Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1467054
VolvoB20 skrev:Det är ju också en bra indikation på hur svårt och dyrt det faktiskt är att lagra el.

Jag hade gärna tagit ut en mille från pengarna jag har på banken och köpt el för rubbet i går och sedan sålt dem igen för 165 miljoner efter någon vecka när det blåsiga lågtrycket passerat om det funkat att lagra vettigt. Vilka andrs brancher kan man göra sådana klipp i?
Det är ju det branshen måste börja fatta. Eller så gör de det men vill inte.. jag har svårt att förstå.
Se t.ex på batterilagret i Australien. Det hämtar in sin kostnad på rekordtid.
Första 6 månaderna hade de hämtat in drygt 25% av installationskostnaden.
Det blir ju väldigt snabbt till vinst..

https://electrek.co/2018/09/24/tesla-po ... t-revenue/

#1467059
Med fler elbilar växer nu också den totala mängden samlad batterikapacitet.

Flertalet bilar börjar kunna skicka ut ström och inte bara in. Tänk dig att man som privatperson skulle kunna hjälpa elnätet genom att ge tillgång till säg 5-10% av batteriet när man står parkerad. Självklart mot betalning.
När vi har miljoner elbilar kommer det finnas enormt med "reservkraft" att plocka ut. Behövs såklart annan lagring också men jag hoppas man inte glömmer bort eller struntar i den potentialen.

https://infogram.com/nya-elbilsstatisti ... 14w3jrep4y
Screenshot_20211003-120655_Chrome.jpg
Screenshot_20211003-120655_Chrome.jpg (33.06 KiB) Visad 439 gånger
#1467131
Lövet skrev:Frågar ni medlemmarna och de säger nej, så vore ni ju som styrelse i princip illojala om ni installerade dem. De bestämmer trots allt.
Jag skulle säga att det är brottsligt att göra så, större förändringar som driver stora kostnader måste tas på årsmöte, i bostadsföreningar, beroende på vad som stor i stadgarna.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1467359
Vilka hopp, från helt gratis till historiskt rekorddyrt på under 2 dagar :-o

Men prisfesten tycks bli kortlivad. Visserligen låg elpriset nära noll även natten mot måndagen men i kväll mellan klockan 19 och 20 väntas en kilowattimme kosta hela 2,28 kronor i södra Sverige (elområde SE4) vilket är en av de högsta nivåerna som någonsin noterats en enskild timme.

https://www.privataaffarer.se/tvara-kas ... marknaden/
#1467367
VolvoB20 skrev:Vilka hopp, från helt gratis till historiskt rekorddyrt på under 2 dagar :-o

Men prisfesten tycks bli kortlivad. Visserligen låg elpriset nära noll även natten mot måndagen men i kväll mellan klockan 19 och 20 väntas en kilowattimme kosta hela 2,28 kronor i södra Sverige (elområde SE4) vilket är en av de högsta nivåerna som någonsin noterats en enskild timme.

https://www.privataaffarer.se/tvara-kas ... marknaden/
Japp.. trots att vi nu har ännu mer effekt i vårt nät så är centraleuropas brist och gas-kris klart påverkande. Skillnaden är i allafall att nätternas pris är mycket lägre än då det var högt för några veckor sen.

Inte lika lågt som för nån dag sen man klart prisvärt när man kan styra sin konsumtion.

Screenshot_20211004-230737_Tibber.jpg
Screenshot_20211004-230737_Tibber.jpg (23.55 KiB) Visad 367 gånger
#1467375
Lyckliga ni som inte bor i elområde 4.

Tänk om "vi" haft kvar Barsebäcks reaktorer. Undrar om det varit billigare då?
Argumentet, "Dumt att lägga ner just Barsebäck diskuterades med tanke på var produktionen fanns i övrigt", det kördes över totalt! Det var SÅ billigt att frakta el , sa beslutsfattarna. :-(
Jag får väl sätta upp solceller på taket, vindsnurra i trädgården och uppfinna månceller...
#1467376
Ja solceller för att ladda elbilen eller laddhybriden behövs nog med tanke på skyhöga elpriserna numera. Är väl hyfsat många dar man kan nyttja solceller men blir ju inte så många timmar före och efter en arbetsdag de kan fånga sol för att ladda bil. Men jobbar man hemma en del kan man ladda bilen dagtid förstås. Även om det fortfarande är billigt ladda bil så pricka jag in de höga elpriserna nu med bruk av laddhybrid. Vi får hoppas elpriserna inte stiger upp i skyn ännu mer. Man blir lite fundersam hur det kommer gå med elektrifieringen av bilparken på sikt om elpriserna rusar i höjden.
/Bo
#1467381
bem skrev:Är väl hyfsat många dar man kan nyttja solceller men blir ju inte så många timmar före och efter en arbetsdag de kan fånga sol
Du får sätta upp strålkastare a'la fotbollsplan så kan du ladda med solceller hela natten, eller? :-D :-D
  • 1
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 390

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]