Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1565521
Lövet skrev:2,47 kwh per mil - då kör man inte sakta heller ;)
Är det snöigt och kallt drar det iväg. Jag "slog rekord" för några veckor sen. Snöigt och -21. 3,1kWh/100km mellan Gävle - Sollentuna. Det sjönk till 2,9 innan jag var framme då hastigheten på slutet var lägre. Bild Men det var rätt extremt... och jag höll ganska bra hastighet.
20231206_205544.jpg
20231206_205544.jpg (15.49 KiB) Visad 435 gånger
#1565523
Så är det, det var bitvis ganska kallt, -10C i Strömstad. Jag har inte värmepump heller så PTC-elementet får jobba :)
#1565526
joel80 skrev:Är det snöigt och kallt drar det iväg. Jag "slog rekord" för några veckor sen. Snöigt och -21. 3,1kWh/100km mellan Gävle - Sollentuna. Det sjönk till 2,9 innan jag var framme då hastigheten på slutet var lägre.
Det är samma siffror som min gamla E-tron :-o
Tompamannen skrev:2,22 kWh/mil om 10% gick till förvärmning av batteri..
Eftersom jag har en trea själv (dock med värmepump) så reagerade jag lite. Åkte 30 mil över jul i skitväder och då drog min 1.95kwh per mil. Långtidssnittet är 1.6kwh/mil.
#1565992
Lövet skrev:Eftersom jag har en trea själv (dock med värmepump) så reagerade jag lite. Åkte 30 mil över jul i skitväder och då drog min 1.95kwh per mil. Långtidssnittet är 1.6kwh/mil.
2,26 blev snittet för december här. Idag åkte jag till affären, slurp sa det.

Bild
#1569814
Är det vanligt att man kan misstänka att elbilar blir strömförande efter krock/brand?

Då är det väl inte hälsosamt att hålla i en vattenslang som har direktkontakt med dessa komponenter?

https://sverigesradio.se/artikel/elbila ... romforande
#1569815
Det måste ju bli en sluten krets med människan som en del av lasten för att det ska bli farligt och sannolikheten för det är ju nära noll.

Det blir ju i princip samma situation med ett hus som brinner där strömmen fortfarande är på vilket jag gissar är vanligt vid brand.
#1569816
fjohan82 skrev:Är det vanligt att man kan misstänka att elbilar blir strömförande efter krock/brand?

Då är det väl inte hälsosamt att hålla i en vattenslang som har direktkontakt med dessa komponenter?

https://sverigesradio.se/artikel/elbila ... romforande
Notera det väldigt viktiga ordet KAN som dominerar artikeln. Väldigt mycket är spekulationer och osäkerhet runt elbilar idag så därför har man en del rutiner som jag tror kommer försvinna i takt med att räddningstjänsten lär sig. Jag säger inte att det är säkert att stoppa nävarna var som helst i en krockad elbil - men man kan konstatera att antalet personer som skadats av strömförande elbilar är försvinnande få om ens någon.
#1569817
"MSB uppger att elfordon inblandade i trafikskador normalt inte blir strömförande. I en elbil bryts strömmen från drivbatteriet automatiskt vid indikering av jordfel, utlösning av krockkudden med mera."

Finns säkerhetssystem som gör att den bryter strömmen till högvoltsbatteriet vid en krock.
#1569821
joel80 skrev:Finns säkerhetssystem som gör att den bryter strömmen till högvoltsbatteriet vid en krock.
Helt klart. I princip krävs det att batteriets inkapsling knäcks för att det ska uppstå risk. Då har man smällt rejält. Baserat på bilderna tror jag batterierna (om det är bilarna på bilden) är helt oskadade.
  • 1
  • 374
  • 375
  • 376
  • 377
  • 378
  • 391

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]