Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1422007
Snabbare än jag vågade tro här också. Har trott vi skulle gå över 50% laddvara bilar i nybilsförsäljningen först 2025 men ser ut att kunna bli redan nästa år eller 2022. December hade 49% laddbart.
Hel-elektriskt ligger lite efter Norge, men har ju ändå ökat snabbt. För ett par år sen var det 1-2% och nu i december nästan var 5:e såld bil. (19.2%) Fler rena elbilar än dieselbilar sålda under månaden!
Ser man på hela året så är det nästan 10% elbilar.
Tror ökningen av laddhybriden kommer bromsa in lite under kommande år (fast ändå en fortsatt ökning) och i och med att fler modeller med enbart eldrift kommer ut en fortsatt ökning på mellan 75-100% årligen.

Gäller bara att det sätts fart med infrastrukturen nu, speciellt för de som bor i lägenhet och vill kunna skaffa elbil utan för mycket knöl.
Det är ett litet orosmoln som jag ser det. Något som måste lösas för att det inte ska bli krångligt för den gruppen.
#1422012
joel80 skrev: tis 05 jan 2021, 21:39 Snabbare än jag vågade tro här också. Har trott vi skulle gå över 50% laddvara bilar i nybilsförsäljningen först 2025 men ser ut att kunna bli redan nästa år eller 2022. December hade 49% laddbart.
Hel-elektriskt ligger lite efter Norge, men har ju ändå ökat snabbt. För ett par år sen var det 1-2% och nu i december nästan var 5:e såld bil. (19.2%) Fler rena elbilar än dieselbilar sålda under månaden!
Ser man på hela året så är det nästan 10% elbilar.
Tror ökningen av laddhybriden kommer bromsa in lite under kommande år (fast ändå en fortsatt ökning) och i och med att fler modeller med enbart eldrift kommer ut en fortsatt ökning på mellan 75-100% årligen.

Gäller bara att det sätts fart med infrastrukturen nu, speciellt för de som bor i lägenhet och vill kunna skaffa elbil utan för mycket knöl.
Det är ett litet orosmoln som jag ser det. Något som måste lösas för att det inte ska bli krångligt för den gruppen.
Det är väl busenkelt om man säljer fossil olja till halva världen och är på väg att öppna nya oljefält för att subventionera försäljning av elbilar.

Det känns ju rätt ruttet i grunden av Norge tyckr jag.

Det är lika illa som när man flyttar smutsig produktion till u-länder och sedan slår sig för bröstet och talar om hur fin miljö man har hemma.

Miljön är global och inte bara lokal
#1422019
Ja jag fortsätter att köra med min rena bensinbil. Bäst så, för mig och miljön.
#1422025
joel80 skrev:December hade 49% laddbart.
Det är dock starkt dopade siffror som handlar om att nå under WLTP målen för genomsnittsutsläpp. VW har gett bort ID3or, även Kia och Huyndai har haft syntetiskt låga priser på korttidsleasing för att få bilar påställda innan årsskiftet. Januari kommer bjuda på helt andra siffror. I övrigt instämmer jag i allt du säger.
#1422028
Lövet skrev:
joel80 skrev:December hade 49% laddbart.
Det är dock starkt dopade siffror som handlar om att nå under WLTP målen för genomsnittsutsläpp. VW har gett bort ID3or, även Kia och Huyndai har haft syntetiskt låga priser på korttidsleasing för att få bilar påställda innan årsskiftet. Januari kommer bjuda på helt andra siffror. I övrigt instämmer jag i allt du säger.
Ja, ID3an har de haft väldigt förmånliga leasing-deals på senaste månaderna! Kia och Hyundai har jag inte sett så mycket av.

Vet att Tesla också kämpat hårt för sista månadens leveranser (Så hårt att det ryktas om att Elon ska ha mailat ut att man ska skippa vissa kvalitétskontroller för att de skulle kunna spräcka 500k bilar under 2020.)

Med 75-100% ökning syftar jag på årsmedel som alltså låg på ca 10%, inte de dryga 19% som vi hade i december. :)
#1422032
Tesla har ju inga som helst problem att nå under WLTP snitt, det handlar nog mest om prestige för att han bestämt sig för 500k bilar ;-)
#1422037
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Ja jag fortsätter att köra med min rena bensinbil. Bäst så, för mig och miljön.
🤣
Du tog det bra. :-D
Varför skriver så många "ren elbil"? Då har jag en ren bensinbil.
Finns många bättre sätt att säga att man menar en elbil. Till och med biltidningar har problem med att skriva rätt!!!
#1422055
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Ja jag fortsätter att köra med min rena bensinbil. Bäst så, för mig och miljön.
🤣
Du tog det bra. :-D
Varför skriver så många "ren elbil"? Då har jag en ren bensinbil.
Finns många bättre sätt att säga att man menar en elbil. Till och med biltidningar har problem med att skriva rätt!!!
Man menar att det är en elbil som ENDAST har elmotor och alltså inte är en hybrid. Har inget med ren som motsats till smutsig att göra.

Är för övrigt gruvligt trött på alla gubbs som läser högerextrema källor på nätet och sen tror sig veta hur allt ligger tilll...
#1422065

EbbevonVolvo skrev: Du tog det bra. :-D
Varför skriver så många "ren elbil"? Då har jag en ren bensinbil.
Finns många bättre sätt att säga att man menar en elbil. Till och med biltidningar har problem med att skriva rätt!!!
Precis som Verdi skriver, det är för att särskilja och göra det tydligt att man menar bilar som enbart går på el och inte hela gruppen "laddbara".
Har inget att göra med miljö.
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 390

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]