Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1374110
Derank skrev:tycker den här electrigfieringen går så allmänt segt så jag tror inte det blir några bekymmer med laddstolpar iaf. Nu är det ju snart gratis att tanka igen så nu hör man inte ett smack från kollegor om hybrid el elbilar igen.
Tycker fortfarande det är rätt stor skillnad. Elpriset är sjukt lågt nu också.. jag ligger på under 1.50kr/milen nu.

Det som börjar se bra ut är att det på väldigt många håll finns (precis som med mackar) flera laddare nära varandra fast av olika leverantörer. Då kan man välja nån av de andra om en är upptagen.
Hoppas också att fler leverantör här snart väljer att börja göra som i Norge där man nästan jämt sätter upp minst 2 laddare på samma ställe. Tyvärr har tidigare regler från klimatklivet motverkat det i Sverige. Man har bara fått bidrag för uppsättning av en laddare per plats.

Jag körde t.o.r Gävle - Göteborg förra månaden. Funkade utmärkt även med min bil med rätt litet batteri. Tog ca 7:30h enkel väg. (Ca 6:15 om man kör helt utan paus.. fast det gör jag inte även om jag skulle kunna.. blir både kissnödig och hungrig.)
#1374133
Jag tänkte mer på nya modeller ut på marknaden, el alltså, hybrider räknar jag inte alls för det tycker jag är helt förkastligt att slänga ut 800k på något som tar en 3mil på el, nu är det ju stopp i prod på det mesta i världen, så även batterier så förseningarna lär ju bli ännu längre nu och fokus på miljö i kristider kommer i andra hand, så har det alltid varit.

Har inet ens sett nya mercan EQT efter vägarna än, men den kanske inet finns heller, el nya Skodan, mins inet vad den hette, och vad blev det av Volvos elektrifiering.......Telia var god dröj..


Volvo tex var ju inne på bonus till HVO osv. och det lär nog dyka upp lite annat de närmaste åren ochså.
#1374134
Derank skrev:Jag tänkte mer på nya modeller ut på marknaden, el alltså, hybrider räknar jag inte alls för det tycker jag är helt förkastligt att slänga ut 800k på något som tar en 3mil på el, nu är det ju stopp i prod på det mesta i världen, så även batterier så förseningarna lär ju bli ännu längre nu och fokus på miljö i kristider kommer i andra hand, så har det alltid varit.

Har inet ens sett nya mercan EQT efter vägarna än, men den kanske inet finns heller, el nya Skodan, mins inet vad den hette, och vad blev det av Volvos elektrifiering.......Telia var god dröj..


Volvo tex var ju inne på bonus till HVO osv. och det lär nog dyka upp lite annat de närmaste åren ochså.
Volvos XC40 går väl att beställa sen ett tag tillbaka.. och sen är Polestar 2 igång med produktionen och ska väl leverera första bilarna till kund nu i vår om inte Corona ställer till det.
#1374135
Det fanns idéer med
Derank skrev:Har inet ens sett nya mercan EQT efter vägarna än, men den kanske inet finns heller, el nya Skodan, mins inet vad den hette, och vad blev det av Volvos elektrifiering.......Telia var god dröj..
Sett 1 EQT i verkligheten. Skodas elbil är inte presenterad annat än den lilla Citigo. Den fick Sverige i storleksordeningen 120 exemplar av. Sen stannade produktionen.
#1374703
joel80 skrev:Känns rätt orimligt att någon skulle kunna få så extremt mycket högre förbrukning än de ovan. Klart man kan köra fortare och aggressivare och få upp det, men till det dubbla?
Jag fick lite tid att fundera på din kommentar.
Den enda snittfarten som fanns angiven ovan var 65 km/h. I Sverige kör man i praktiken mil efter mil på landsväg i samma fart som lastbilarna, för att undvika onödiga köbildningar. De får också köra i 80 km/h, men kör i praktiken vad fartbegränsaren medger. Alltså ligger vi alla på 90 km/h.

