Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1287763
Enligt reklamen skall tydligen den nya Kia E-niro var "jättebra" som familjebil och jämförbar med en vanlig bil. Intressant! Kan det kanske vara nåt på allvar?

Så jag la lite tid för att kolla upp. Hittills har jag tyckt att el-bilar är nischbilar som är bra för Post Nord, kommuner där Miljöpartiet skall ha sitt för att foga sig och för överklassfamiljer som gillar att lägga fläsk på en andrabil till frun för att showa med någon slags miljöprofil, eller stilla sitt samvete. Tyvärr tycker jag det samma också nu.

Spännande, så jag kollade upp den. Den är i storlek som en 4-dörrars Golf, fast hela 10 cm längre ;)
och en sådan bil funkar inte för familjen, platsmässigt. Jo, visst får alla plats att sitta, om man skippar att ta med sig bagage. Skulle man få plats med bagaget ändå så räcker inte lastvikten på 414 kg till. Med fem i bilen, 4 passagerare alltså får man i princip skippa bagaget. Skidbox är inte en att tänka på viktmässigt. En 4-dörrars Golf bensin lastar 485 kg och det skulle räcka, bara man får plats med bagaget. Men en Golf Sportscombi är lite större bil och funkar bra för en familj och lastar ungefär samma vikt.
E-niro kostar 429.000 kr och det blir cirka 370.000 kr efter miljörabatten.
En Golf 4-dörrars kostar 212.000 kr
En Golf Sportscombi kostar 229.000 kr
En Passat kombi kostar 259.000 kr

Väljer man istället för Kia en Golf Sportscombi sparar man 141.000 kr. För de pengarna kan man köpa 9400 liter bensin och köra 18.000 mil.
Kia kostar cirka 1,5 kr/mil i kostnaden för el. Fast det är inte riktigt sant som vanligt eftersom batteriet behöver också underhållsladdas från fulladdning om bilen står ute över en helg och inte används. Sedan är ingen hänsyn tagen till ökad el-förbrukning under den svenska vintern och vinterdäck. Skulle tro att verklig el-förbrukning blir 2,5 kr/mil, På 18.000 mil blir kostnaden minst 30.000 kr. Vilket är ungefär servicekostnaden för en Golf om man lämnar in den på service på en vanlig verkstad, ej VW:s dyra verkstad. Kanske mindre el-kostnad om man har tillgång till "gratis" el någonstans.
Sedan har man böket med att behöva ladda och det blir svårt att planera för långresor.

Sedan Tesla. Inte mycket bättre. 1 miljon för att behöva ladda var 3-4 timme och kunna köra drygt 40 mil med lite marginal och böka och greja med att hitta laddstationer. Sedan kostar det 2,5 kr/mil i el i snitt att köra dem.

Förstår inte själva grejen med el-bilar alls.



Någon som inte håller med?
#1287772
StefanN skrev: fre 21 dec 2018, 08:50 Ska vi ha den här debatten igen?
Du tror inte det finns andra anledningar än ekonomi att folk köper elbilar?
Ärligt talat ingen debatt. Det orkar jag inte med, usch. Jag är bara intresserad av svar. Kanske har jag fattat fel om el-bilar? Jag var totalt novis på el-bilar tills idag när jag började söka efter information.
Fattar inte varför någon köper en el-bil bara, hur är det möjligt att de går att sälja?? De som köper el-bilar, varför??? förutom ovan exempel.

Jag är sådan som person. När jag ser konstiga saker omkring mig som jag inte förstår gillar jag att ta reda på varför, för att förstå. Kanske har jag tänkt fel? Tex. varför det finns folk som börjar med knark eller börjar att röka? Ingen kan ju har missat hur illa det är och man får ett bättre liv utan skiten, men ändå börjar många med det och fortsätter tills de blir skadade i kroppen på riktigt. til och med Förlorar sin familj, sitt psyke, svårt att få jobb och börjar kanske begå brott för att försörja sig. och ändå fortsätter det!!!!!! Men det var inte det jag undrar om nu, bara ett exempel.
Senast redigerad av 1 FreddanNo1, redigerad totalt 0 gånger.
#1287774
FreddanNo1 skrev:
StefanN skrev: fre 21 dec 2018, 08:50 Ska vi ha den här debatten igen?
Du tror inte det finns andra anledningar än ekonomi att folk köper elbilar?
Ärligt talat ingen debatt. Det orkar jag inte med, usch. Jag är bara intresserad av svar. Kanske har jag fattat fel om el-bilar? Jag var totalt novis på el-bilar tills idag när jag började söka efter information.
Fattar inte varför någon köper en el-bil bara, hur är det möjligt att de går att sälja?? De som köper el-bilar, varför??? förutom ovan exempel.
Själv skulle jag köpa en tesla för prestandans skull om jag hade råd.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1287776
Du fick svar direkt, alla köper inte bilar med ören och kronor som argument.
Vad ska du svara dina eventuella ungar när de frågar varför du åker runt i bilar som är en del av problemet, inte en del av lösningen?
Svarar du att det inte har någon betydelse, lika illa etc?
Utvecklingen leder oss mot framtiden. Inte nödvändigtvis utan omvägar.

