Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1474765
SubMarine skrev: tor 18 nov 2021, 21:12 Inte mycket information på länken om hur de räknat, vilka bilar etc. De behagade i alla fall skriva att beräkningen avser en genomsnittlig körsträcka på 3000 mil per år...

... och vadå totalkostnad? Per månad, per vecka, per år? Jag är inte jätteimponerad...
Det är fake news? ;-)
#1474766
Verdi skrev:
SubMarine skrev: tor 18 nov 2021, 21:12 Inte mycket information på länken om hur de räknat, vilka bilar etc. De behagade i alla fall skriva att beräkningen avser en genomsnittlig körsträcka på 3000 mil per år...

... och vadå totalkostnad? Per månad, per vecka, per år? Jag är inte jätteimponerad...
Det är fake news? ;-)
Snarare otydliga news.
#1474782
SubMarine skrev: tor 18 nov 2021, 21:12 Inte mycket information på länken om hur de räknat, vilka bilar etc. De behagade i alla fall skriva att beräkningen avser en genomsnittlig körsträcka på 3000 mil per år...

... och vadå totalkostnad? Per månad, per vecka, per år? Jag är inte jätteimponerad...
Edit: Per månad stod det visst om man lusläste riktigt, riktigt noga.
Enkelt att konstatera, kör du 3000 mil om året kommer Sveriges höga bränslepris och relativt låga elpris snedvrida undersökningen i jämförelse med övriga Europa.

Enda som är intressant är att jämföra per land, inte land mot land.
#1475210
Vad är detta, ett skämt eller? Eller är han och tidningen extrema elbilsmotståndare. Eller varför är det så dålig räckvidd? Bilen har ju maffigt stort batteri bode väl gå mycket längre i 120

Björns slutsats är att räckvidden på Kia EV6 GT Line är 402 kilometer vid 90 km/h. Förbrukningen landar då på 180 Wh/km. Vid den högre hastigheten 120 km/h blir räckvidden 274 kilometer, och förbrukningen går då upp till 274 Wh/km.

https://alltomelbil.se/video-bjorn-nyla ... a-kia-ev6/
#1475222
Luftmotståndet ökar ungefär med kvadraten på hastigheten. Det gör att resultatet att gå från 90 km/h till 120 km/h i exemplet ovan är fullt rimligt.

Du ser inte samma stora ökning i förbrukning på en diesel/bensin-bil p.g.a. att motorerna tenderar att vara effektivare när de har lite högre belastning. En elmotor är effektivare under hela sitt register, därför har du en närmare koppling mellan det faktiska motståndet och energiförbrukningen.

Ovanstående är orsaken att många som kör långt med elbil kör relativt långsamt. :-D
#1475226
Polestar 2 har liknande batteristorlek. ca 75kWh tillgängliga.
Jag upplever en motorvägsräckvidd vid ca 120km/h nu när det är lite kallare på ca 300km, så det är rätt nära det han uppger.
I somras låg det på 330-340km.

Däremot kör jag inte sakta på långresor, det förlorar man massor med tid på. Den laddar so snabbt så de där extra kWh man drar för att man kör snabbare tar bara nån minut att ladda medans det hade tagit bra mycket mer tid att köra sakta.
Igenom Tyskland hade jag en snitthastighet på 130km/h trots alla vägbyggen. Låg kring 170-180km/h där det tilläts. (Stundtals kring 200km/h) Klarade ändå runt 22-24 mil mellan laddarna på ca 70-75% batteri. En aning mer där det inte var så många fri fart sträckor. :)


När jag kört lite andra slags sträckor, t.ex Gävle - Eskilstuna där det är blandat med landsväg och motorväg så snitthastigheten blir kring 100km/h så har jag klarat 40 mil på en laddning med lite marginal. (Alltså t.o.r)


#1475238
Jag har sett och följt Björn Nylander på Youtube, och han verkar vara ganska seriös.
Så hans siffror stämmer nog.

Personligen tror jag dom flesta har räckviddsångest helt i onödan.
Själv har jag konstaterat att jag otroligt sällan kör längre bort än att jag kommer hem igen utan att ladda med dom flesta elbilarna idag. Trots att jag bor i verklig glesbyggd.
Dom få gångerna skulle man nog kunna hyra en bil, ELLER lägga upp resan på annat sätt.

Frågan är NÄR jag köper en. Inte OM.
Lite för dåligt begagnatutbud än bara.

Eftersom vi ändå behöver två bilar är ju omställningen ingen alls, eftersom en av dom blir fossil. För långresa och släp alltså.
Två så nya bilar som elbilar är, har vi inte ekonomi till, ens om elen vore gratis.
#1475250
Jag tror ytterligare utveckling av aerodynamik även i "svensonbilar" kommer bli en rätt viktig detalj i jakt på längre räckvidder på elbilar, faktiskt. ICE-bilar har man ju kunnat smita undan den delen med en hel del iom. att dom allt som oftast jobbar bättre/effektivare under lite belastning. I vissa fall så är ju t om en helt oaerodynamisk ice-bil mer effektiv än en ice-bil som pressar aerodynamik-gränserna, under normal körning.

Visst kan det vara så att många av oss har räckviddsångest i onödan, men det är ju inte helt obegrundat. Det är en ny teknik i sammanhanget och räckvidden ÄR sämre på elbilar än vi är vana vid, "tanka" tar betydligt längre tid, och det är fortfarande osäkert hur det kommer bli med tillgängliga laddstolpar, vad det kommer kosta i en relativt snar framtid osv osv...

... Och instegspriset är ju inte direkt lockande heller för den delen..
#1475579
Lucif3r skrev: mån 22 nov 2021, 14:39 Jag tror ytterligare utveckling av aerodynamik även i "svensonbilar" kommer bli en rätt viktig detalj i jakt på längre räckvidder på elbilar, faktiskt. ICE-bilar har man ju kunnat smita undan den delen med en hel del iom. att dom allt som oftast jobbar bättre/effektivare under lite belastning. I vissa fall så är ju t om en helt oaerodynamisk ice-bil mer effektiv än en ice-bil som pressar aerodynamik-gränserna, under normal körning.

Visst kan det vara så att många av oss har räckviddsångest i onödan, men det är ju inte helt obegrundat. Det är en ny teknik i sammanhanget och räckvidden ÄR sämre på elbilar än vi är vana vid, "tanka" tar betydligt längre tid, och det är fortfarande osäkert hur det kommer bli med tillgängliga laddstolpar, vad det kommer kosta i en relativt snar framtid osv osv...

... Och instegspriset är ju inte direkt lockande heller för den delen..
Ja, "tanka" tar längre tid men man tankar mycket mer sällan trots kortare räckvidd.

Det som behövs är mer infrastruktur för långsamladdning där folk bor och/eller arbetar.

Priserna är höga men en fyrhjulsdriven mellanstor SUV (ID.4 GTX) med 300 hästar från 572 900:- (502 900:- efter bonus) är inte helt fel väl? En Tiguan R med 320 hästar kostar från 537 900:- och den får dels malus på sig och dels ska den tankas med en dyr vätska. :-)

Men visst, skulle man köpt den enklaste Tiguanen (från 299 900:-) så skiljer det ju rätt mycket upp till den enklaste ID.4:an (514 900:-). Men då får man ju en mycket långsammare och sämre utrustad bil om man väljer en snik-Tiguan.
  • 1
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 390
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]