Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1422079
Verdi skrev:
Man menar att det är en elbil som ENDAST har elmotor och alltså inte är en hybrid. Har inget med ren som motsats till smutsig att göra.

Är för övrigt gruvligt trött på alla gubbs som läser högerextrema källor på nätet och sen tror sig veta hur allt ligger tilll...
Jag förstår att det det är en bil med endast elmotor, tycker det är bättre med helelbil . Eller bara elbil.

Hoppas du inte menar mig med den sista kommentaren.
Du kan i så fall inte ha mer fel...
#1422102
joel80 skrev: Gäller bara att det sätts fart med infrastrukturen nu, speciellt för de som bor i lägenhet och vill kunna skaffa elbil utan för mycket knöl.
Det är ett litet orosmoln som jag ser det. Något som måste lösas för att det inte ska bli krångligt för den gruppen.
Ja, det ska gudarna veta att det är inte ens enkelt om man bor i villa. Vi har inte vidbyggt garage utan garage i länga och garagen ingår i vår samfällighet (garage & grönytor). Idag har vi givetvis ström i våra garage för belysning och även ett uttag. Nu är det som så att man inte får ha två olika elabonnemang i samma fastighet (garagen) och det har verkligen satt käppar i hjulen hur man ska komma vidare. Sedan har man problemet med matningen av strömmen från någon central och det ska då grävas på kommunal mark osv.
Ej att förglömma att vi har kanske 200 garage med lika många viljor. Pensionärsparet på 80+ är kanske inte lika intresserade med all respekt.

Men givetvis ska vi gå i mål även med detta, precis som med fiberdragningen för ett antal år sedan. :-)
#1422554
Elpriset just nu – högsta på fem år
2020 går till historien som året med de lägsta priserna på elbörsen någonsin, med ett genomsnittspris på 11 öre per kWh. Redan en vecka in på det nya året har läget förändrats drastiskt, idag är systempriset uppe på över 75 öre per kWh, vilket är det högsta dygnspriset sedan 2016, enligt elbolaget Bixias elprisrapport.

Det är i första hand väderomslaget mot betydligt kallare och torrare väder som gör att tillgången på vattenkraft snabbt har minskat, vilket medför att priset på el stiger.

– Vattenkraftsproducenterna, som tidigare var tvingade att köra för fullt eftersom vattenmagasinen var nästintill fulla, har nu bättre kontroll och med mindre nederbörd i sikte kan de ta bättre betalt för att producera det som behövs. Samtidigt stiger elanvändningen snabbt både på grund av kylan och att ledigheterna är över och industrier drar igång sin produktion, förklarar Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia.

Även om medelpriset på elbörsen var extremt lågt under förra året så varierade prisbilden kraftigt i olika delar av landet, där kunderna i södra Sverige fått betala ett betydligt högre pris till följd av begränsad överföringskapacitet. Just nu skiljer sig dock inte elpriset nämnvärt mellan de olika elprisområdena.

– De tidigare stora skillnaderna i elpriset är för stunden minimala. Just nu är elpriset lika högt i norra som i södra landet. Men det kan förändras snabbt, säger Johan Sigvardsson.

Högre export av el
Kabeln Nordlink som går från Norge till Tyskland har sedan i onsdags högre exportkapacitet vilket är ytterligare en orsak till de högre elpriserna.

– Det medför att exporten av el ökar från oss i Norden och då kopplas priserna på elbörsen starkare till den kontinentala prisbilden som är högre. Det högtrycksdominerade vädret vi har just nu gör också att det blåser mindre, därmed har vi lägre vindkraftsproduktion vilket medför att de dyrare kraftslagen som kol- och gaskraft blir marginalprissättande, förklarar Johan Sigvardsson.

https://www.bixia.se/press/nyheter/2020 ... -pa-fem-ar

Att vi stängt ytterligare en reaktor påverkar visst inte priset alls???
#1422576
Priset sätts av brist i andra länders produktion, och vi får bra betalt för exporten. Så i det här fallet påverkar inte reaktoravstängningen priset i så stor utsträckning. Vi har överskott och exporterar på en marknad som betalar utifrån vad deras prisläge är.
Intressant info om aktuellt läge i elproduktion finns här:
https://www.svk.se/drift-av-transmissio ... ollrummet/

/Thomas
#1422592
Avstängd reaktor = mindre överskott. Priset sätts av Tyskland. Det gör det nästan alltid tydligen.

Personligen är jag rätt trött på snacket om att vi har elbrist och inte kan ladda elbilar. Det är rent nys.

ps. Vad gäller själv ämnet på den här tråden så börjar det väl bli uppenbart för allt fler att elbilar verkligen kommer ta över. Bara de tjurigaste gubbsen som stretar emot nu. ;)
#1422710
Verdi skrev: lör 09 jan 2021, 10:34 Avstängd reaktor = mindre överskott. Priset sätts av Tyskland. Det gör det nästan alltid tydligen.

Personligen är jag rätt trött på snacket om att vi har elbrist och inte kan ladda elbilar. Det är rent nys.

ps. Vad gäller själv ämnet på den här tråden så börjar det väl bli uppenbart för allt fler att elbilar verkligen kommer ta över. Bara de tjurigaste gubbsen som stretar emot nu. ;)
Om LKAB drar igång sin fossilfria masugn som drar 55 TWh per år och vi stänger av 55 TWh kärnkraft och elbilar/lastbilar/bussar kommer på bred front nu så kan det nog bli huggsexa om strömmen framöver om vi inte gasar på produktionen.

Eller är det lugna puckar?

Om det vore enkelt att lagra el borde väl någon gjort det redan nu. Man kunde ju köpa el för 11 öre i höstas och nu kan man sälja den 680% dyrare efter någon månad. Vilka andra investeringar kan man räkna med 680% värdeökning på några månader.

Det borde ju vara big business att köpa när priset är lågt och sälja när det är högt.
#1422779
Tror att man kommer börja förstå det rätt snart. Stora batterifarmar betalar sig själv rätt fort. Inte bara genom att köpa billigt och sälja dyrt, utan även som en väldigt snabb och enkel frekvensstyrning i nätet.
Hoppas att regler och lagar också anpassas så att privatpersoner kan ta del av något sånt. För elnätet skull bör det vara bättre att ha många utspridda lagringsställen. Då blir överföringshastighet fram till lokala när mindre ansträngda.
#1423018
Jag ser det som två väldigt olika lösningar.

Att sätta upp en batteripack eller använda sin elbil och tex lagra el kl 04.00 på morgonen och sedan skicka tillbaka den ut på nätet kl 07.00 när alla lagar frukost tror jag är realtivt enket och lösa och att få folk att acceptera och att tex lagra ett antal MWh kan ge stor hjhälp.

Att lagra 10-50 TWh från en regnig och blåsig höst med ett pris på 10 öre till den kommande köldperioden med höga elpiser på 75-100 öre och ont om el det är något helt annat enligt mig. det löser man inte med att ansluta sin el-bil till nätet, det behövs nya aktörer som kan ta den marknaden. LKAB funder ju tex på att producera vätgas från el och fylla upp gamla gruvor med gasen för att använda under senare prioder.
  • 1
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 390

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]