- tor 16 jun 2022, 20:46
#1502413
Nu till semesterns bilresa kommer det bli intressant att se om det är köer mm. Hittills på de få resor vi gjort på semestern har det inte vart några problem, men vi får väl se i augusti... Normalt åker vi inte så mycket på sommaren också.
Första testet blir när vi passerar Sveg på första sträckan till stugan. Det finns bara en enkel 50 kWh laddare för de andra än Tesla i Sveg och det är en av de SuC Tesla inte öppnat för övriga bilar.
Däremot åker vi oftare längre på vintern till stugan, men då fuskar jag och lånar fars bil för dessa resor. Anledningen är ganska enkel, han har dragkrok på sin bil och vi har ett skotersläp bakom till fjällen och jag har inget drag heller på min bil.
bem skrev: ↑tor 16 jun 2022, 02:54Jepp, vi har t.o.m 2 st på uppfarten. Den som frun åker har aldrig blivit snabbladdad, den som jag idag åker snabbladdar jag inte ofta då räckvidden för den räcker för de resor jag gör med egen bil då jag har möjlighet att koppla in 3-fas på de ställen jag besöker i tjänsten. Däremot med den Nissan Leaf jag hade innan nuvarande som hade 40 kWh batteriet behövde jag snabbladda 1-2 ggr/enkel väg på motsvarande resor och med den var det endast ett fåtal gånger jag kom till en upptagen laddare. Då denna bil har den asiatiska kontakten Chademo för snabbladdning var det mer problematiskt att finna ytterligare stolpar mot det europeiska CCS kontakten som finns på de flesta stolpar.JEriksson skrev: ↑ons 15 jun 2022, 15:40 Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...Gissar du kör ren elbil? Hur tycker du det funkar på längre resor i så fall? Hur ofta på långresor? Och i vilka trakter?
Till och med jag som inte kör elbil (har laddhybrid) har börjat lägga märke till köerna vid elstolpar. Räckvidden och laddinfrastrukturen borde väl rätt många bilister börja fundera på framöver eftersom vi väl alla förr eller senare kan bli sittande i en elbil vare sig vi vill eller inte. Visserligen kan och får man åka fossilbil nog ett tag till. Men nya bilar blir ju allt mer elbilar i rask takt. Man behöver väl inte äga en elbil (än) för att bli lite fundersam hur lätt eller besvärligt livet kan bli som elbilsbilist på lite längre resor.
Nu till semesterns bilresa kommer det bli intressant att se om det är köer mm. Hittills på de få resor vi gjort på semestern har det inte vart några problem, men vi får väl se i augusti... Normalt åker vi inte så mycket på sommaren också.
Första testet blir när vi passerar Sveg på första sträckan till stugan. Det finns bara en enkel 50 kWh laddare för de andra än Tesla i Sveg och det är en av de SuC Tesla inte öppnat för övriga bilar.
Däremot åker vi oftare längre på vintern till stugan, men då fuskar jag och lånar fars bil för dessa resor. Anledningen är ganska enkel, han har dragkrok på sin bil och vi har ett skotersläp bakom till fjällen och jag har inget drag heller på min bil.
På uppfarten: Efter drygt 4 år utan Volvo så står det numera även en XC60 D4 AWD -16 med Polestar som komplement till de 2 st elektrifierade bilarna från Tyskland på uppfarten.
Senast sålda Volvo-bilar... V70 D4 Classic Sport -16 Polestar , 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 V70 -04 , S70 -99 , S70 GLT -98 , V70 GLT-98 , 850 GLT -83 , 745 16V -90 , 244 GLT -88B
Senast sålda Volvo-bilar... V70 D4 Classic Sport -16 Polestar , 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 V70 -04 , S70 -99 , S70 GLT -98 , V70 GLT-98 , 850 GLT -83 , 745 16V -90 , 244 GLT -88B