Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1365917
Erik Å skrev:
Lövet skrev: fre 21 feb 2020, 21:44 .. Men hur många har realtistiskt fastnat på en övergång pga bilen gått sönder precis då? ...
Jag har fastnat i vänsterfil i en hårt trafikerad korsning med trafikljus. Min R19 dog och vägrade starta när ljusen slog om till grönt.. pinsamt! :-o Drog den på startmotorn in på tvärgatan, det löste sig :-)
Förklaringen till det stavas "Renault 19" ;-)
#1373636
I ett annat sammanhang räknade jag lite på varför det är svårt att kombinera elbil med husvagn.

Problemet med elbilar som dragbilar är inte motoreffekten. Den kan man lätt installera så den räcker och blir över. Problemet är istället batterierna. Där i sin tur är problemet uppdelat i två delar.

Effektuttag
Batterierna blir varma när höga effekter tas ut. Nu ska de ha en viss förhöjd temperatur för att fungera bra, så vid kallt väder får man förvärma batterierna för att de ska fungera bäst. Helst gör man detta när laddaren fortfarande är ansluten, så den energin kan komma från sladden, inte från batteriet självt.
Men när man drar tungt, något som då bland annat händer när en vagn med hög vikt ska dras uppför en backe, då behöver batteriet kylas istället. Det går att ordna, men det tar plats och kostar pengar, så det är inget som elbilstillverkarna gärna vill göra med eldrivna personbilar. Det är en annan sak med eldrivna lastbilar.
Den dåliga tåligheten mot högt effektuttag under en längre tid begränsar hur elbilen klarar att dra en tung husvagn uppför en backe. På många ställen är just det inte ett problem, så länge man inte tänker köra i områden typ Alperna eller Norge. Däremot är det ett problem även i Skåne, om man kommer ut i motvind med sin husvagn.
Detta är en begränsning som jag noterat att många inte nämner alls. Antingen för att de är elbilsförespråkare och inte vill låtsas om den, eller för att de inte känner till den.

Energikapacitet
Den andra egenskapen begränsar hur länge man kan köra med fordonet. Till skillnad från effektbegränsningen nämnd ovan, så talar alla om den. Något som få pratar om är hur räckvidden förändras när man hänger på en husvagn. Många som känner till att förbrukningen ökar till det dubbla när de drar husvagn med förbränningsmotor tror att detsamma gäller för en elbil. En räckvidd på 40 mil skulle då förkortas till 20 mil. Men så är inte fallet, då karaktären på en förbrännings- och en elmotor är väldigt olika.

Det här beror på de olika motortypernas verkningsgrad. Senare års utveckling har ökat denna rejält för förbränningsmotorer. För inte så många år sedan räknade man med 25% för en bensinmotor och 40% för en diesel. Idag närmar sig bensinmotorerna 40% och dieslarna 50%. Men dessa siffror är under ideala förhållanden, alltså ett visst (det bästa) konstant varvtal hela tiden. I verklighetens körning är den integrerade verkningsgraden betydligt sämre.

Som räkneexempel kan jag ta min egen bil. Om jag kör samma sträcka i samma hastighet med eller utan husvagn tar den ungefär 0,6 resp. 1,2 liter/mil. Detta är då en diesel. Noga räknat en Volvo XC70 D5 (230 hk/470 Nm) med fyrhjulsdrift och sexstegad automatlåda med momentomvandlare. Dessa data har dock inget med själva räkneexemplet att göra. Jag tar med dem bara för att någon tycker alltid att "min bil gör inte så". Men det här är verkliga siffror för mitt fordon. Husvagnen är en Tabbert 580 med 1700 kg totalvikt. Bredd 2,5 meter.

