Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1458236
Lucif3r skrev: tis 10 aug 2021, 01:16
VolvoB20 skrev:Du får en puck som du har med i fordonet

... Och vad stoppar en från att lämna denna puck hemma och bara ta med den nångång ibland för att "hålla milen nere"?
Pucken har en radiosändare som handskakar med fasta, flyttbara och mobila övervakningsenheter som t.o.m finns i rullade fordon ute i trafiken. De matchar automatiskt regplåten. Kör du utan pucken blir det automatiskt några tusen i böter fattigare varje gång du passerar fasta, flyttbara eller mobila enheter.
#1458408
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: tis 10 aug 2021, 01:16
VolvoB20 skrev:Du får en puck som du har med i fordonet

... Och vad stoppar en från att lämna denna puck hemma och bara ta med den nångång ibland för att "hålla milen nere"?
Pucken har en radiosändare som handskakar med fasta, flyttbara och mobila övervakningsenheter som t.o.m finns i rullade fordon ute i trafiken. De matchar automatiskt regplåten. Kör du utan pucken blir det automatiskt några tusen i böter fattigare varje gång du passerar fasta, flyttbara eller mobila enheter.
Med tanke på att inom en snar framtid har även polisbilar generellt ANPR för att läsa skyltar så blir det lurigt att smita om dessa kopplas till samma system.

/Thomas
#1458878
Nu blev jag sjukt imponerad. Tesla säger att deras nya batteri klarar 160.000 mil.

Kör man bil under 50 år tex under sitt liv och kör 3000 mil per år räcker ett batteri livet ut. Bilarna man kör under sitt liv kommer slitas ut, rosta bort och bli omoderna men batteriet kan man behålla och och det håller tills man hamnar på ålderdomshemmet om det nu går att flytta så klart.

Det låter ju sjukt bra, allid varit rädd för att det skulle finnas risk för batteribyte, jag kör ju ofta äldre bilar med många mil på mätaren. Nu verkar det ju tvärs om att ett batteri kan överleva 5-10 bilar.

Fan, tänk om man kunde få samma batteri i mobil, platta, laptop, elvertyg osv de är ju kass idag och tappar rätt mycket i kapacitet.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-ba ... il-7018998
#1458881
Jag hoppas också att den nya batteritekniken och framför allt de smarta batterisystemen kan komma oss till gagn i datorer och mobiler. Det som är svårare där är t.ex aktiv kylning. Men man borde kunna ha ett vettigt BMS så att man minskar stressen på det.

När elbilar skrotas kommer batteriet fortfarande vara värt en del. Undrar hur vår bilpark ser ut om 10-15 år och hur äldre elbilar värderas.
#1458956
joel80 skrev: fre 13 aug 2021, 23:21 Jag hoppas också att den nya batteritekniken och framför allt de smarta batterisystemen kan komma oss till gagn i datorer och mobiler. Det som är svårare där är t.ex aktiv kylning. Men man borde kunna ha ett vettigt BMS så att man minskar stressen på det.

Det är ju rätt märkligt tycker jag. Lite dyrare telefoner, datorer och elverktyg har väldigt avancerad och smart BMS idag med massor av sensorer och övervakning av temperatur, strömmar och nivåer. På min telefon kan jag även välja bort snabbladdning och att den tex aldrig laddar 100% fullt för maximal livslängd osv precis som på Tesla.

Ändå minskar kapaciteten över tid tycker jag. Undrar vad det beror på.
#1458970
Derank skrev:Laddningscyckler, finns alltid ett förutbestämt antal
Fast det är inte så enkelt. Värme t.ex påverkar livslängd. Och en laddning mellan t.ex 10-80% tar inte ens hälften av en "hel" laddcykel från 0-100%.
Så beroende på hur batterihanteringssystemet kan hantera t.ex sånt får du ut väldigt olika livslängd på batterier.
Kanske skulle det vara vettigt att i mobiler och datorer kunna välja max laddning precis som på elbilar. Det skulle förlänga livslängden märbart. :)
#1458972
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 13 aug 2021, 23:21 Jag hoppas också att den nya batteritekniken och framför allt de smarta batterisystemen kan komma oss till gagn i datorer och mobiler. Det som är svårare där är t.ex aktiv kylning. Men man borde kunna ha ett vettigt BMS så att man minskar stressen på det.

Det är ju rätt märkligt tycker jag. Lite dyrare telefoner, datorer och elverktyg har väldigt avancerad och smart BMS idag med massor av sensorer och övervakning av temperatur, strömmar och nivåer. På min telefon kan jag även välja bort snabbladdning och att den tex aldrig laddar 100% fullt för maximal livslängd osv precis som på Tesla.

Ändå minskar kapaciteten över tid tycker jag. Undrar vad det beror på.
Oh.. vilken telefon har du? Visste inte att det fanns de man kunde välja max laddning på.
#1458973
Här är förresten en artikel om Teslas batterier. Rätt intressant då det är några av de bilar med "moderna" batterier som rullat längst tid.

https://alltomelbil.se/efter-32-000-mil ... kapacitet/
  • 1
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 391

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]