Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1434809
Han är rätt tungt belånad redan så han tvekar. Igentligen ska man ju lägg 15% i kontant insats och kanske också amortera av det på 20 år och då ligger det på runt 5000 inkl räntan per månad och det är samma som han skulle få betala om han hyr platsen istället för att köpa den.

Och 5000 per månad + 150.000 kr kontant känns ju lite i plånboken.

Han hyr för närvarande plats utanför stan för bilen.
#1434812
Jisses vilka priser bara för att få parkera... :-o
150k är *mer* än vad jag betalade för granntomten med 2 byggnader(ett dedikerat dubbelgarage, går att klämma in 3 bilar + 1 på nedervåningen), och en byggnad där man kan, om man vill, parkera 5 bilar till :-D (i storlek 2/7/945, vilket var vad förra ägaren hade där i..)

Nej fy för att behöva sånna omänskliga summor bara för att få bo och parkera i stan... :bored:
#1434816
Exemplet jag nämnt ovan är en politisk vision för Frihamnsområdet, som ännu ej är bebyggt, delvis på grund av dessa regler. Privata aktörer vill inte ge sig in i detta.. Å' andra sidan så har i princip alla min bekanta som bor i bostadsrätter med parkeringsplatser elektrifierat eller påbörjat elektrifieringen av alla sina platser i föreningen. De flesta föreningar ser det som en värdehöjande åtgärd på samma sätt som bredbandsinstallationerna eller kabel-TV var för ett antal år sedan.

/Thomas
#1434817
Lucif3r skrev:Jisses vilka priser bara för att få parkera... :-o
150k är *mer* än vad jag betalade för granntomten med 2 byggnader(ett dedikerat dubbelgarage, går att klämma in 3 bilar + 1 på nedervåningen), och en byggnad där man kan, om man vill, parkera 5 bilar till :-D (i storlek 2/7/945, vilket var vad förra ägaren hade där i..)

Nej fy för att behöva sånna omänskliga summor bara för att få bo och parkera i stan... :bored:
En kompis uttryckte sig såhär:
Landsbygd och småstäder är nog bra med låga priser på mark och hus, men dom ligger ju på helt fel ställe...

/Thomas
#1434839
Funk skrev: ons 10 mar 2021, 11:02 Exemplet jag nämnt ovan är en politisk vision för Frihamnsområdet, som ännu ej är bebyggt, delvis på grund av dessa regler. Privata aktörer vill inte ge sig in i detta.. Å' andra sidan så har i princip alla min bekanta som bor i bostadsrätter med parkeringsplatser elektrifierat eller påbörjat elektrifieringen av alla sina platser i föreningen. De flesta föreningar ser det som en värdehöjande åtgärd på samma sätt som bredbandsinstallationerna eller kabel-TV var för ett antal år sedan.

/Thomas
Och jag bodde tidigare i hyreslägenhet i allmännyttan. De är de som har avvecklat massor med parkeringar med eluttag och tvingat ut alla att parkera på gatan för man har byggt massor med miljösorteringshus på parkeingarna. det är olika på allmännytta och bostdsrätt
#1434876
Funk skrev: En kompis uttryckte sig så här:
Landsbygd och småstäder är nog bra med låga priser på mark och hus, men dom ligger ju på helt fel ställe...

/Thomas
Ungefär så sa även min pappa när vi köpte hus i storstad, han sa nåt i stil med:
-Det har ni fått fyra-fem hus för här! (Samhället jag är uppväxt i)
-Det hjälper inte, det ligger på fel ställe, sa jag.

200 tkr huset där går väl för 250 tkr idag, mijon huset vi köpte går väl för fyra idag. Så visst var det en bra affär men jag tycker synd om dem som ska hoppa på bostadståget idag.
#1434910
joel80 skrev: tis 09 mar 2021, 21:21 Jag satte min laddbox i garaget men så pass nära porten att jag kan dra kabeln ut under porten och ladda en bil som står ute om det behövs. :)
Finns också längre kablar att köpa om man behöver. (Så länge du köper en box med uttag och inte fast kabel)
Tackar för tipsen. Skall kolla om en laddsladd klarar att läggas nere vid garegportens nederkant och om det sen går att smälla igen garageporten, tror det blir tight för det är nyligen ditsatt en aluminiumplåt som skall skydda cementsockeln osv (var tidigare sönderkörd av vinterdäckens dubb). I ena nedre hörnet finns litet "mushål" så där kanske det funkar dra igenom laddsladden.
Bo
Bilagor
Garage_insida1.JPG
Garage_insida1.JPG (1.15 MiB) Visad 449 gånger
Garage_insida2.JPG
Garage_insida2.JPG (974.18 KiB) Visad 449 gånger
#1435125
Well to wheel CO2-utsläpp har jag läst är någonstans runt 600g per kilometer för en vanlig personbil. Har inte lyckats hitta någon siffra för "Mine to grid" for elproduktion i kolkraftverk och det skippades även helt i den där videon tråkigt nog.
#1435255
SubMarine skrev:Well to wheel CO2-utsläpp har jag läst är någonstans runt 600g per kilometer för en vanlig personbil. Har inte lyckats hitta någon siffra för "Mine to grid" for elproduktion i kolkraftverk och det skippades även helt i den där videon tråkigt nog.
Idag anses inte t.ex vattenkraft heller vara kodoixidneutralt heller så det fattas bitar i filmen..

/Thomas
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 390

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]