På grund av verkningsgraden så är det inte allt bränsle som används till att flytta bilen framåt. Låt oss anta att verkningsgraden är 33% i genomsnitt. Det innebär då att det är 0,2 l/mil som faktiskt används för att flytta bilen. Resten är förluster i form av värme.
Vid husvagnsfart, 80 km/h, gäller för en normal personbil att ungefär halva effektuttaget behövs för att övervinna rullmotståndet. Den andra halvan går åt till luftmotståndet. Personbilar har luftmotståndskoeffcienter i området 0,25-0,45. Volvo XC70 är ett utmärkt räkneexempel här, för den ligger mitt i området med sina 0,35. Frontarean är 2,44 m².
Detta leder då till att 1 dl per mil går åt för rullmotstånd och 1 dl för luftmotstånd.

Nu hänger vi på en husvagn. Det är inte många som anger luftmotståndet för husvagnar, men för lastbilar är det ofta 0,6-0,7. En ladugårdsvägg har ca 1,15.
Dessutom är frontarean för husvagnen runt 6,75 m², för en fullbred vagn. Detta innebär att luftmotståndet för bilen är 0,85, medan det för husvagnen är 4,4. Dessutom blir det en del virvlar mellan bil och husvagn, som man inte heller vill ha. Hur mycket de påverkar vet jag inte, men det är i alla fall klart att luftmotståndet ökar med minst fem gånger, när husvagnen kommer på. Takluckor, påhängda cyklar, utstickande speglar - allt sånt gör ännu mer, men låt oss anta drygt fem gånger som ett värde att räkna med
Rullmotståndet ökar också. Det beror på hur många hjul som ekipaget har och vilken vikt de bär upp. Det uppstår också i alla lager i kraftöverföringen. I mitt fall ökar tågvikten från drygt två ton till fyra. Husvagnen har ingen kraftöverföring, men när den ibland kränger lite i sidled går det tyngre. Låt oss anta en fördubbling.

Däremot ökar motorns förluster inte speciellt mycket. Den får dra hårdare och därför kylas mer, så lite mer förluster blir det. Låt oss anta ca 10% mer.

Summering
Utan husvagn
Rullmotstånd 1 dl
Luftmotstånd 1 dl
Förluster 4 dl
Summa 6 dl/mil

Med husvagn
Rullmotstånd 2 dl
Luftmotstånd 5,5 dl
Förluster 4,5 dl
Summa 12 dl/mil

Här visar sig de antaganden som gjorts ovan stämma exakt med vad verkligheten, i detta fall representerat av bilens färddator, ger för värden. Därför kan vi anta att de förutsättningar som jag gav i analysen åtminstone stämmer väl, även om säkert individuella decimaler ska justeras lite upp och ner.

Elbilen
Hur blir då motsvarande analys för en elbil?
Enligt de tester jag läst verkar många elbilar konsumera 2-3 kWh per mil. De som är mer lämpade för att alls dra husvagn är ofta de som ligger nära det övre värdet. Låt oss utgå från 3 kWh per mil.
Då elmotorns verkningsgrad är mycket högre än förbränningsmotorns, typiskt åtminstone 90%, betyder det att 2,7 kWh används för att driva bilen. Då elbilen ofta konstrueras för att ha ett lågt luftmotstånd, kanske 0,3 eller bättre, kan vi anta att lite mer än 50% är rullmotstånd vid 80 km/h. Antag att 1,5 kWh används för att rulla bilen och 1,2 kWh för luftmotståndet.

Nu hänger vi på husvagnen. På grund av bilens lägre luftmotstånd, jämfört med Volvon, så är vagnens luftmotstånd mer än sex gånger högre än bilens. Förlusterna ökar även här, men kanske mest på grund av batterikylningen. Jag vet inte hur mycket, men låt oss anta 50%. Det är nog en ganska försiktig estimering. På samma sätt som för dieselbilen får vi de här siffrorna.

