Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1363185
joel80 skrev: tor 06 feb 2020, 22:03 Ang förmånsbeskattning så ska man redan idag förmånsbeskattas om arbetsgivaren står för drivmedel. För el gäller då marknadspris (på kWh) *1.2. Det blir alltså den summan det ska betalas arbetsgivaravgifter på samt inkomstskatt. För den som kör blir milkostnaden för den skatten dock inte mer än nån enstaka krona.
Det låter ju väldigt enkelt i teorin, men hur fungerar det praktiskt ?

Ladduttagen har ju noll spårbarhet eller redovisning. De lämnar inget "kvitto" om vem, när och hur mycket som laddats.

Det krävs nog mycket till att göra där innan det finns ett fungerande system på plats.

Sen kan man ju fundera över vad förmånens belopp igentligen kommer bli, det ska ju motsvara marknadsvärdet, om jag laddar hemma laddar eller i motsvarande betalstationer så kostar det ju inte 1 kr/kwh . I betalstationen är det ju mer än 1 kr/kwh och hemma bör jag ju installera en riktig laddplats och jag måste ju öka min huvdsäkring så i slutändan blir det betydligt mer än 1 kr/kw när jag räknar på att skaffa en elbil själv. Samma i lägenhet, kostar ju 15.000 att installera + större huvudsäkringar som antigen kommer läggas på hyran eller på laddningen.

Kommer nog vara mycket för skatteverket att utreda innan det är klart. Om jag äger en bensinstation kan jag ju inte låta mina anställda tanak gratis och sätta inköpspriset som förmånsvärde. Förmånsvärdet är ju vad alla andra får betela för att tanka, motsvarande måste gälla för laddning.

Jag ser att mitt elpris hemma ligger på 3 kr/kwh. Själva elen ligger ju på 30 öre men sedan tillkommer alla rörliga och fasta avgifter och skatter ju på elräkningen så utslaget på hela året landar det på 3 kr/kwh, Så vad betalar jag för elen igentligen ??? Kan jag säga att telefoni och intrnet är gratis för mig eftersom jag jag inte betalar ett öre när jag ringer, messar, surfar eller streamar. jag betalar ju bara en fast avgift (som ju är väldigt dyr)

Så ok, om man erbjuder allmänheten att ladda för 1 kr/kwh så kan man ju så klart sätta förmånsvärdetvärdet till 1 kr/kwh, men kommer det att bli så?
#1363199
Det funkar i praktiken på det vis att skatteverket går på hur mycket bilen sägs dra. Man mäter alltså inte vad som laddat utan går på hur många mil bilen körs.

Din el är extremt dyr eller så räknar du med de fasta kostnaderna.
Du ska bara räkna den kostnad som elen kostar om du gör av med en kWh extra.

Min el kostar ca 1:10-1:20kr/kwh inklusive alla avgifter och skatter men exklusive abonnemangsavgift. (fast när jag laddar bilen är det ännu billigare p.g.a den laddare jag använder och det elbolag jag har där laddning matchas mot lågt pris. Tar jag med abonnemangsavgiften hamnar jag på ca 20 öre mer per kWh.

Du måste ha väldigt hög avgift och rätt låg förbrukning?
#1363203
joel80 skrev: fre 07 feb 2020, 10:32 Det funkar i praktiken på det vis att skatteverket går på hur mycket bilen sägs dra. Man mäter alltså inte vad som laddat utan går på hur många mil bilen körs.
Hur fungerar det om man laddar både hemma och på jobbet ? Hur delas de körda milen upp när man räknar vad man skall skatta för?
joel80 skrev: fre 07 feb 2020, 10:32 Din el är extremt dyr eller så räknar du med de fasta kostnaderna.
Du ska bara räkna den kostnad som elen kostar om du gör av med en kWh extra.
Om jag köper en ny bil så räknar jag så klart alla fasta och rörliga kostander.
joel80 skrev: fre 07 feb 2020, 10:32 Min el kostar ca 1:10-1:20kr/kwh inklusive alla avgifter och skatter men exklusive abonnemangsavgift. (fast när jag laddar bilen är det ännu billigare p.g.a den laddare jag använder och det elbolag jag har där laddning matchas mot lågt pris. Tar jag med abonnemangsavgiften hamnar jag på ca 20 öre mer per kWh.