När man går från 65 till 90 km/h ökar förbrukningen orsakad av rullmotståndet med 38%. Luftmotståndet ger en ökning med 92%. Lägger du sen till att jag i min beräkning inte har med några stopp eller nedförsbackar, där elbilen har fördelen att den kan vinna tillbaka lite energi, så visar det sig att jag hade rätt. I praktiken är elbilen en lika dålig husvagnsdragare som jag räknade ut att den bör vara. Jämfört med en modern diesel, alltså.
#1374705
Inget tyder på att man kan få så hög förbrukning med husvagn som du skrev i första inlägget.
Och att en snittfart är på 65km/h betyder troligen kring 80-85km/h större delen av resan. Så fort du bara kör några km i sakta stadstrafik går snittfarten ner markant.

I det andra exemplet jag ger är det dessutom inte i Norge och hastigheten kan tänkas vara högre.

Det finns inga som helst tester där någon uppgivit ens i närheten av 10kWh/mil.

Förbrukningen verkar bli något mer påverkad jämfört med en avgasbil, men inte så extremt.
#1374759
Vad händer när man kör med en husvagn efter en hybrid på bara el? Tänker en liten körning på 1 till 2 mil. Eftersom vårt bilanvändande har ändrats så funderar jag faktiskt på en Peugeot 3008 Suv Hybrid med två elmotorer på vardera 80 kW. (@ joel80, svimma inte nu. Än så länge funderar jag bara. :-) )
Kanske bäst att ta den diskussionen med återförsäljaren. Men den ska gå att köra låst till el, men det gäller kanske inte när något är kopplat till draget. Batterierna lär väl bli ganska varma vid denna belastning.
Där bör man i så fall kunna se om man verkligen skulle hamna på en förbrukning på 10kWh/mil, vilket jag tycker verkar vara alldeles för högt.
#1374781
EbbevonVolvo skrev:Vad händer när man kör med en husvagn efter en hybrid på bara el? Tänker en liten körning på 1 till 2 mil. Eftersom vårt bilanvändande har ändrats så funderar jag faktiskt på en Peugeot 3008 Suv Hybrid med två elmotorer på vardera 80 kW. (@ joel80, svimma inte nu. Än så länge funderar jag bara. :-) )
Kanske bäst att ta den diskussionen med återförsäljaren. Men den ska gå att köra låst till el, men det gäller kanske inte när något är kopplat till draget. Batterierna lär väl bli ganska varma vid denna belastning.
Där bör man i så fall kunna se om man verkligen skulle hamna på en förbrukning på 10kWh/mil, vilket jag tycker verkar vara alldeles för högt.
ÅF kommer svara exakt det du vill höra för att köpa bilen ;-) De är tyvärr rätt liten källa till korrekta uppgifter.
#1374870
EbbevonVolvo skrev:Vad händer när man kör med en husvagn efter en hybrid på bara el? Tänker en liten körning på 1 till 2 mil. Eftersom vårt bilanvändande har ändrats så funderar jag faktiskt på en Peugeot 3008 Suv Hybrid med två elmotorer på vardera 80 kW. (@ joel80, svimma inte nu. Än så länge funderar jag bara. :-) )
Kanske bäst att ta den diskussionen med återförsäljaren. Men den ska gå att köra låst till el, men det gäller kanske inte när något är kopplat till draget. Batterierna lär väl bli ganska varma vid denna belastning.
Där bör man i så fall kunna se om man verkligen skulle hamna på en förbrukning på 10kWh/mil, vilket jag tycker verkar vara alldeles för högt.
Jag körde ju rätt mycket husvagn efter min V60 D5 TE. Helt fantastisk bil att köra vagn med. Man kunde göra helt "vanliga" omkörningar när man gasade i så både det fina vridet från elen och ottomotorn sköt på.

Jag kom som längst ca 2 mil på el då. Mitt längsta utan husvagn var 44-45km

Min körtaktik var dock ofta så att jag gick över på att bara köra på dieselmotorn när det var några km kvar på el, så att jag hade kvar det till den sista biten och när man rullade in på campingen. Det var mycket smidigare att manövrera vagnen med enbart el. Direkt vrid och inget behov av att slira på kopplingen. Man kunde köra extremt sakta utan att motorn blev ansträngd eller vad man ska säga. Och det är nått visst med att glida genom campingen ljudlöst. ;)
  • 1
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 390

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]