Summering
Utan husvagn
Rullmotstånd 1,5 kWh
Luftmotstånd 1,2 kWh
Förluster 0,3 kWh
Summa 3 kWh/mil

Med husvagn
Rullmotstånd 3 kWh
Luftmotstånd 7,2 kWh
Förluster 0,45 kWh
Summa 10,65 kWh/mil

Här ser vi alltså att elbilens förbrukning med husvagnen efter ökar med mer än 3,5 gånger! Jag har bara hört från en enda användare av husvagn och Tesla X hur den är att dra husvagn med. Bilen uppges ha en räckvidd på 40 mil, men den uppgivna är ju ofta under ganska teoretiska förhållanden. I verkligheten kommer man ofta inte lika långt. Den här användaren säger att han kommer ungefär 10 mil med husvagnen efter. Även om det nu är bara en användare, så visar det ändå att beräkningen stämmer på pricken, om den verkliga räckvidden för bilen är ungefär 36 mil.

Notera också att då det är luftmotståndet som är den stora boven i dramat så hjälper det inte speciellt mycket att göra vagnarna lättare. Vagnar med markant lägre luftmotstånd tenderar att bli rätt otrevliga att bo i, då vi människor, som vill kunna både stå och ligga, passar bäst i en rektangulär låda. Vikten påverkar mest vid acceleration och i uppförsbackar, men det senare får man igen när det går nerför. Där har elbilarna dessutom en fördel i att de regenererar i nedförsbackarna. Förbränningsbilarna går bara ner till nollförbrukning. Dock kan bilens bromsverkan när den regenererar ställa till det med överhettade bromsar på vagnarna, om det är långa nedförsbackar.

Oavsett sådana detaljer var tanken med inlägget att visa att elbilen, av rent fysikaliska skäl, är sämre som husvagnsdragare än vad många tror. Den enda realistiska lösningen som finns med dagens tekniknivå är nog vagnen med eget batteri och egen hjälpmotor. Men kan man inte stanna och ladda båda fordonen samtidigt hjälper det inte mycket på genomsnittshastigheten, då det annars tar dubbelt så lång tid att "tanka".

I dagsläget finns det bara elbilar som kan flytta husvagnar, inte dra dem på riktigt.
#1373661
De flesta nya elbilar har batterikylning. Det behövs i elbilar för att kunna ladda snabbare. Så den delen finns numera i nästan alla. Det är Nissan med sina Leafs som envisar med att bara ha passiv kylning, och de klarar tyvärr då inte av lika snabb laddning som många andra nu.

Räckvidd med husvagn med elbil finns det många tester på, och inget är ens i närheten av 10kWh/mil. Ungefär hälften, ibland strax under och ibland nån kWh över.
Här knappt 5kWh per mil, Snittfart ca 65km/h och de körde 85km/h där det gick:




Här kör man drygt 16 mil. Först utan husvagn och har då 55% kvar efter den resan, sen med husvagn och har då 12% kvar. Troligen lite högre hastighet än i Norge.
Utan husvagn drog bilen i snitt 2,49kWh/mil och med 4, 81kWh/mil.

Vid en andra test där dom körde i lite mer backig terräng kom dom ner till 3,8kWh/mil då man får tillbaka rätt mycket energi i nerförsbackarna med en elbil. Gick troligen saktare också, och även Land Cruisern hade lägre förbrukning på den sträckan.
Skärmklipp 2020-04-08 10.26.07.png
Skärmklipp 2020-04-08 10.26.07.png (97.2 KiB) Visad 1400 gånger



Här har vi en norrman som kört genom hela Europa med husvagn. Hans snittförbrukning med husvagn är på 375Wh/km på över 600 mils körning. Räckvidd ca 18 mil (om man ska ha nån marginal) med den 90kWh-bil han har. Inga superlånga sträckor alltså, så man får ta rast typ varannan timme. Men inga 10 mils räckvidd och absolut inga 10kWh/mil.
https://bensmann.no/towing-caravan-tesl ... -x-europe/
Our consumption averaged at 375wh/km (608wh/mi) for the entire distance of towing on this trip. That being said, it varied a lot. We had stretches below 300wh/km (490wh/mi) and stretches at nearly 500wh/km (810wh/mi). But in the end, every day of the journey had around the same average. The relevant international speed limit was 80km/h (50mi/h).

