Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1529978
Här är alla sidorna i dokumentet.
1.jpg
1.jpg (51.94 KiB) Visad 520 gånger
2.jpg
2.jpg (63.45 KiB) Visad 520 gånger
3.jpg
3.jpg (54.5 KiB) Visad 520 gånger
4.jpg
4.jpg (65.33 KiB) Visad 520 gånger
5.jpg
5.jpg (60.01 KiB) Visad 520 gånger
6.jpg
6.jpg (23.91 KiB) Visad 520 gånger
#1529981
EbbevonVolvo skrev: mån 06 feb 2023, 15:32 Största felet är enligt mig jordfelsbrytaren som inte klarar läckande likström! Om man får ett fel i bilen så det läcker ut likström blir jordfelsbrytaren "blind"! Alltså löser inte jordfelsbrytaren ut vid ett jordfel!
Jo, detta är allvarligt!
Självklart är det allvarligt, det är ju tom tal om säljförbud...
Om inte Easee tar och åtgärdar felen.

Dem har ju lite alternativ för frivilliga åtgärder, men jag hittar dem inte nu.

Det ska väl dock fortsatt finnas en inbyggd jordfelsbrytare som är en anledning till att man höjt på ögonbrynen, detta då den är automat återställande. Vilket inte gillas.
Rent spontant, lär det väl sluta med att man får installera en extern jordfelsbrytare. Frågan är vem som tar kostnaden, min tolkning av elsäkerhetsverket är att easee måste stå för fiolerna för detta.
#1529984
Lockis skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 06 feb 2023, 15:32 Största felet är enligt mig jordfelsbrytaren som inte klarar läckande likström! Om man får ett fel i bilen så det läcker ut likström blir jordfelsbrytaren "blind"! Alltså löser inte jordfelsbrytaren ut vid ett jordfel!
Jo, detta är allvarligt!
Självklart är det allvarligt, det är ju tom tal om säljförbud...
Om inte Easee tar och åtgärdar felen.

Dem har ju lite alternativ för frivilliga åtgärder, men jag hittar dem inte nu.

Det ska väl dock fortsatt finnas en inbyggd jordfelsbrytare som är en anledning till att man höjt på ögonbrynen, detta då den är automat återställande. Vilket inte gillas.
Rent spontant, lär det väl sluta med att man får installera en extern jordfelsbrytare. Frågan är vem som tar kostnaden, min tolkning av elsäkerhetsverket är att easee måste stå för fiolerna för detta.
En jordfelsbrytare typ B är mycket dyrare än en "vanlig". Jag funderade på att byta ut till dessa när jag fick min laddbox installerad. Elfirman, som gjorde jobbet, ansåg att det inte behövdes för det skulle laddaren klara. Priset för att byta ut mina två skulle dom ha 14000 för! Därför avvaktade jag. Men nu kanske jag köper och sätter in det - kvickt som attans!
#1529987
EbbevonVolvo skrev:
Lockis skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 06 feb 2023, 15:32 Största felet är enligt mig jordfelsbrytaren som inte klarar läckande likström! Om man får ett fel i bilen så det läcker ut likström blir jordfelsbrytaren "blind"! Alltså löser inte jordfelsbrytaren ut vid ett jordfel!
Jo, detta är allvarligt!
Självklart är det allvarligt, det är ju tom tal om säljförbud...
Om inte Easee tar och åtgärdar felen.

Dem har ju lite alternativ för frivilliga åtgärder, men jag hittar dem inte nu.

Det ska väl dock fortsatt finnas en inbyggd jordfelsbrytare som är en anledning till att man höjt på ögonbrynen, detta då den är automat återställande. Vilket inte gillas.
Rent spontant, lär det väl sluta med att man får installera en extern jordfelsbrytare. Frågan är vem som tar kostnaden, min tolkning av elsäkerhetsverket är att easee måste stå för fiolerna för detta.
En jordfelsbrytare typ B är mycket dyrare än en "vanlig". Jag funderade på att byta ut till dessa när jag fick min laddbox installerad. Elfirman, som gjorde jobbet, ansåg att det inte behövdes för det skulle laddaren klara. Priset för att byta ut mina två skulle dom ha 14000 för! Därför avvaktade jag. Men nu kanske jag köper och sätter in det - kvickt som attans!
Jag avvaktar, det är ju easee som ska stå för fiolerna om detta behövs. Alternativt återköpa box och installation. Och då behöver jag köpa ny box och installation.
I mitt fall behöver jag eventuellt bara komplettera med en Jordfelsbrytare som jag tolkar det, oklart vad det skulle kosta.
#1529989
Lockis skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Lockis skrev: Självklart är det allvarligt, det är ju tom tal om säljförbud...
Om inte Easee tar och åtgärdar felen.

Dem har ju lite alternativ för frivilliga åtgärder, men jag hittar dem inte nu.