Du måste ha väldigt hög avgift och rätt låg förbrukning?
Problemet är att jag har sjukt låg elförbrukning. Därför blir priset skyhögt, jag kan ju inte på något sätt komma undan de fasta avgifterna på elen.

Åker jag inte till statoil och tankar bilen på flera månader så behöver jag ju inte betala flera tusenlappar till statoil för rättigheten att tanka i framtiden.

Men på elen måste jag ju betala massor i fast avgift för hela tiden även om jag använder extremt lite el så det verkliga kw priset blir runt 3 kr summerat över hela året .
#1363216
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 07 feb 2020, 10:32 Det funkar i praktiken på det vis att skatteverket går på hur mycket bilen sägs dra. Man mäter alltså inte vad som laddat utan går på hur många mil bilen körs.
Hur fungerar det om man laddar både hemma och på jobbet ? Hur delas de körda milen upp när man räknar vad man skall skatta för?
Det går inte skatteverket med på. :/ Det är antingen eller nu.
Jag har valt att betala all el själv och istället ta milersättning för det jag kör i tjänsten. Man kan ta ut 9:50kr/mil i "bränsleersättning".

Kompis har valt att ta det som förmån och firman betalar allt och får då ersättning från företaget för den el som han laddar via sin hemladdare.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 07 feb 2020, 10:32 Din el är extremt dyr eller så räknar du med de fasta kostnaderna.
Du ska bara räkna den kostnad som elen kostar om du gör av med en kWh extra.
Om jag köper en ny bil så räknar jag så klart alla fasta och rörliga kostander.
Du gör väl som du vill. Vill gemene man beräkna vad det kostar att ladda sin elbil hemma bör man ju kolla på hur mycket ökar kostnaderna från tidigare. Behöver man höja huvudsäkringen får man ta med den kostnaden, men at ta med husets abb-kostnad blir ju inte rätt då du redan betalat det.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 07 feb 2020, 10:32 Min el kostar ca 1:10-1:20kr/kwh inklusive alla avgifter och skatter men exklusive abonnemangsavgift. (fast när jag laddar bilen är det ännu billigare p.g.a den laddare jag använder och det elbolag jag har där laddning matchas mot lågt pris. Tar jag med abonnemangsavgiften hamnar jag på ca 20 öre mer per kWh.

Du måste ha väldigt hög avgift och rätt låg förbrukning?
Problemet är att jag har sjukt låg elförbrukning. Därför blir priset skyhögt, jag kan ju inte på något sätt komma undan de fasta avgifterna på elen.

Åker jag inte till statoil och tankar bilen på flera månader så behöver jag ju inte betala flera tusenlappar till statoil för rättigheten att tanka i framtiden.

Men på elen måste jag ju betala massor i fast avgift för hela tiden även om jag använder extremt lite el så det verkliga kw priset blir runt 3 kr summerat över hela året .
Du kommer inte undan dom vare sig du har elbil eller inte. De ökade kostnaderna för dig om du köper 4000kWh extra per år (ca 2000 mil) blir alltså inte 4000*3kr, korrekt?
#1363602
joel80 skrev: ↑fre 07 feb 00:03:13
Ang förmånsbeskattning så ska man redan idag förmånsbeskattas om arbetsgivaren står för drivmedel. För el gäller då marknadspris (på kWh) *1.2. Det blir alltså den summan det ska betalas arbetsgivaravgifter på samt inkomstskatt. För den som kör blir milkostnaden för den skatten dock inte mer än nån enstaka krona.
volvoB20 skrev: Det låter ju väldigt enkelt i teorin, men hur fungerar det praktiskt ?

