Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1487342
Lövet skrev:
Primus skrev:När jag leasade vår nuvarande XC60 hittade jag ingen elbil som passade.
ID4 motsvarar både i pris och utrymmen.
Hade det inte varit för VWs återförsäljare i vår stad så hade tanten tagit en ID4. Verkar vara en mycket kompetent bil! Men att behöva köra 13 mil t.o.r. för att komma till en annan återförsäljare kändes jobbigt. Finns inte på kartan att gå in hos VWS återförsäljare i vår stad. Dom ljuger för att skydda sig själva, och jag är inte ensam om mina erfarenheter.
P.S. Dom säljer VW, Audi och Skoda.
#1487343
EbbevonVolvo skrev:Hade det inte varit för VWs återförsäljare i vår stad så hade tanten tagit en ID4.
Beställ den online och få den hemlevererad ;) https://privatleasing.volkswagen.se/valjmodell I övrigt kommer du inte behöva besöka ÅF särskilt mycket med en elbil.
#1487375
AndreasThn skrev:
Malmstroem skrev:Volvos nuvarande elbilar lockar inte, så det blev en i4 M50 som får bli komplementet till vår XC90.
Spännande det verkar vara en bra bil, ser framemot att höra vad tycker om den :-)
Jag återkommer när den kommer. Tyvärr ser det ut att ta ett tag.

När jag började leta var jag rätt säker på att jag skulle bli Tesla-förare. Efter en längre provkörning av MY blev det inte så. Maken till obekväm bil är det länge sedan jag kört.

Hur som helst bör det bli roligare med en i4 M50 än en V40 D3. :-)
#1487396
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev:Hade det inte varit för VWs återförsäljare i vår stad så hade tanten tagit en ID4.
Beställ den online och få den hemlevererad ;) https://privatleasing.volkswagen.se/valjmodell I övrigt kommer du inte behöva besöka ÅF särskilt mycket med en elbil.
Frågan är vad mina vänner säger när jag kommer med en ID4? Jag kommer också att köra tantens bil. Vi (tanten) förbeställde en Kia EV6 som ett privatköp innan bilen fanns för provkörning. Beställde en tvåhjulsdriven med väldigt mycket utrustning. Allt lungt tills vi fick provköra en, och då fanns inte "vår" beställda bil längre. Någon annan gick före oss i kön. Säkert en för Kia viktig kund. Blev lite diskusitioner mellan oss, återförsäljaren och Kias generalagent.
Vi ville från början göra ett köp av bilen p.g.a. hon inte vet hur mycket som hon kommer att köra och hur länge hennes tillfälliga tjänst skulle pågå. Detta var vår chans att verkligen prova på att leva med en elbil, funkar det så kommer XC60n säljas.
Nu blev det i stället korttidsleasing ( 18 månader) av en fyrhjulsdriven EV6.

Vi kommer inte att leasa bilen som sedan kommer att köpas, om vi nu trivs med en elbil. För oss är det inte möjligt att veta hur länge vi vill ha bilen, hur mycket som vi kommer att köra och så vidare. Vi vill betala bilen kontant och sedan ha fria händer.

Nu kör vi Kian så länge, vi har även fått lite förhandsinformation om att det kommer en SUV, som vi (jag) helst vill ha.
Det händer mycket och snabbt på elbilssidan nu!

ID4an är en mycket trevlig bil, men då får jag nog flytta från Ystad om vi skaffar en sådan. ;-) Tänk om någon dessutom skulle tro att jag köpt den i vår stad? :sick:
#1487441
Lövet skrev: lör 05 feb 2022, 15:17
Primus skrev:När jag leasade vår nuvarande XC60 hittade jag ingen elbil som passade.
ID4 motsvarar både i pris och utrymmen.
Är det så? Jag har inte riktigt koll på storleken på den.
En kompis har en ID4 sedan i julas och han kom från en V90 och han är väldigt nöjd med bilen. Han har inte klagat på utrymme. Däremot har han inte vant sig vid att stanna och ladda när de åker på weekendresor. Men de har bara hunnit med en sådan resa sedan de fick bilen. Som han sa efter den resan, överlever äktenskapet den här bilen kommer vi vara gifta tills döden skiljer oss åt.. :-D