Det ska väl dock fortsatt finnas en inbyggd jordfelsbrytare som är en anledning till att man höjt på ögonbrynen, detta då den är automat återställande. Vilket inte gillas.
Rent spontant, lär det väl sluta med att man får installera en extern jordfelsbrytare. Frågan är vem som tar kostnaden, min tolkning av elsäkerhetsverket är att easee måste stå för fiolerna för detta.
En jordfelsbrytare typ B är mycket dyrare än en "vanlig". Jag funderade på att byta ut till dessa när jag fick min laddbox installerad. Elfirman, som gjorde jobbet, ansåg att det inte behövdes för det skulle laddaren klara. Priset för att byta ut mina två skulle dom ha 14000 för! Därför avvaktade jag. Men nu kanske jag köper och sätter in det - kvickt som attans!
Jag avvaktar, det är ju easee som ska stå för fiolerna om detta behövs. Alternativt återköpa box och installation. Och då behöver jag köpa ny box och installation.
I mitt fall behöver jag eventuellt bara komplettera med en Jordfelsbrytare som jag tolkar det, oklart vad det skulle kosta.
Jag ser inte någonstans hur lång tid Easee har på sig att svara och när Elsäkerhetsverket i så fall kommer att lägga säljförbud på produkten? Min säkerhet går först, så inte vill jag vänta om det tar tid...
Att be mig sitta ner i båten och ta det lungt funkar inte i detta fall!
#1529990
14000 för 2 typ-B brytare + montage? :-D
Det var inte dåligt saltat det inte, men är väl som vanligt när det gäller elmontage... Typ-B brytare brukar kosta typ 3000-3500kr/st(finns dyrare, givetvis, men vi talar väl ändå om ett hushåll säkrat med typ 20-25A här och inte industri?). och tar ju bara ett par minuter att byta ut(då jag förmodar att du har DIN-skena/"normcentral" redan).
#1529992
EbbevonVolvo skrev:
Lockis skrev:
EbbevonVolvo skrev: En jordfelsbrytare typ B är mycket dyrare än en "vanlig". Jag funderade på att byta ut till dessa när jag fick min laddbox installerad. Elfirman, som gjorde jobbet, ansåg att det inte behövdes för det skulle laddaren klara. Priset för att byta ut mina två skulle dom ha 14000 för! Därför avvaktade jag. Men nu kanske jag köper och sätter in det - kvickt som attans!
Jag avvaktar, det är ju easee som ska stå för fiolerna om detta behövs. Alternativt återköpa box och installation. Och då behöver jag köpa ny box och installation.
I mitt fall behöver jag eventuellt bara komplettera med en Jordfelsbrytare som jag tolkar det, oklart vad det skulle kosta.
Jag ser inte någonstans hur lång tid Easee har på sig att svara och när Elsäkerhetsverket i så fall kommer att lägga säljförbud på produkten? Min säkerhet går först, så inte vill jag vänta om det tar tid...
Att be mig sitta ner i båten och ta det lungt funkar inte i detta fall!
Senast den 13/2 står det i dokumentet. Känns förhastat att spendera 14000 innan man fått svar. Finns 600.000 laddare installerade under flera års tid.
Finns ju dessutom en automatisk typ-b inbyggd, men ingen fysisk knapp.
#1529993
Lockis skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Lockis skrev: Jag avvaktar, det är ju easee som ska stå för fiolerna om detta behövs. Alternativt återköpa box och installation. Och då behöver jag köpa ny box och installation.
I mitt fall behöver jag eventuellt bara komplettera med en Jordfelsbrytare som jag tolkar det, oklart vad det skulle kosta.
Jag ser inte någonstans hur lång tid Easee har på sig att svara och när Elsäkerhetsverket i så fall kommer att lägga säljförbud på produkten? Min säkerhet går först, så inte vill jag vänta om det tar tid...
Att be mig sitta ner i båten och ta det lungt funkar inte i detta fall!
Senast den 13/2 står det i dokumentet. Känns förhastat att spendera 14000 innan man fått svar. Finns 600.000 laddare installerade under flera års tid.
Finns ju dessutom en automatisk typ-b inbyggd, men ingen fysisk knapp.
Jag får tydligen läsa en gång till. :-D Men om jag också hittar den infon så kan jag nog vänta på svar och åtgärd från Easee.
#1529994
EbbevonVolvo skrev:
Lockis skrev:
EbbevonVolvo skrev: Jag ser inte någonstans hur lång tid Easee har på sig att svara och när Elsäkerhetsverket i så fall kommer att lägga säljförbud på produkten? Min säkerhet går först, så inte vill jag vänta om det tar tid...
Att be mig sitta ner i båten och ta det lungt funkar inte i detta fall!
Senast den 13/2 står det i dokumentet. Känns förhastat att spendera 14000 innan man fått svar. Finns 600.000 laddare installerade under flera års tid.
Finns ju dessutom en automatisk typ-b inbyggd, men ingen fysisk knapp.
Jag får tydligen läsa en gång till. :-D Men om jag också hittar den infon så kan jag nog vänta på svar och åtgärd från Easee.
viewtopic.php?p=1529978#p1529978
Här är dokumentet i sin helhet :-)
#1529999
EbbevonVolvo skrev: mån 06 feb 2023, 15:19 Varför uppdagas detta först nu? Har Elsäkerhetsverket inte tittat på denna laddare innan?
Sverige, liksom de flesta andra länder litar (för mycket, enligt mig) på att tillverkare lever upp till lagarna (direktiven).. Tillverkarna intygar att de gör det, genom att CE-märka (declaration of conformity) sina produkter.. Ingen annan än tillverkaren får CE-märka (även om många tror att det är någon annan än tillverkaren som utfärdar intyg/märkning)..
Kan bara komma på ett land, Japan, där myndigheterna fortfarande gör grundlig slutbedömning, innan en produkt tillåts släppas på marknaden..
  • 1
  • 359
  • 360
  • 361
  • 362
  • 363
  • 390

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...