Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1427897
Lucif3r skrev: fre 05 feb 2021, 19:04 Precis, oavsett hur skadan uppkom så kvarstår det faktum att samma skada på en vanlig bil skulle kosta knappa hundradelen av vad den gjorde på elbilen i fråga.
Skador på bilar uppkommer alltid, förr eller senare. Så hur mycket en lagning kostar är någon som väger rätt tungt, speciellt om/när vi kommer till den punkt att elbilar massäljs på begagnatmarknaden. Helt krasst så den som inte har råd med en NY elbil, har heller inte råd att laga en begagnad elbil - till skillnad mot, ja, en vanlig bil helt enkelt.
Hur många såna här lagningar har ni hört talas om?

Vad kostar ett motorbyte på en fossilbil?
#1427907
Lucif3r skrev: fre 05 feb 2021, 20:25
Verdi skrev:Vad kostar ett motorbyte på en fossilbil?
Beror såklart på bil, men i runda slängar 15-20k, + kostnaden för själva motorn.
Samtliga motorbyten på Audis 2.0tfsi (och de är många!) motorer har kostat 120k styck. Tro mig, jag kan se kvittona ;-)

Vad tror du alla VEA motorer med för högoljeförbrukning kostar Volvo att byta?
#1427908
Verdi skrev:[quote=Lucif3r post_id=<a href="tel:1427904" data-original-title="" title="">1427904</a> time=<a href="tel:1612553106" data-original-title="" title="">1612553106</a> user_id=35880]
Verdi skrev:Vad kostar ett motorbyte på en fossilbil?
Beror såklart på bil, men i runda slängar 15-20k, + kostnaden för själva motorn.
Bullshit. Bara en ny topp på min Audi A4 skulle gå på 40 tusen.
fast 20k är ju bara jobbet. Det kan stämma i sak.
#1427909
Precis, 15-20k för jobbet, + motorn i sig... Vet inte riktigt hur mycket tydligare jag kan vara?

Och rent krasst så är det billigare - i arbetstid - att byta hela motorn än att byta t ex topplocket. Speciellt på lite modernare bilar med subframes, där är det bara att lossa lite elkablar och slangar, lossa fjäderbenen och lossa ett par bultar för subframen och hissa ner hela paketet. Det går löjligt fort.
#1428022
Jag fattar inte varför vi ska betala en massa subventioner till folk som redan har råd att köpa nya dyra elbilar för har man råd att köpa en ny bil för över 400000:- och uppåt så har man råd utan subventioner och att komma med miljöargument håller inte då vi redan har elbrist i Sverige. Så fick vi en ny miljötaliban som miljöminister och som påstår att vi har elöverskott i det här landet när vi blir tvungna att starta oljekraftverk och importera skitig el från utlandet så fort det blir kallt. Skattesubventionerna kan läggas på annat än lyxkonsumtion för dom rika.
#1428035
De som betalar subventioner för de som köper elbilar är de som köper rätt dyra bilar själva. Bonus malus är självfinansierande. Så köper du ingen törstig (mao dyr) ny bil så är du inte med och subventionerar.

Huruvida Sverige som land exporterar el kan ses ur 100 olika perspektiv vad det verkar. Sett över ett år så exporteras mer än vad som importeras. Men det går givetvis att hitta tider på året när det är tvärtom.
#1428049
Men varför ska jag subventionera elbilsåkarna för det är ju dom jag pratar om och bilskatten på elbilar är ju nästan ingenting. Jag har inget emot elbilar utan att vi andra ska betala deras lyxbilköp.
  • 1
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 390
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]