Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1470814
Det finns ca 2500 bensinmackar i Sverige.

Dubblerar du laddstationerna så kommer det ändå va otillräckligt.

Det tar väl kanske 3 minuter å tanka. Ladda elbil så du kan köra motsvarande sträcka tar i bästa fall typ 30 minuter. (blir enkelt å räkna då)

Normal bensinmack kanske har 6 pumpar.

Dvs för att få motsvarande kundflöde genom en laddstation måste du ha 60 stolpar (om jag tänkt rätt)

Å då har folk ändå installerat mängder av laddboxar hemma redan.
Detta är alltså ytterligare ett bevis på hur ogenomtänkt ELbilsutrullningen är.
#1470826
poseidon skrev:Det tar väl kanske 3 minuter å tanka. Ladda elbil så du kan köra motsvarande sträcka tar i bästa fall typ 30 minuter. (blir enkelt å räkna då)
Nu tänker du tokigt. Alla bensinmackar behöver inte ersättas med laddstolpe eftersom man 1) inte tankar en elbil fullt 2) har möjlighet att tanka hemma eller på destination
#1470830
Kanske det, så då har vi väl lagom med laddstolpar då. :nerd:

Det fanns ju 1500st.

Eller?

Laddar du inte fullt behöver man fler laddstolpar längs vägarna.

Jag kommer ca 70 mil när jag tankar 3 minuter bensin med min nuvarande hybrid å ungefär samma med min förra V90cc.

Hur långt kommer man med en elbil om du tankar 30 minuter?

Jag mins att du Lövet skrev något om någon konferens ni skulle på.....
#1470838
poseidon skrev: sön 24 okt 2021, 12:06 Kanske det, så då har vi väl lagom med laddstolpar då. :nerd:

Det fanns ju 1500st.

Eller?
Verkar lite oklart hur många riktiga snabbladdare det finns i Sverige. Kanske bara runt 500 st om jag förstår det rätt. Därutöver 582 st Tesla superchargers? Men de är ju för endast Teslas bilar.
Har för mig jag läst att Tesla har haft tanke på att göra deras superchargers tillgängliga även för andra än de som har Teslabil. Gillas nog inte av de som har en Tesla för då lär det väl bli köer vid dessa superchargers kanske. Men det skulle väl fördubbla antalet riktiga snabbladdare i det generella publika snabbladdnätet.
Om Teslas tanke att göra sina superchargers tillhängliga för andra än Teslaägare fortfarande är nåt som verkligen kan bli verklighet har jag dock ingen koll på.
/Bo
#1470841
poseidon skrev:Hur långt kommer man med en elbil om du tankar 30 minuter?
Man kommer fram till målet. Du måste släppa idén att man "åker och tankar" en elbil på samma sätt som en bensinbil.

Att det behövs FLER snabbladdare än idag är vi dock helt överens om. Dessutom måste de äldre 50kW laddarna kastas i soptunnan.
#1470845
Kolla https://chargefinder.com/ om ni vill se hur det ser ut idag.
Man kan välja bort alla laddare under 50kW om man bara vill se snabbladdare.
Riktigt användbar app också. Jag använder den ofta för att hitta både lämplig snabbladdare eller laddning på destinationen i närheten dit jag ska.


Att jämföra behovet med mackar och tankning blir som Lövet säger fel. Jag kör ovanligt många långresor och snabbladdar mycket mer än de flesta, men laddar ända bara 5-10% av mina mil på snabbladdare.
Vissa snabbladdar bara ett par gånger per år. (Många kör inte över 30-40 mil enkel resa så väldigt många gånger.)

Laddpunkter för snabbladdning växer. Drygt 700st CCS (standarden i Europa) nu i September och takten verkar öka nu när de flesta mackkedjor börjar installera mycket under 2022.
Screenshot_20211024-125858_ChargeFinder.jpg
Screenshot_20211024-125858_ChargeFinder.jpg (59.19 KiB) Visad 322 gånger
Screenshot_20211024-125525_Chrome.jpg
Screenshot_20211024-125525_Chrome.jpg (47.47 KiB) Visad 322 gånger
#1470875
poseidon skrev: sön 24 okt 2021, 13:55 Ok, men om alla kör elbil om 5 år. Hur många laddstolpar behöver man då mellan Stockholm å Åre?

Många. Jag tror det är ett av de största hindren faktiskt.

Lösningen är nog att skita i det överskattade blåshålet Åre och istället åka till alperna. :-D
#1470881
poseidon skrev:Ok, men om alla kör elbil om 5 år. Hur många laddstolpar behöver man då mellan Stockholm å Åre?
Nu är det ju inte rimligt att hela bilparken bytts på 5 år, men just de stora resdagarna där många ska mot samma mål blir en utmaning.
Man har använt portabla laddstationer vid event och likande. Det kanske blir en av lösningarna.

Polestar hade en station de satte upp i sommar vid Mjölby med 6st extra snabbladdare på 150kW. Den var aktiv från nån gång i maj/juni fram till början av oktober.

Det finns också lösningar med batteribank i container där man kopplar in den ström som finns på plats och sen kan man snabbladda så länge inte det laddas konstant med högsta hastighet under dygnet. Alltså när inte folk laddar eller laddar långsamt så fylls batteriet i conatainern på.

Liknande lösningar för destinationsladdning finns också där man har vanlig typ2-laddare och kommer ut med batteribank.


Vattenfall och Ferroamp har utvecklat en tjänst där Ferroamp levererar laddstation.

Laddstationen ryms i en container och kan transporteras till utvald plats. Laddstationens energilager fylls kontinuerligt från det tillgängliga nätet och kan sedan snabbladda upp till 8 fordon parallellt.

Så det finns idéer och fungerande lösningar, men de måste ju till att det används då det behövs.
  • 1
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 380
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]