Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1364369
Tycker mig se att människor som är beroende av kollektivtrafik lätt blir bittra människor. Ser veckorna som en transportsträcka mellan helgerna. Tror det kan framkalla depression att behöva åka kollektivt. Ärligt.
#1364373
Det fanns en anledning att jag tog körkort för ett antal decennier sedan: att vara fri och oberoende, kunna ta mig vart jag vill.

Prospekt om självkörande bilar i någon slags kollektivt brukande för att managera gravt eskalerande kostnader för ägandet, sitta fast i bostäder utan att ens ha en möjlighet till egen bil etc... det rimmar illa med hur jag vill leva mitt liv.

Så är det bara. Det som vissa framställer som visioner känns för min del snarare som en mardröm.
#1364378
Äh.. finns massor med människor utan bilintresse som bara ser det som krångligt att ha bil. Att behöva leta parkering, serva och fixa med den.. reparera.. betala skatter och försäkringar.
På det här forumet hittar vi dom nog inte, men att tro att alla som inte har bil egentligen vill ha det och att de som åker kollektivt skulle bli deprimerade.... nej knappast. Klart det finns de som gärna vill ha bil men inte kan ha det av olika anledningar, men väldigt många klarar sig bra utan också.
#1364404
Fjonsson skrev: ons 12 feb 2020, 23:06 Tycker mig se att människor som är beroende av kollektivtrafik lätt blir bittra människor. Ser veckorna som en transportsträcka mellan helgerna. Tror det kan framkalla depression att behöva åka kollektivt. Ärligt.
Jag är så lyckligt lottad att jag kan välja fritt hur jag skall ta mig till jobbet. Normalt cyklar jag, men p.g.a. operation har jag cykelförbud en vecka. Igår åkte jag buss 2/3 och gick resten eftersom jag hade ett inbokat möte kl.07.00 -Idag gick jag till jobbet (45min).
#1364405
Kollegan som sitter i Sollentuna tar ofta bilen till Sollentuna Centrum och tar pendeln in om han ska till centrala delarna i stan. Han tycker det är smidigare och skönare än att riskera hamna i köer och inte hitta p-plats.
#1364410
Att åka bil i valfri storstad kan vara en utmaning. Nu är inte Stockholm så stort, men trafiken kan vara rätt jobbig i alla fall.

Restiden för mig är:
- Cykel 30-35 min
- Pendeltåg/tunnelbana 35-45 min
- Bil 45-60 (har varit över en timme vid ovanligt mycket trafik, men det är det händer inte så ofta)

Jag cyklar nästan alltid när jag ska in till jobbet. Jag undviker gärna kollektiva transportmedel om jag kan. :-D
#1364437
joel80 skrev:Kollegan som sitter i Sollentuna tar ofta bilen till Sollentuna Centrum och tar pendeln in om han ska till centrala delarna i stan. Han tycker det är smidigare och skönare än att riskera hamna i köer och inte hitta p-plats.
Hur långt har han till Sollentuna centrum?
Jag vet att det finns infartsparkeringar (i Nacka) där folk tar bilen mindre än 1 km...
#1364438
mikebike skrev:
joel80 skrev:Kollegan som sitter i Sollentuna tar ofta bilen till Sollentuna Centrum och tar pendeln in om han ska till centrala delarna i stan. Han tycker det är smidigare och skönare än att riskera hamna i köer och inte hitta p-plats.
Hur långt har han till Sollentuna centrum?
Jag vet att det finns infartsparkeringar (i Nacka) där folk tar bilen mindre än 1 km...
Runt 7km.
#1364559
joel80 skrev: tor 13 feb 2020, 13:53
mikebike skrev:
joel80 skrev:Kollegan som sitter i Sollentuna tar ofta bilen till Sollentuna Centrum och tar pendeln in om han ska till centrala delarna i stan. Han tycker det är smidigare och skönare än att riskera hamna i köer och inte hitta p-plats.
Hur långt har han till Sollentuna centrum?
Jag vet att det finns infartsparkeringar (i Nacka) där folk tar bilen mindre än 1 km...
Runt 7km.
D.v.s. definitivt cykelavstånd, även utan speciell utrustning.
Jag har 4,5 km och idag gick jag till jobbet. Normalt cyklar jag i samma kläder som jag har på jobbet.
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 390

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]