Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1433413
SubMarine skrev: tis 02 mar 2021, 22:29 Någon form av skatt baserad på förbrukning kWh / km samt skatt per kWh tillgängligt i batteriet skulle inte förvåna mig om det kommer och känns väl inte helt orimligt det heller.
Japp, det kommer säkert vad gäller den fasta fordonsskatten på samma sätt som man har skatt per CO2 nuförtiden och förr på vikt.

Sen vill man ju också ha rörlig skatt som motsvarar skatten på bensin och diesel men det är ju av natrurliga anledingar omöjligt att lägga på elen man laddar, Så alla utredningar pekar på att den i stället kommer basseras på var/hur/när man kör.
#1433415
joel80 skrev: sön 28 feb 2021, 11:32 Över 95% av ens laddning sker hemma eller där man parkerar. Att snabbladdningen kostar några kronor mer är för den absoluta majoriten rätt oväsentligt för den totala milkostnaden.
Men det borde ju innebära att alla får möjligheten att ladda hemma till lågt pris, även de som bor i lägenhet och parkerar på gatorna. Så klart alla vill ladda billigt hemma , jag har inte träffat någon som vill ladda dyrt borta istället för billigt hemma.

Frågan är bara när det händer.
#1433427
Aldrig är svaret.
Det kommer alltid finnas de som av olika anledningar inte kommer att kunna ladda hemma.
Men som redan avhandlats är det redan idag inga problem för den stora massan då de flesta har egen parkering med motorvärmaruttag.
Debatten handlar allt som oftast om problemen i storstäder men Sverige består av mer än storstäder, mycket mer.
#1433429
VolvoB20 skrev: Sen vill man ju också ha rörlig skatt som motsvarar skatten på bensin och diesel men det är ju av natrurliga anledingar omöjligt att lägga på elen man laddar, Så alla utredningar pekar på att den i stället kommer basseras på var/hur/när man kör.
Alla laddboxar ska ju ha elmätare (eller vara förberedda för det) så det kommer man med stor sannolikhet lösa den vägen.
#1433491
Variosboy skrev:Aldrig är svaret.
Det kommer alltid finnas de som av olika anledningar inte kommer att kunna ladda hemma.
Men som redan avhandlats är det redan idag inga problem för den stora massan då de flesta har egen parkering med motorvärmaruttag.
Debatten handlar allt som oftast om problemen i storstäder men Sverige består av mer än storstäder, mycket mer.
Varför tror du så?
Jag ser det rimligt att tro att vi innan 2030 kommer ha tillräckligt med laddplatser även i stan för att det ska vara smidigt med elbil även för de som inte har egen parkering.
Håller med om att man ibland koncentrerar sig lite för mycket på storstadsproblemen, men i det här fallet är det kanske bra då det på många andra ställen är lite lättare.
Fast det skulle behövas enklare och tydligare regler för t.ex bostadsrättsföreningar och samfälligheter om hur man kan och får ta betalt för el samt hur man får fördela elavtal i olika byggnader.
#1433497
Inlägget ska läsas bokstavstroget och är mest att se som en motreaktion på allt som det avser att svara på som hela tiden är extremt svart och vitt hela tiden. ;-)

"Alla" ska tolkas precis som det står. Och det betyder ju att även om 99,9999% får till en lösning så kan man ju gnälligt hävda att inte alla fått tillgång till laddning hemma. :-)
#1433500
Jag skriver rätt ofta ord som "tror" och t.ex "som jag ser det" och liknande utryck för att visa att det inte är något jag helt bestämt vet eller är helt bensäker på. :)
Det jag dock är helt övertygad om är att den närmsta tiden fram till typ 2030 blir väldigt spännande på fordonsmarknaden! Det känns som att det händer rätt mycket.
#1433505
perin skrev: ons 03 mar 2021, 12:17
VolvoB20 skrev: Sen vill man ju också ha rörlig skatt som motsvarar skatten på bensin och diesel men det är ju av natrurliga anledingar omöjligt att lägga på elen man laddar, Så alla utredningar pekar på att den i stället kommer basseras på var/hur/när man kör.
Alla laddboxar ska ju ha elmätare (eller vara förberedda för det) så det kommer man med stor sannolikhet lösa den vägen.
Nej det har alla utredningar sedan länge förkastat för då stoppar folk sladden i vanliga kontakten och ful-laddar till vanligt pris.

Tyskland har sedan många år tillbaka sitt system i drift där alla fordon över 3500 kg betalar efter var och hur man kör. Det är superenkelt att inkludera alla bilar oavsett om det är el eller bensin och det funkar på alla fordon, nya som gamla.
#1433506
joel80 skrev: ons 03 mar 2021, 17:37 Jag skriver rätt ofta ord som "tror" och t.ex "som jag ser det" och liknande utryck för att visa att det inte är något jag helt bestämt vet eller är helt bensäker på. :)
Det jag dock är helt övertygad om är att den närmsta tiden fram till typ 2030 blir väldigt spännande på fordonsmarknaden! Det känns som att det händer rätt mycket.
Det var inte riktat till dig, tvärtom! :-)
Ja det är viktigt att använda "tror" och "tycker".
#1434152
"Alla" kommer inte "alltid" att kunna hitta någonstans att ladda sin elbil. Det går idag inte "alltid" att hitta en laglig parkeringsplats inom rimligt avstånd till boende inne i våra större städer. Att då tro att det går att få till laddning av elbilar för "alla" är inte sannolikt.

Jag tror att tillräckligt många kommer att kunna ladda bilar i framtiden -- även i större städer. Det är troligt att det blir besvärligare och dyrare. Kanske till och med mycket dyrare. Det i sig torde medföra att fler av de som bor centralt och inte har möjlighet att ladda kommer att välja att inte ha elbil. Idag är det enkelt -- det är bara att köpa en bensin/diesel-bil, ny eller begagnad. I framtiden kan det bli så att det rör sig om endast begagnade. Ännu längre in i framtiden kan det bli så att en del får klara sig utan egen bil, och hyra bil då de behöver den.

I min värld inte ett stort problem.

Det är också svårt att spå framtiden. Idag ser det ut som om elbilar kommer att öka. Det är fullt möjligt att det kommer någon annan teknik som tar över, t.ex. vätgas -- eller något annat. Jag tror inte att andelen bilar som drivs med fossila drivmedel kommer att öka. Frågan är hur snabbt de fasas ut, och vilken teknik som tar över.
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 380

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]