Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1288309
Det blev privatleasing då jag dels fick tag på det här erbjudanden som jag tyckte kändes vettigt (samt att det bara är ett år och ett jag egentligen hellre kör nått annat än Nissan. Helst Volvo.. Nu får jag ett års respit..).
Jag tror jag kommer klara mig på runt 1000-1200 övermil, och alltså runt en tusenlapp per månad extra för det.. Vilket känns rätt ok för att gå från 1500-2500mil. Jag kan plocka ut 18:50kr milen från företaget för milen jag kör i tjänsten, så de täcker ju faktiskt både bilkostnad och el då.

Hedin bil har haft flera kampanjer under 2018 över hela landet med sånna här driver. Tror även andra handlare haft liknande.
#1288320
TommyP86 skrev: sön 23 dec 2018, 23:23
FreddanNo1 skrev:
joysam skrev: sön 23 dec 2018, 10:57

Tacka honom.

Han ger dig möjlighet att köpa en nyare begagnad Volvo när din nuvarande 850 går i graven.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack. jag är mkt tacksam att prio är olika för alla.

Tack och hej då!

sticker nu till julfirande i en väns sommarhus i Värmland. Stuga utan el bara solceller för lite ledbelysning och ladda mobilen. Ingen mobiltäckning inomhus dock. inget Internet.
Ved, led, vedspis med varmvattentank, vedugn, vedeldad bastu och vedeldat kar. gasolkyl. Till och med rinnande vatten dusch och wc finbs. Funkar bra att bo där utan el faktiskt. bättre än vad man kan tro. enda man saknar är tvättmaskin. Ladda el-bil kan man glömma.

Var i hela världen (värmland) har du hamnat? Bild det finns MYCKET få hus utan elnät här.
Nja, inte i Värmland kom jag på. Nu väntande i bilen med lite go musik utanför ICA Bengtsfors medans fru &co är inne och hanldlar nåt som tydligen var livsnödvändigt :) En bit utanför byn Södra Fjäll i Dalsland (inte Värmland ha ha och tydligen i bastun igår var jag en idiot för det :) ) Dalsland är det. Det finns väldigt många stugor i Sverige utan el, vanligare än vad man kan tro faktiskt. På öar, långt ute på landet, jaktstugor, m.m Jag blev förvånad. Grejen är att de ligger avsides och man ser dem inte om man inte väl åker dit. Därför tror många att det är ovanligt. och i Norge finns ännu mer hus utan el. än i Sverige. Det finns nån hemsida som de är med i som tipsar om det mesta, tom finns det någon bra tvättmaskin som utan el man får hälla i varmvatten bara. Blir att man slipper alla räkningar är en kanon fördel... Enda extrajobbet är att man får hugga ved. Med det är här en granne med traktoraggregat som gör det var annat år under en dag. så har man ved sen. Så inte ens hugga ved här...
Senast redigerad av 1 FreddanNo1, redigerad totalt 0 gånger.
#1288324
Derank skrev: sön 23 dec 2018, 21:00
FreddanNo1 skrev:
Derank skrev: lör 22 dec 2018, 20:08 jag lägger minst ca 10-12k i månaden ( orkar inet räkna exakt ) på att köra min XC60 med amortering, värdeminsning, service, skatt och bränsle, det är ingen ovanlig kostnad för att köra en ny bil.
makalöst! och V60 är ju ingen speciell bil i storlek eller motor, der är ätt och slätt en Bil! Men visst en bra bil är det, missförstå inte!

Men 12000 kr per månad!!!!
Du kan för de pengarna köpa en beg. roligare vardagsbil och köpa en MC också eller en Mazda MX5 eller nåt annat kul. en vattenskoter tex.

Varför väljer du att lägga 12000 kr per månad för en V60? Missförstå inte tack. Det är ju ditt val. Men jag är från en annan planet och ser inte igenom ditt val.
Xc60in kostade 400k ny och med allt inräknat kostar det däromkring. Men jag ser pengarna som borta när jag köper en bil och jag räknar aldrig på vad det kostar i längden.

Men det kostar flis att åka nytt, så är det bara. Och jag betalar det utan att blinka.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
jag vet go känsla. Köpte en ny bil en gång, bland min första bil. Peugeot 405 turbo diesel 90 hk eller nåt. snabb som en blixt också tyckte man. Fick på den tiden precis före EU jättebra betalt för den efter 4 år. Tror jag la 30.000 kr i värdeminskning på 4 år. Inget att bråka om.

Nu surffritt i några dagar skönt. tar någon dag att vänja sig bara.
#1288345
Derank skrev: lör 22 dec 2018, 20:08 jag lägger minst ca 10-12k i månaden ( orkar inet räkna exakt ) på att köra min XC60 med amortering, värdeminsning, service, skatt och bränsle, det är ingen ovanlig kostnad för att köra en ny bil.
Kan detta verkligen stämma!? Du kan ju inte räkna amortering + värdeminskning.

Mvh
Per
#1288350
joysam skrev: mån 24 dec 2018, 12:40 Värdeminskningen måste väl absolut räknas in?
Ja, men inte både värdeminskning och amortering. Antingen eller.
#1289008
Undrar fortfarande,kan man ladda bilen på färja. Nån Blir ungefär 150 mil enkel resa till Holland,antingen via Danmark eller båt via Tyskland. Till England.Ska på F1 Silverstone i Juli. Undrar bara hur det skulle funka med elbil?
#1289009
snepo skrev: fre 28 dec 2018, 22:50 Undrar fortfarande,kan man ladda bilen på färja. Nån Blir ungefär 150 mil enkel resa till Holland,antingen via Danmark eller båt via Tyskland. Till England.Ska på F1 Silverstone i Juli. Undrar bara hur det skulle funka med elbil?
Du får ladda på land.

https://uppladdning.nu
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 380

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]