Känns rätt orimligt att någon skulle kunna få så extremt mycket högre förbrukning än de ovan. Klart man kan köra fortare och aggressivare och få upp det, men till det dubbla?
#1373694
Jag har alltså ingen egen erfarenhet, utan kunde bara jämföra med den räckvidd som uppgavs av den enda person jag kommunicerat med om det här. I min beräkning har jag heller inte hittat några uppgifter om vilket luftmotstånd en husvagn verkligen har. Därför utgick jag från värdena för en lastbil. Det kan ju tänkas att husvagnen är så mycket bättre än vad jag utgick från att det ger värden som stämmer bättre med de du hittat.
Jag har ju själv konstaterat, när jag dragit vagnar som är arbetsbodar (helt fyrkantiga) istället för husvagnar, som i alla fall har rundade hörn, att jag i motvind kan ligga på närmare 3 liter per mil med min XC70. Samma bil som drar min husvagn på 1,2 l/mil i snitt. När det inte är motvind.
Den vagnen jag syftar på är den vita till höger på bilden.

Just när man slåss med luftmotståndet har hastigheten mycket stor betydelse. Mellan 65 och 80 km/h ökar den aktiva förbrukningen minst 35%, när både rull- och luftmotstånd räknas in. Den totala förbrukningen ökar mindre än så, då förlusterna inte ökar så mycket av den hastighetsskillnaden. Men här påverkas elbilarna alltså mer, eftersom de har lägre förluster till att börja med.
#1373700
En ICE - motors verkningsgrad varierar ju en del baserat på belastning. Det är inte som man kan tro att de har bäst verkningsgrad vid låglast utan ofta vid medel till medelhög belastning, så det kan faktiskt vara så att motorn har bättre verkningsgrad med vagnen påkopplad. Jag skulle tro att elmotorn har en mer konstant verkningsgrad. Det är ju anledningen till att en elbil ofta saknar växlar, det märks liksom inte att den varvar 12000 rpm i motorvägsfart.
#1373710
Nej, det är inte anledningen till att en elbil saknar växellåda. Det är den roterande rörelsen, till skillnad från kolvarnas fram- och återgående rörelse, som gör att elmotorn har ett större användbart varvtalsområde. Så länge den har en rotor som är kortsluten eller har permanentmagneter. Annars havererar elmotorn av centrifugalkrafterna.
Ibland behöver man ändå en växellåda, för att kunna få tillräckligt moment i både låga och höga hastigheter, eftersom elmotorn annars kan passera brytpunkten mellan konstant moment och konstant effekt vid för låg hastighet.

I min beräkning räknade jag inte med att förbränningsmotorn hade maximal verkningsgrad, just av den anledning du nämner. I den typen av motorer får man hitta bästa punkten mellan hög verkningsgrad och lågt antal motorvarv per kilometer.
#1373833
Det är dock huvudsakligen vid acceleration och i uppförsbackar som större massa hos vagnen märks. Elbilar lider inte lika mycket av uppförsbackar som bilar med förbränningsmotor, då elbilarna kan regenerera en del på andra sidan kullen, när det går nedför igen. Likaså när man bromsar.
Det är luftmotståndet som är den stora boven i motståndsdramat. Eftersom alla vagnar rymmer människor är de flesta av vagnarna ungefär lika stora, om man ser till frontarean. Det finns några få som är mer droppformade, men de är också undantagslöst sämre att bo i.

Poängen med mitt resonemang är att förbrukningen ökar relativt sett mer när en elbil drar en husvagn än när en dieselbil gör det. Även om jag kanske har för högt värde på luftmotståndet i min beräkning visar även exemplen som Joel pekade på att ökningen är högre för elbilen.
Något man ska vara medveten om när man värderar elbilen som dragbil.
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 390
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]