Ångrar redan att jag svarar här, det är som diskutera med nåt av skinnen som fortfarande går till banken med räkningarna. (Eller var man nu går...)
#1287790
Jag har beställt en Kia E-Niro. Kommer ha den istället för min V90CC.
Rent ekonomiskt blir det sjukt mycket billigare.
Valde mellan en XC60D4AWD eller Niron. Volvos hybrider är fördyra. Får offra 4hjulsdriften och volvokänslan och lite lastvikt.
Har 3ungar men den största åker inte med så ofta så vi får plats ändå.
Känns kul med en ren elbil även om det medför endel praktiska problem med laddning osv. Tyvärr känns volvo rejält på efterkälken. Frågan är om dom nånsin kommer ikapp?
Tesla model X hade jag lätt köpt om jag haft lite mer cash.
Vad har du själv för bil Freddanno1?
#1287798
para skrev: fre 21 dec 2018, 11:48 Jag har beställt en Kia E-Niro. Kommer ha den istället för min V90CC.
Rent ekonomiskt blir det sjukt mycket billigare.
Valde mellan en XC60D4AWD eller Niron. Volvos hybrider är fördyra. Får offra 4hjulsdriften och volvokänslan och lite lastvikt.
Har 3ungar men den största åker inte med så ofta så vi får plats ändå.
Känns kul med en ren elbil även om det medför endel praktiska problem med laddning osv. Tyvärr känns volvo rejält på efterkälken. Frågan är om dom nånsin kommer ikapp?
Tesla model X hade jag lätt köpt om jag haft lite mer cash.
Vad har du själv för bil Freddanno1?
Bra svar! E-niro funkar säkert för er. Men skall man dra iväg och åka någonstans en helg eller på semestern. Hur gör ni då? Jag menar inte kör du bara i närområdet bara, eller?

Jag har en makalöst bra och billig bil som bara håller och håller och det är en Volvo 850 sedan -1995 klenaste motorn som jag köpte för 4 år sedan för 19.000 kr. Har förutom service och bromsbelägg och någon skiva på 4 år lagt 10.000 kr på ny kamrem och något annat. knappt 0,8 liter/mil. Kör knappt 3.000 mil om året, till Alperna, Grekland semester i år , skidsemester i Norge, och till jobbet. Nu senast var vi i Lubeck i Tyskland på julmarknad t/r 70 mil. Visst drar bilen 2 dl mer per mil än det modernaste idag så bensinen kostar mig 10.000 kr extra per år än en ny bensinbil. men värdeminskningen slipper jag och även försäkringen, har bara trafikförsäkrat. Inget billån heller, cashade bilen! inget restvärde, inga övermil, inga ingenting... bara att gasa och köra vart vi vill när vi vill.
#1287807
Man kör väl 30-40 mil sen stannar man o laddar nån timme, tar det lite lungt o njuter av livet. Laddare finns överallt förutom i djupaste urskogen. Finns många rutt-planerare som guidar dig på vägen men visst kommer jag kolla upp resvägen lite extra innan man ska iväg. Laddstolparna byggs upp med rasande fart nu i hela europa.
Bonus/malus har gjort det svårt att köpa en ny bil som inte är el eller hybrid.
Ska vi upp till fjällen blir det nog hyrbil, vill ju ha awd då.
#1287809
para skrev: fre 21 dec 2018, 13:15 Man kör väl 30-40 mil sen stannar man o laddar nån timme, tar det lite lungt o njuter av livet. Laddare finns överallt förutom i djupaste urskogen. Finns många rutt-planerare som guidar dig på vägen men visst kommer jag kolla upp resvägen lite extra innan man ska iväg. Laddstolparna byggs upp med rasande fart nu i hela europa.
Bonus/malus har gjort det svårt att köpa en ny bil som inte är el eller hybrid.
Ska vi upp till fjällen blir det nog hyrbil, vill ju ha awd då.
Ok, förstår. alla lever på olika sätt och funkar säkert bra för er. Har ett annat typ av liv och kör till fjällen och det är uteslutet i min värld att stanna på kvällen i -25 °C i nån timme för att ladda eller vara begränsad till 30-40 mil på långresor, stanna på natten och ladda längs Autobahn någonstans. Förstår att man måste med el-bil planera mer och vara beredd på långa pauser i ur och skur. Själv skulle jag aldrig försätta mig i en sådan situation att göra mig beroende på det sättet, lita på att laddstationen på kartan verkligen finns kvar, att den fungerar, strömavbrott osv. Har själv ett helt annat tänk och vill vara så lite beroende av olika system och funktioner osv. Har på långresor med en liten reservdunk tex. med el funkar det inte så smidigt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 380
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]