Jag provkörde en kompis Polestar 2 i veckan. Vilken sanslöst underbar bil. Men för litet bagage för oss.
#1487446
Primus skrev:Är det så? Jag har inte riktigt koll på storleken på den.
Den är nog snarare större än XC60 invändigt. När det gäller laddning på resa så innebär det något annat än att åka med dieselbil. Det är laddarnas rutt och batteriprocent som styr hur man åker. Man måste acceptera det på något sätt. Jag åker väldigt lite långresor men när jag väl gjort det har det oftast tagit längre tid att få in maten än att ladda färdigt bilen. Men det känns som en låsning av resandet som inte direkt är kul. Så är det.
#1487469
Lövet skrev: sön 06 feb 2022, 12:50
Primus skrev:Är det så? Jag har inte riktigt koll på storleken på den.
Den är nog snarare större än XC60 invändigt. När det gäller laddning på resa så innebär det något annat än att åka med dieselbil. Det är laddarnas rutt och batteriprocent som styr hur man åker. Man måste acceptera det på något sätt. Jag åker väldigt lite långresor men när jag väl gjort det har det oftast tagit längre tid att få in maten än att ladda färdigt bilen. Men det känns som en låsning av resandet som inte direkt är kul. Så är det.
Spännande, ska närstudera ID4 och Skoda Enyaq närmsta tiden. Alla bilköp är ju en kompromiss mellan olika förmågor hos bilen. Stolek, bagage, kupé, sportighet, komfort, motor, kvalitet, pris etc. Än så länge är det få elbilar som faller riktigt bra ut i dessa kompromisser tycker jag. Sedan finns det där med långresor där jag verkligen uppskattar att kunna stanna var och när jag vill. Men elbil blir det ju betydligt mer styrt. Har en bekant som ska åka från Luxemburg till Åre på sportlovet med elbil. Den reseplaneringen går inte av för hackor. Jag tror något program på nätet de använder sa 11 stopp för laddning.
#1487547
EbbevonVolvo skrev: lör 05 feb 2022, 16:56 Men att behöva köra 13 mil t.o.r. för att komma till en annan återförsäljare kändes jobbigt.
Bor i Södra Sverige och har köpt bil i Kiruna, Berlin och på gränsen till Nederländerna :-D :-D :-D 13 mil är ingenting :P
#1487580
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: lör 05 feb 2022, 16:56 Men att behöva köra 13 mil t.o.r. för att komma till en annan återförsäljare kändes jobbigt.
Bor i Södra Sverige och har köpt bil i Kiruna, Berlin och på gränsen till Nederländerna :-D :-D :-D 13 mil är ingenting :P
Jag har också köpt bil långt hemifrån. Men jag vill ha en bra verkstad nära mig, speciellt om det blir något allvarligt fel hemmavid. Om bilen står obrukbar på uppfarten hemma så TROR jag att bilen blir bärgad till närmaste återförsäljare vid assistansförsäkring. Min bil får Inte/ska inte till en vw-återförsäljaren i min stad! Dom har skitit i det blå skåpet, eller kanske ska kalla det mitt blåa skåp! Du skulle bara veta, men det är inte något jag tar upp här eller på något forum. :-)
#1487582
Ja, om det är lokala VW-verkstaden du inte vill ha att göra med kan det vara besvärligt att äga en VW.

Jag har större förståelse för det än att inte vilja köpa bil på distans. Att köpa en nyare bil från en handlare som ligger rätt långt borta är ändå rätt säkert tack vare garanti och försäkringar. Jag har som längst åkt närmare 1300 km (enkel resa) för att hämta en bil.
  • 1
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 390

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]