Ladduttagen har ju noll spårbarhet eller redovisning. De lämnar inget "kvitto" om vem, när och hur mycket som laddats.

Det krävs nog mycket till att göra där innan det finns ett fungerande system på plats.
Det är inte så krångligt då laddstationer idag finns med diverse funktioner, dom är i princip lika uppkopplade som P-automater. Man identifierar sig t.ex med kort eller ID-bricka.
Detta system finns på vårt företag, eller rättare sagt utanför då företaget inte har licens för elhandel (vilket väldigt få har) så det sköts av extern leverantör.
Företaget tillåter ingen laddning för anställda på något annat sätt. Man har inget system för att ta betalt, och får tydligen inte heller enligt vad som gäller idag. Kommer skattmasen på att man fått ladda gratis blir man enligt uppgift upptaxerad rejält ! Och företaget som tillåtit det likaså... och om man laddar utan tillstånd är det lika mycket stöld från arbetsgivaren som stöld av fossilt bränsle.
Lite av en paradox blir det för företag som bjuder kunder på el vid besök, det är alltid OK..men till anställda får man inte..

/Thomas
#1364071
Nu kommer regler vid nybyggen av parkeringar! Kanske kan göra det lite lättare för de som bor i lägenheter etc.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... Ry5NelRy_4
Här krävs laddningsinfrastruktur när parkeringsplatser byggs
  • När nya bostäder byggs, och större renoveringar görs, med fler än tio parkeringsplatser måste det finnas laddningsinfrastruktur framdragna till alla parkeringsplatser.
  • När det byggs nya parkeringar, eller görs stora renoveringar, som inte hör till bostäder, till exempel kontor och parkeringsgarage, måste det finnas laddningsinfrastruktur på var femte parkeringsplats och dessutom minst en fysisk laddstolpe.
  • Reglerna införs i maj i år.
  • År 2025 införs också retroaktiva krav.

#1364157
Det hjälper inte speciellt mycket, numera bygger man färre parkeringsplatser per x antal lägenheter (i områden med fungerande kollektivtrafik). Jag frågade hur många parkeringsplatser de planerar tvärsöver gatan (Bilia-tomten med 2000 boende och 5000 arbetsplatser) och fick till svar det finns kollektivtrafik, bilpool och cykelgarage!
Vårt hus är byggt 1949 och har tre (3) parkeringsplatser. Vi har bott 20 år i huset och jag har stått i kö 10 år.
#1364163
här i stan planerar för yterligare 2500 bostadsrätter, det finns idag 6 kvarter med nånstans runt 800lägenheter cirkus. P-huset de byggde har 180platser för de som bor hyresrätterna och de som jobbar på älldreboendet. Tippar på att det finns ca 200 efter vägen och runt om på innergårdarna där man står idag, så det bygg allt mindre parkeringar i förhållande till bostäder, iaf här i stan.
#1364176
Hörde att frihamnsområdet i göteborg är anpassat för 0,1 bil per hushåll. Tidsepoken kommer gå till historien som när man byggde undermåliga bostäder. Garage med en parkering inklusive laddplats borde vara självklart.
#1364360
Fjonsson skrev:Hörde att frihamnsområdet i göteborg är anpassat för 0,1 bil per hushåll. Tidsepoken kommer gå till historien som när man byggde undermåliga bostäder. Garage med en parkering inklusive laddplats borde vara självklart.
Jag skulle aldrig själv kunna tänka mig att flytta till ett dylikt boende, det vore som att flytta till ett fängelse. Spelar nästan ingen roll hur billigt det kan tänkas vara, i mina ögon saknar det värde.

Men det finns uppenbarligen en del som tycker det är ok att tröska runt via kollektivtrafik för att frakta sin kropp från ställe till ställe och kan väl funka om man bara behöver ta sig runt i storstan mellan hem - dagis - jobb - affären.: all lycka till dessa människor.
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 390
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]