Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1374919
Bra att veta. :-) Men jag har lagt mina husvagnsdagar på hyllan för länge sedan. Det blir övervägande hotell, ibland något mycket trevligt vandrarhem.
Släp blir det däremot och då oftast med kåpa. Det blir mycket luftmotstånd så det blir väl att räkna med halva räckvidden mot normalt på el.
Ska bara övertyga mig om att det blir bättre med en Peugeot 3008 SUV hybrid. :-o ;-)
( Det kommer en faceliftad till modellår 2021 och det är den som är intressant.)
#1375630
Tyvärr inte i Sverige.
Visst kommer det säkert sjunka lite här oxå, men till den svenska marknaden kommer väl den uteslutande delen från Nordsjön...?
Sen beror detta prisraset även på fulla lager i USA.
#1375634
Oljan står bara för typ 4kr av drivmedlet. Även om det var 0kr skulle soppan kosta 10kr/lit vid pumpen pga skatter https://spbi.se/statistik/priser/bensin/
#1375641
Det är inte klokt att man kan lägga moms på en skatt. :-(
#1375665
StefanN skrev:
EjS skrev:Nu är oljan i -37 usd pr. fat. Men bara om man köper minst 100.000 fat.
Gratis bilkörning resten av livet med V8.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Även elpriset va nere på i stort sett 0 :- härom dagen.
Haft pris på 7-8 öre inkl certifikat och moms senaste veckan. Går upp lite på morgonen men nattpriserna är extremt låga.
Min laddare kör automatiskt under de billigaste timmarna så det blir billigt.

Däremot gissar jag att ersättningen för all överproduktion från solcellerna blir låg.. men där får man ju i allafall skattelättnad på 60 öre per kwh utöver säljpriset. :)
#1375739
bensin/dieselpriset påverkas av nordsjöoljan, inte av WTI osv, och även om nordsjöoljan skulle dyka 20% till så komer de inte sämka bensinen/diesel så mycket mer, skulle tippa på att det är stopp runt 12sek nånting
#1377064
joel80 skrev:Inget tyder på att man kan få så hög förbrukning med husvagn som du skrev i första inlägget.
Förbrukningen verkar bli något mer påverkad jämfört med en avgasbil, men inte så extremt.
Största problemet med min beräkning är att jag inte hittade några luftmotståndskoeffcienter för husvagnar som produceras idag. Därför tog jag värden från lastbilar, men jag vet inte hur väl de stämmer med husvagnar. Jag hittade värden för äldre, "rundare" husvagnar, men sådana tillverkas knappt idag, då de blir sämre att bo i. Men de värdena var lägre än för de som angavs för lastbilar. Då luftmotståndet för husvagnen är så mycket högre än för bilen behöver mina antagna ingångsvärden inte ändras speciellt mycket för att slå igenom rätt mycket på slutresultatet.

Som alltid är resultatet av en beräkning inte bättre än den matematiska modellen man kan konstruera. Därför är det intressant att jämföra med resultat från verkligheten.

Att förbrukningen ökar mer, relativt sett, än för en bil med förbränningsmotor är däremot helt klart. Det kommer direkt från elmotorns högre verkningsgrad.
#1377099
joel80 skrev:Förbrukningen verkar bli något mer påverkad jämfört med en avgasbil, men inte så extremt.
Luftmotståndet har stor betydelse för energiåtgången.

Luftmotståndskoefficient Cd
Frontarea A [m2]
Luftens densitet ρ [kg/m3]
Hastighet v [m/s]
Luftmotståndskraft Fl [N] = 0,5 * ρ * Cd * A * v * v
Luftmotståndseffekt Pl [kW]= Fl * v

Luftmotståndseffekten är proportionell mot Luftmotståndskoefficienten och Frontarean.
Luftmotståndseffekten är proportionell mot hastigheten i kubik.

En husvagn ändrar luftmotståndskoefficienten samt frontarean betydligt. Det påverkar erforderlig effekt i en given hastighet och därmed energiåtgången . Kombinerar man husvagnskörning med hög hastighet så påverkas erforderlig effekt högst påtagligt.

Hur mycket energi man måste tillföra bilen påverkas av verkningsgraden.

En förbränningsmotor har låg verkningsgrad vid måttligt effektuttag. Verkningsgraden förbättras ofta markant i takt med ökat effektuttag. En elmotor har ofta relativt hög verkningsgrad redan vid måttligt effektuttag, och verkningsgraden ökar inte lika påtagligt med ökat effektuttag som för en förbränningsmotor. Därför blir elenergiåtgången i en bil med elmotor påverkad av hastigheten i större grad relativt sett en bil med förbränningsmotor.
  • 1
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 390
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]