- fre 07 feb 2020, 08:59
#1363185
Ladduttagen har ju noll spårbarhet eller redovisning. De lämnar inget "kvitto" om vem, när och hur mycket som laddats.
Det krävs nog mycket till att göra där innan det finns ett fungerande system på plats.
Sen kan man ju fundera över vad förmånens belopp igentligen kommer bli, det ska ju motsvara marknadsvärdet, om jag laddar hemma laddar eller i motsvarande betalstationer så kostar det ju inte 1 kr/kwh . I betalstationen är det ju mer än 1 kr/kwh och hemma bör jag ju installera en riktig laddplats och jag måste ju öka min huvdsäkring så i slutändan blir det betydligt mer än 1 kr/kw när jag räknar på att skaffa en elbil själv. Samma i lägenhet, kostar ju 15.000 att installera + större huvudsäkringar som antigen kommer läggas på hyran eller på laddningen.
Kommer nog vara mycket för skatteverket att utreda innan det är klart. Om jag äger en bensinstation kan jag ju inte låta mina anställda tanak gratis och sätta inköpspriset som förmånsvärde. Förmånsvärdet är ju vad alla andra får betela för att tanka, motsvarande måste gälla för laddning.
Jag ser att mitt elpris hemma ligger på 3 kr/kwh. Själva elen ligger ju på 30 öre men sedan tillkommer alla rörliga och fasta avgifter och skatter ju på elräkningen så utslaget på hela året landar det på 3 kr/kwh, Så vad betalar jag för elen igentligen ??? Kan jag säga att telefoni och intrnet är gratis för mig eftersom jag jag inte betalar ett öre när jag ringer, messar, surfar eller streamar. jag betalar ju bara en fast avgift (som ju är väldigt dyr)
Så ok, om man erbjuder allmänheten att ladda för 1 kr/kwh så kan man ju så klart sätta förmånsvärdetvärdet till 1 kr/kwh, men kommer det att bli så?
joel80 skrev: ↑tor 06 feb 2020, 22:03 Ang förmånsbeskattning så ska man redan idag förmånsbeskattas om arbetsgivaren står för drivmedel. För el gäller då marknadspris (på kWh) *1.2. Det blir alltså den summan det ska betalas arbetsgivaravgifter på samt inkomstskatt. För den som kör blir milkostnaden för den skatten dock inte mer än nån enstaka krona.Det låter ju väldigt enkelt i teorin, men hur fungerar det praktiskt ?
Ladduttagen har ju noll spårbarhet eller redovisning. De lämnar inget "kvitto" om vem, när och hur mycket som laddats.
Det krävs nog mycket till att göra där innan det finns ett fungerande system på plats.
Sen kan man ju fundera över vad förmånens belopp igentligen kommer bli, det ska ju motsvara marknadsvärdet, om jag laddar hemma laddar eller i motsvarande betalstationer så kostar det ju inte 1 kr/kwh . I betalstationen är det ju mer än 1 kr/kwh och hemma bör jag ju installera en riktig laddplats och jag måste ju öka min huvdsäkring så i slutändan blir det betydligt mer än 1 kr/kw när jag räknar på att skaffa en elbil själv. Samma i lägenhet, kostar ju 15.000 att installera + större huvudsäkringar som antigen kommer läggas på hyran eller på laddningen.
Kommer nog vara mycket för skatteverket att utreda innan det är klart. Om jag äger en bensinstation kan jag ju inte låta mina anställda tanak gratis och sätta inköpspriset som förmånsvärde. Förmånsvärdet är ju vad alla andra får betela för att tanka, motsvarande måste gälla för laddning.
Jag ser att mitt elpris hemma ligger på 3 kr/kwh. Själva elen ligger ju på 30 öre men sedan tillkommer alla rörliga och fasta avgifter och skatter ju på elräkningen så utslaget på hela året landar det på 3 kr/kwh, Så vad betalar jag för elen igentligen ??? Kan jag säga att telefoni och intrnet är gratis för mig eftersom jag jag inte betalar ett öre när jag ringer, messar, surfar eller streamar. jag betalar ju bara en fast avgift (som ju är väldigt dyr)
Så ok, om man erbjuder allmänheten att ladda för 1 kr/kwh så kan man ju så klart sätta förmånsvärdetvärdet till 1 kr/kwh, men kommer det att bli så?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.