Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1476630
Steffe3 skrev:
Lövet skrev:Att försöka få det till att enskilda ministrar tar besluten om elproduktion i Sverige är bara...dumt. Det är inte så det går till. De är bara ansiktet utåt för hela departement. Vi lägger inte ner kärnkraft baserat på Twitter.
Däremot kanske vi kan utöka kärnkraften baserat på EU :party:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/den- ... l-naturgas
Ja, om klimathotet är som det framställs så kan vi inte utesluta någon energikälla som bidrar till sänkning av koldioxidutsläpp. Kärnkraften har mycket låga utsläpp av CO2 per kWh i LCA. För mig är det självklart att klassa den som grön trots att den inte är förnybar baserat på klimathotet som det framställs. Tyskland vill även att EU klassar naturgas som grön. Naturgasbaserad elproduktion har mycket höga utsläpp av CO2 per kWh. Dock mindre än kolbaserad elproduktion som den i första hand ska ersätta (under en övergångsperiod). Men i nuläget används naturgasbaserad elproduktion som ersättning för nedlagd kärnkraft och som balanskraft för oplanerbar vindkraft. Där gick något väldigt fel i tanken på klimatsmart elproduktion.
#1477186
Variosboy skrev:Dagens sämsta citat.

Spelar väl ingen roll vad bussen drivs av om man kör på saker med dem!?
Jösses...
Hade det varit andra fordon med batteridrift det handlat om hade dom inte skrivit elbussar. Nu handlar reportaget om just elbussar (av större modell) som inte klarar av vår vinter.
#1477189
Den del i artikeln kring att man kört på saker med bussarna så de behövt tas ur trafik känns inte relaterat till drivmedlet.

Att bussarna får slut under körning måste ju betyda på dålig planering/kunskap under upphandling. Eller felaktig information kring bussarnas räckvidd i ansträngt klimat från leverantörerna.
#1477196
Variosboy skrev: lör 04 dec 2021, 12:34 Dagens sämsta citat.

Spelar väl ingen roll vad bussen drivs av om man kör på saker med dem!?
Jösses...
Det va kanske 3% av artikeln du fastnade för.

Jag tolkar det som om de knäcktes av vintern.
Visst några gick sönder då de kört på saker vilket såklart kan hända fossilbussar oxå men det va inte huvuddelen av artikeln.
#1477197
joel80 skrev: lör 04 dec 2021, 15:29 Den del i artikeln kring att man kört på saker med bussarna så de behövt tas ur trafik känns inte relaterat till drivmedlet.

Att bussarna får slut under körning måste ju betyda på dålig planering/kunskap under upphandling. Eller felaktig information kring bussarnas räckvidd i ansträngt klimat från leverantörerna.
Eller att det helt enkelt inte finns lämpliga fordon på marknaden ännu men att vissa anser att det är så brottom att få ut ELbussar i trafiken för att "det skall se bra ut" så att man ändå upphandlar undermåliga fordon å låter resenärer/skattebetalarna ta smällen.
#1477199
Ett par avgångar har fått ställa in och ersättas med vanliga bussar. Det är ju allt. Det händer med vanliga bussar också.

"– Det går åt mer ström i det här vädret, säger Göte Andersson på Västtrafik.
Tre dragspelsbussar har kört på föremål i snön, skadats och fått tas ur trafik."
#1477202
poseidon skrev: lör 04 dec 2021, 16:25
Variosboy skrev: lör 04 dec 2021, 12:34 Dagens sämsta citat.

Spelar väl ingen roll vad bussen drivs av om man kör på saker med dem!?
Jösses...
Det va kanske 3% av artikeln du fastnade för.

Jag tolkar det som om de knäcktes av vintern.
Visst några gick sönder då de kört på saker vilket såklart kan hända fossilbussar oxå men det va inte huvuddelen av artikeln.
Nej, det var ju du som fastnade för den delen, det var det du skrev jag svarade på. ;-)
  • 1
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 380
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]