Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1435261

Funk skrev:
Idag anses inte t.ex vattenkraft heller vara kodoixidneutralt heller så det fattas bitar i filmen..

/Thomas
Vem är det som inte anser det? Alltså ett utsläpp på några gram per kWh brukar man räkna på när man tar med bygget och så. Är det någon ny uträkning du hänvisar till där man räknar in annat? Vad i så fall?
#1435263
Vad jag läst klassas det inte längre som förnyelsebart inom EU.
#1435269
Lövet skrev:Vad jag läst klassas det inte längre som förnyelsebart inom EU.
Vore intressant att läsa varför. Tror det kan vara skillnad på var och hur man gör det. Är det pga avskogning eller nått tro? För att inte vatten skulle vara förnyelsebart känns ju konstigt. Vad är det för råvara som "går åt" och alltså inte är förnyelsebar undrar jag. :)
#1435272
joel80 skrev: fre 12 mar 2021, 12:35
Lövet skrev:Vad jag läst klassas det inte längre som förnyelsebart inom EU.
Vore intressant att läsa varför. Tror det kan vara skillnad på var och hur man gör det. Är det pga avskogning eller nått tro? För att inte vatten skulle vara förnyelsebart känns ju konstigt. Vad är det för råvara som "går åt" och alltså inte är förnyelsebar undrar jag. :)
Det klassas inte som "hållbart" då det tex dödar växt och även djurlivet som inte kan vandra upp i älvarna och reproducera sig., lax-trappor i all ära. Men på vägen ned passerar de turbinerna och blir nedmalda.

80% av livsmijön finns också i strandområdet över och under vattennivån. I dammarna varierar nivån ordentligt beorende på energiutag vilket gör att strandlinje flyttas runt under hela året och det dödar och omöjliggör att djur och växtliv kan överleva så du skapar enorma döda områden i samma storleksklass som de enorma dagbrotten för kolgruvor ger. Störst dammen i Kina är ju över 31 kvadratkilometer, finns nog inga kolgruvor som är 31 kvaradtkilometer. Sen blir det ju inte CO2 utsläpp när man tar bort djur och växtliv i samma storlek som av kolgruvor så klart, så det är ju trots all bättre för miljön om än inte perfekt.

Men i dagsläger ser jag inget annat som är möjligt när vi måste ersätta kärnkraft och fossilkraft som regelerbara energikällor när vi går över till sol occh vind som ju producerar ju bara när själva vill. Stora vattenmagasin är ju det enda i dag som klara laga 10-tals TWh av energi till längre kalla och vindfattiga vintrar när vi stängt av kärnkraft och fossila källor.

Bild
#1435357
Lokalmiljön kan bli rätt kraftigt påverkad av vattenkraft. Men ser man till utsläppsmässigt är den ju ren. Man borde dock ställa större krav inom hela EU (eller världen...) på åtgärder för att minska påverkan på t.ex fisk. T.ex laxtrappor och liknande i tillräckligt storlek vid alla kraftverk i vattendrag där fisk vandrar uppåt.

Har ni sett den här videon förresten?


Många kWh som går åt för oljeutvinningen också. Så liten besparing gör man ju där också när man ställer om.
#1435364
Lucif3r skrev:
joel80 skrev:Har ni sett den här videon förresten?

Ja, den blev liksom länkad så sent som på föregående sida av tråden ;-)
Va faan.. tycker jag försöker hänga med här. Förlåt för dubbelposten.
Skyller på jobb, barn, vinter, sambon och vitaminbrist.
#1435583
joel80 skrev: fre 12 mar 2021, 18:59 Lokalmiljön kan bli rätt kraftigt påverkad av vattenkraft. Men ser man till utsläppsmässigt är den ju ren. Man borde dock ställa större krav inom hela EU (eller världen...) på åtgärder för att minska påverkan på t.ex fisk. T.ex laxtrappor och liknande i tillräckligt storlek vid alla kraftverk i vattendrag där fisk vandrar uppåt.
Det är mycket prat om det. Här omkring har man sprängt bort 3 st vattekraftverk och avvecklat dem, en vän driver också ett vttenkraftverk som länsstyrelsen försöker tvinga honom att stänga, också för att fisken ska få fri väg.

Det pågår ett arbete med att se över samtliga vattendommar i Sverige och branchen är rädd att hårdare gränser för tappning och gränser för nivåskillnader kommer kraftigt minska både produktion och reglerförmåga, som att mn tex inte får släppa på full fart på vattnet för att förhindra erosion även om det skulle behövas en dg då vindkraften står stilla.

Väldigt olyckligt när vi stället behöver gå åt andra hållet och öka reglerförmågan när vi går över till helt ostyrbara källor som vind och sol.

Och laxtrappor kan inte fixa allt, för laxen kan inte reproducera sig i den stenöken som bildas vid reglering och smolten tar inte laxtrappan ned utan mals ned i turbinerna,
#1435588
Måste väl vara typexemplet på att en den ena handen inte vet vad den andra gör. Man kan inte båda ha kakan och äta den ens när den består av vattenkraft.
#1435760
Lövet skrev: lör 13 mar 2021, 18:27 Måste väl vara typexemplet på att en den ena handen inte vet vad den andra gör. Man kan inte båda ha kakan och äta den ens när den består av vattenkraft.

Myndigheterna är skämmand inkompetenta. Ett exempel till, jag har vänner i USA som drabbades av strömavbrott när det var snökaos och man var utan ström i över två veckor. Allt som går på el dog, ingen värme, inget vatten, inget ljus. Men bilarna gick ju så man kunde åka till nästa delstat och ta in en natt på hotell var 5e dag så man fick duscha, tanka och köpa fotogen och gasol så man kunde laga mat och hålla huset över 0 grader inmhus så alla ledningar inte frös sönder.

Hade man bara haft elbil hade det varit kris.

Jag ser ingenstans att myndigheterna gör något här för att förbereda sig. Om vi går från ett samälle med olika parallella system för att driva samhället, el, bensin, diesel osv till ett 100% eldrivet samhälle så krävs det ju igentligen dubbla elsystem om vi ska ha minsta krisberedskap. Men ingen bryr sig.
  • 1
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 380

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]