Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1419222
Lucif3r skrev:Saknar den designen ibland... Utfällbart fysiskt tangentbord var väldigt trevligt.
Hade Nokia N95 i mitten på 2000-talet (faktiskt 2 st efter varandra), "riktigt" tangentbord (om än litet) när man "slidade upp skärmen och radiokontroller när man" slidade" neråt. 5 megapixel (Carl Zeiss-optik), autofokus och 32Gb minneskort. Symbian operativsysten dock, Nokia hade väl aldrig Android på den tiden. Har även en Nokia 3210 ligganes någonstans, men min Erikson Hotline NMT från 1983 har jag kastat
#1419233
Lucif3r skrev: sön 20 dec 2020, 14:17
Derank skrev:och jag var nog rätt tidig ute med smartphone då jag köpte min HTC Dream 2009.

Pffft, du var ju sen. Själv köpte jag min första smartphone(En qtek 9100 för övrigt) 2005 :P Saknar den designen ibland... Utfällbart fysiskt tangentbord var väldigt trevligt.
(HTC Dream var f.ö. en av efterföljarna till qtek'en)

(sry för offtopic, var bara tvungen) ;-)
Syftade på Android, Gtek var väl win mobile, men den föll ju ochså under smartphone segmentet. Dok körde jag själv Sony Ericsson under den tiden dåp jag gillade deras lurar skarpt och föll inte för smartphones förens Android entrade marknaden.
#1421087
Henkan skrev:Ja dom där miljöpartisterna är ju helt sinnesslöa.
Tror du miljöpartiet stängt ner ringhals? Bild



#1421124
joel80 skrev: tor 31 dec 2020, 22:31
Henkan skrev:Ja dom där miljöpartisterna är ju helt sinnesslöa.
Tror du miljöpartiet stängt ner ringhals? Bild
Jesus.
Nej, Miljöpartiet har inte beslutat och verkstält det bokstavligen på något möte tex.
Men indirekt har situationen skapats.

"Det är olönsamheten som stänger kärnkraften" är mantrat man använder som snuttefilt.
Eller för att villa bort folk, vem vet.

För man har skapat olönsamheten genom att allvarligt hota framtidsutsikterna.
Varför undehålla långsiktigt då?
Varför investera?

Och viktigare:
Varför utveckla?
Det har ju inte satsats på det på årtionden.
Ökad säkerhet tex, men framför allt:
Ökad effektivitet, mindre rester, kanske tom realtivet ofarliga rester...
Vem vet? Det får vi nog aldrig veta.

Länderna som långsiktigt kör och kanske även investerar i kärnkraft idag, är inte så intresserade av miljö eller utveckling.

Det, är det allra sämsta, tycker jag.
Som den drivs nu, är ju helt ohållbart.
Inget snack om det.
Men snyggt vore ju att först ha förutsättningar för nedläggandet, och kanske ha en dörr öppen för "kärnkraft i någon form".
Men icke. Politiskt dött, och därmed ekonomiskt dött.

Miljöpartiet bär ett stor del av detta.
Väldigt stor.
#1421149
MickeM skrev:
joel80 skrev: tor 31 dec 2020, 22:31
Henkan skrev:Ja dom där miljöpartisterna är ju helt sinnesslöa.
Tror du miljöpartiet stängt ner ringhals? Bild
Jesus.
Nej, Miljöpartiet har inte beslutat och verkstält det bokstavligen på något möte tex.
Men indirekt har situationen skapats.

"Det är olönsamheten som stänger kärnkraften" är mantrat man använder som snuttefilt.
Eller för att villa bort folk, vem vet.

För man har skapat olönsamheten genom att allvarligt hota framtidsutsikterna.
Varför undehålla långsiktigt då?
Varför investera?

Och viktigare:
Varför utveckla?
Det har ju inte satsats på det på årtionden.
Ökad säkerhet tex, men framför allt:
Ökad effektivitet, mindre rester, kanske tom realtivet ofarliga rester...
Vem vet? Det får vi nog aldrig veta.

Länderna som långsiktigt kör och kanske även investerar i kärnkraft idag, är inte så intresserade av miljö eller utveckling.

Det, är det allra sämsta, tycker jag.
Som den drivs nu, är ju helt ohållbart.
Inget snack om det.
Men snyggt vore ju att först ha förutsättningar för nedläggandet, och kanske ha en dörr öppen för "kärnkraft i någon form".
Men icke. Politiskt dött, och därmed ekonomiskt dött.

Miljöpartiet bär ett stor del av detta.
Väldigt stor.
Energiöverenskommelsen var väl blocköverskridande...? Att gnälla på ett enskilt parti kan jag tycka är lite felriktat, oavsett om man tycker det var en dålig överenskommelse eller inte.
#1421209
Batteriutvecklingen ser riktigt lovande ut, nu behöver vi bara mer fossilfri elproduktion (nu pratar jag globalt, inte om ankdammen ;-) ).
Fortfarande lär uppåt 2/3 av elproduktionen globalt ske med fossila bränslen tyvärr. Behöver man nämna att det börjar bli väldigt bråttom att ställa om..?

price_development.JPG
price_development.JPG (19.83 KiB) Visad 322 gånger
#1421782
Det där ser ju bra ut att batteripriset är på väg ned.

Har i långhelgerna som varit roat mig med att byta batterier som dött i datorer, damsugare, borrmaskiner osv. Fina maskiner som blivit helt oanvändbara.

Hoppas det inte blir så med elbilar, eller det kommer firmor som byter celler flr en billig peng. Min Supra gör ju fortfarande 300 km/h och 0-100 under 5 sek trots den är nästan 30 år gammal. Den hade nog behövt nya batterier efter 30 år om den varit eldriven.
#1421797
VolvoB20 skrev: mån 04 jan 2021, 20:10 Det där ser ju bra ut att batteripriset är på väg ned.

Har i långhelgerna som varit roat mig med att byta batterier som dött i datorer, damsugare, borrmaskiner osv. Fina maskiner som blivit helt oanvändbara.

Hoppas det inte blir så med elbilar, eller det kommer firmor som byter celler flr en billig peng. Min Supra gör ju fortfarande 300 km/h och 0-100 under 5 sek trots den är nästan 30 år gammal. Den hade nog behövt nya batterier efter 30 år om den varit eldriven.
Ja kanske. Men du kan inte jämföra batterier i verktyg, eltandborstar, mobiler osv med batterier i bilar. Eller ja, batterierna kanske men de hanteras på ett helt annat sätt. De laddas bara så snabbt de tål, de ska inte laddas fullt (de flesta tillverkare tillåter inte ens det utan sätter "100%" vid runt 90%)

Tycker själv det ska bli spännande att se hur de håller.
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 390
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]