Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465427
EPSON skrev: tor 23 sep 2021, 18:44
Och som alla vet kan vi inte lagra den el som produceras- vore ju mao fantastisk om ngn klok individ lyckades hur att.. :-)
Visst kan vi lagra producerad el i volym. Pumpkraftverk och vattenkraftdammar lagrar miljarder kubikmeter vatten. Men det vill ju inte mijövännerna vara med om.
av Bannad
#1465464
VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: tor 23 sep 2021, 18:44
Och som alla vet kan vi inte lagra den el som produceras- vore ju mao fantastisk om ngn klok individ lyckades hur att.. :-)
Visst kan vi lagra producerad el i volym. Pumpkraftverk och vattenkraftdammar lagrar miljarder kubikmeter vatten. Men det vill ju inte mijövännerna vara med om.
.
Förvisso, men nu är ju inte det gemene man eller Per Bolund tänker på ( som utan problem tar sin cykel till arbetet).. utan Elförsörjningen. Så med andra ord skulle Svedala kunna bli självförsörjande utan inblandning av Polen, Tyskland, Tjeckien mfl?
.
Om ja, så varför Bolund med anhang föga insett detta är ju hyckleri på högsta nivå isf.
.
En stilla parantes i sammanhanget- Plastpåseskatten skulle inbringa 2,4 miljarder riksdaler till statskassan per år sa Bolund. Faktum är, att endast 500 miljoner inbringade det år 1.
Detta gör mig oroad hur en minister- kan ha så otroligt inkompetenta ekonomer runt sig.
.
av Bannad
#1465472
EPSON skrev:
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 13:51
bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
EPSON skrev:Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.
Det börjar finnas mycket statistik nu som visar att runt 30.000 mil har kapaciteten på Tesla sjunkit ungefär 15%. Att garantera en viss körsträcka innebär inte att man tror att batteriet går sönder efteråt. Det är ett jättekonstigt sätt att tänka, brukar du kalkylera med motorbyte också efter 24 månader när nybilsgarantin går ut?

Bild

Att man väljer att titta på Tesla är helt enkelt för att de funnits länge vid det här laget och många används för långkörning, övriga märken "bör" hamna på samma siffror eftersom tekniken är samma. Det som sliter på ett batteri är full urladdning och uppladdning. Ladda ofta och lite så håller de.
.
Att kalkylera är naturligtvis mer än A & O vilket jag tror har stor betydelse för de flesta bilköpare.
Det är trots sålunda riktigt att Tesla funnits länge men det innebär inte att folk vill ha en Tesla för den sakens skull.
.
Att frågan om motorbyte efter 24 mån kommer förvånar. Skulle nu Volvo ha så dåliga motorer som kräver byte efter 24 mån så är valet av annat märke givet.
.
.
.
Teslas EGNA analyser är lika exalterande som att ta del av VW´s rapporter och deras utsläppsnivåer :-)
.
Naiviteten att blint lita på rapporter från egna biltillverkare är ju föga intelligent. Var är biltillverkarna oberoende i sina EGNA undersökningar?
- Svåra att hitta kritiska elbilsrapporter? självklart ja, för dom drunknar i elbilstillverkarnas energiska och aggressiva publikationsflöde på nätet. Det är "common sense" för den som känner till SEO.
.
.
#1465477
EPSON skrev:Teslas EGNA analyser är lika exalterande som att ta del av VW´s rapporter och deras utsläppsnivåer :-)
.
Naiviteten att blint lita på rapporter från egna biltillverkare är ju föga intelligent. Var är biltillverkarna oberoende i sina EGNA undersökningar?
- Svåra att hitta kritiska elbilsrapporter? självklart ja, för dom drunknar i elbilstillverkarnas energiska och aggressiva publikationsflöde på nätet. Det är "common sense" för den som känner till SEO.
Vem är det du försöker prata med? Du citerar dig själv och ditt eget inlägg.

Om det är grafen du pratar om så är den inte framtagen av Tesla överhuvudtaget.
av Bannad
#1465480
Så den här analysen är inte vad du laddat upp?
.
Mer än underligt-- måste vara fel på tråden.
Isf ber jag ju så hemskt mycket om ursäkt.

.
.
.
Re: El-bilar är tokeri. Någon som inte håller med?#1464571
av Lövet - sön 19 sep 2021, 13:51

bem skrev:
Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?

Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.

EPSON skrev:
Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.

Det börjar finnas mycket statistik nu som visar att runt 30.000 mil har kapaciteten på Tesla sjunkit ungefär 15%. Att garantera en viss körsträcka innebär inte att man tror att batteriet går sönder efteråt. Det är ett jättekonstigt sätt att tänka, brukar du kalkylera med motorbyte också efter 24 månader när nybilsgarantin går ut?

Bild

Att man väljer att titta på Tesla är helt enkelt för att de funnits länge vid det här laget och många används för långkörning, övriga märken "bör" hamna på samma siffror eftersom tekniken är samma. Det som sliter på ett batteri är full urladdning och uppladdning. Ladda ofta och lite så håller de.

Åker: Audi e-tron S-line, BMW 335CiA M-Sport cabriolet och V70 2.4 -03
Tidigare: Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
#1465481
EPSON skrev:Så den här analysen är inte vad du laddat upp?
.
Mer än underligt-- måste vara fel på tråden.
Isf ber jag ju så hemskt mycket om ursäkt.
Markera den text du vill citera och tryck sedan på pratbubblan i det inlägget
av Bannad
#1465483
Lövet skrev:
EPSON skrev:Så den här analysen är inte vad du laddat upp?
.
Mer än underligt-- måste vara fel på tråden.
Isf ber jag ju så hemskt mycket om ursäkt.
Markera den text du vill citera och tryck sedan på pratbubblan i det inlägget
.
Ja, ja Lövet det är redan gjort som du ser men ok jag förstår.
.
.
#1465487

VolvoB20 skrev:
Visst kan vi lagra producerad el i volym. Pumpkraftverk och vattenkraftdammar lagrar miljarder kubikmeter vatten. Men det vill ju inte mijövännerna vara med om.
Vilka miljövänner är emot det? Har MP eller regeringen förbjudit det eller röstat nej till någon tillståndsfrågan?

Tror det är fritt fram att installera pumpkraft för elbolagen/producenterna.

Sen skulle man gärna se lite subventioner och liknande för att få fart på det. Men på vilket sätt skulle "miljövänner" vara emot pumpkraft?
  • 1
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 390
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]