vill gå tillbaka till förbränningsmotor.
Letar? Jag läser det som jag tycker är relevant. Som jag skrivit tidigare så tillbringade jag en vecka i somras tillsammans med bland annat en norsk Teslaägare. Han var ganska positiv, men tyckte att räckvidden med släpvagn var lite kort. Han sa också att deras generösa rabatt på borttagen inköpsskatt bara var "utlovad" att gälla innevarande mandatperiod. Om den togs bort hade han inte råd att köpa el-bil nästa gång.
#1299376
Han har kanske inte råd att köpa en lyxbil nästa gång.. eller "high performace"-bil kanske är mer korrekt. Det börjar komma många andra bilar än Tesla nu som inte kostar miljonen och ändå kan gå 35-45 mil.
Men men.. Vad enskilda norrmän tycker är ju en ickenyhet. Det är ju betydligt fler som byter bort avgasbilen.
Både här och i Norge.

Tur att det fnns hjälp att få för dom som ser det lite svårt! :-D :-D
#1299393
SvenB skrev: fre 15 feb 2019, 09:53 .... en norsk Teslaägare. Han var ganska positiv, men tyckte att räckvidden med släpvagn var lite kort.
joel80 skrev: fre 15 feb 2019, 10:06 Han har kanske inte råd att köpa en lyxbil nästa gång.. eller "high performace"-bil kanske är mer korrekt. Det börjar komma många andra bilar än Tesla nu som inte kostar miljonen och ändå kan gå 35-45 mil.
Vilka billiga elbilar drar ett släp 35-45 mil ??????

Eller är det så att i el-bil kretsar är det "high-performance" , Megalyxbil att kunna flytta sin gamla husvgn ?
#1299396
Oj.. Var skrev jag det? Väldigt svårt att hitta att jag skulle skrivit det du säger. Du kanske får läsa det jag skrev igen.

Både Kian och E-Niro går 35-40 mil. Jag skrev inte med husvagn.
Leafen som kommer om ett par månader (går att beställa) med 64kWh kommer också kunna gå 35-40 mil på en laddning.

Jag väntar också på en elbil som kan ersätta den V60 T4F vi har, som kan dra en husvagn +20 mil.
Men större delen av befolkningen har inte det behovet.

#1299399
joel80 skrev: fre 15 feb 2019, 11:19
Jag väntar också på en elbil som kan ersätta den V60 T4F vi har, som kan dra en husvagn +20 mil.
Men större delen av befolkningen har inte det behovet.
Kanske inte en husvagn, men många har behov att dra en släpvagn vid vissa tillfällen. Om man ser sig runt om, så har många bilar en dragkrok. Om man vill få full acceptans för el-bilar måste de kunna vara utrustade så att man inte helt måste avstå från sin hobby.
#1299411
joel80 skrev: fre 15 feb 2019, 11:19 Oj.. Var skrev jag det? Väldigt svårt att hitta att jag skulle skrivit det du säger. Du kanske får läsa det jag skrev igen.
Du läser ju inte vad andra skriver utan hugger instinktivt så fort någon kritiserar en elbil.

Om du läser en gång till så drar ju norrmanen släp, och då finns inga andra elbilar att välja på för honom.

Vad menar du han bör göra. Sluta dra släp, eller ha flera bilar, bor man i stan är det inte så enkelt att ha många bilar.

Att komma och säga att Teslan skulle vara hyper prestanda tycker jag är tokfel, bilkörning är inte bara 0-100 på 2.5 sekunder, det är så mycket mera och där är teslan ingen superbil, oavsett om det gäller dra en husvagn, komma långt på en tank, köra ett race på bana eller ligga långa sträckor i +200 på autobahn.
#1299424
Det är ju det jag menar. Det är inte så att några går tillbaka till avgasbil för att det är bättre, utan det är för att utbudet av elbilar ännu inte är tillräckligt.
Tillverkarna verkar helt tagna på sängen av efterfrågan. Det finns bra elbilar till okej pris, men jag för att dra tyngre har det inte kommit nått bra alternativ än.

Lilla Sona Sion får dragkrok. Men den bilen tror jag inte många på det här forumet skulle gilla.

Men det kommer.. Vi får hoppas på Volvo till att börja med! Kan inte tänka mig att dom inte skulle typgodkänna sina bilar med krok.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 391

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]