Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1502205
Nog blir jag fundersam när elbilsägare själva kommer med förslag att stoppa elbilsförsäljning och att på långresor tar man allt fossilbil istället.
Läste idag en insändare i Vi bilägare nr 9 14 juni 2022 som skribenten tyckte just så, han har elbil själv.
De gånger han gjort långresor har laddningen vid publika stolpar varit en katastrof, säger han. Han beskriver problemen vid olika laddstationer så man blir full i skratt.
Displayer vända mot solen så det nästan inte går vad det står på den, inga lediga laddplatser, många Tesla bilar laddar numera på vanliga laddplatser sen gratisladdning vid Teslastolpar blivit dyr laddning istället, en 43 kW laddstation han laddar vid levererar bara 2kW, elbilsresa blev 14 timmar istället för normala 9 timmar osv.
Den här elbilsföraren går så långt att han föreslår att försäljning av elbilar borde stoppas tills infrastrukturen för laddning byggts ut. Och man borde slippa icke fungerande laddstolpar och att Tesla släpper sina laddstolpar fria så alla kan ladda även där, inte bara Teslabilars ägare.
Jag undrar allt om elbilsfolket tålamod börjar tryta med den ganska dåliga laddinfrastrukturen för långresor och att det förekommer trasiga laddstolpar.
Kanske killen som skrev insändaren i Vib bara har haft en jäkla otur?
Eller är det verkligen så här det ser ut där ute i elbils-Sverige?
Om det är så här det tenderar se ut lockar kanske ren elbil inte så värst framöver. Tuffar nog vidare med med min Volvo Plug-in hybrid (laddhybrid) ett bra tag till i väntan på bättre elbilstider (infrastruktur). Förresten jag tror nog det ligger korn av sanning vad skribenten skrev. Jag kommer ihåg för några veckor sen svängde vi in vid Rasta i Mantorp utanför Linköping. Jag såg det var lång ringlande kö till de publika laddstolparna (tror de hörde till intilliggande Circle K). Minns jag tänkte, fy tusan att behöva stå i laddkö. Jag åkte med en i fossilbil så vi åt och drog vidare medan elbilsförarna stod vid sina bilar med mobilen i näven och vänta antingen på att laddningen skulle bli klar eller på sin tur. Först stå i laddkön, sen stå i matkön (tog 1/2 timme för oss få maten, sen lika lång tid äta i lugn och ro), hade vi haft elbil kanske det gått en halvtimme till. Det kan bli rätt långa stopp om man har elbil om man har lite otur. Affärsresenärer kan hamna i knepiga tidsbrist-situationer föreställer jag mig. Det lilla jag själv sett av laddplatser verkar mindre tilltalande. Hoppas det finns några bra laddplatser med för det första fungerande laddstolpar (alla) som levererar den effekt de skall ha och i tillräckligt antal m h t antal elbilsbilister som brukar svänga in och ladda på en viss laddplats.
#1502222
En del av lösningen tycker jag är mer möjlighet till destinationsladdning. Om man kan köra sin räckvidd och sedan ladda långsamt finns många fördelar, billigare installationer, ingen väntet alls, billigare taxa, ofta gratis, avlastar snabbladdare.
Detta kräver ju dock ofta större batterier i bilarna. Jag kommer idag knappt 20 mil motorväg på sommaren med ett på 40kW och man vill ju inte köra helt utan ”reserv”. Även bilar med större batteri idag på omkring 70kW är i snålaste laget tycker jag.
#1502241
I vardagskörningen hemmavid och arbetspendling är det ju knappast några problem åka ren elbil, om man kan ladda hemma. Men när man skall dra på längre turer kan laddstrulet med få eller icke fungerande laddstationer visa sig. Känns som många kanske skulle vilja ha elbil som utan problem rullar 50 mil (på vintern och på sommaren blir det mer mil förstås). Man vill nog ha lite marginaler ifall att. Sen avtar ju kapaciteten på batteriet med ålder så efter kanske 8-10 år kan väl räckvidden bli kortare bara på grund av det, som gör man behöver marginal från början.
Större batteri innebär dyrare batteri.
Inte helt lätt för långkörare med elbil tycker jag det verkar. Säkert funkar det rätt bra för en del men lika säkert är det nog många är lite frustrerade ibland för laddstrulet som kan uppstå på längre resor. Det gjordes ju en undersökning bland WV elbilsåksre och många sa de tar fossilbil när de skall åka långt. Det är inget som bidrar till positivt rykte för elbilar precis. Men förr eller senare sitter vi väl i rena elbilar de flesta av oss vare sig vi vill eller inte, för när snudd på alla biltillverkare gått över till att tillverka bara elbilar finns ju så småningom inget annat att välja på om man vill köpa eller hyra (leasa) en ny bil.
#1502257
Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
#1502316
JEriksson skrev:Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
Japp!!!
Jag väntar på min första helelbil och är inte orolig över räckvidd eller några eventuella laddköer. :-D
#1502319
JEriksson skrev: ons 15 jun 2022, 15:40 Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
Det beror väl på vad man har för körmönster, levnadssätt och resemönster.

Som ett exempel är det väl ganska segt att ha en XC40 P6 och på semestern med husvagnen endast komma 16,5 mil med 100% laddat.
Med 80% krymper räckvidden ner till 13,2 mil. Man tar sig ju inte ens från Stockholm till Norrköping, den kräver laddning någonstans i skogen dessförinnan på väg söderut...

Att då resa ut på kontinenten med huset där bak borde bli att sätta tålamodet på rejält prov.
#1502326
JEriksson skrev: ons 15 jun 2022, 15:40 Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
Gissar du kör ren elbil? Hur tycker du det funkar på längre resor i så fall? Hur ofta på långresor? Och i vilka trakter?
Till och med jag som inte kör elbil (har laddhybrid) har börjat lägga märke till köerna vid elstolpar. Räckvidden och laddinfrastrukturen borde väl rätt många bilister börja fundera på framöver eftersom vi väl alla förr eller senare kan bli sittande i en elbil vare sig vi vill eller inte. Visserligen kan och får man åka fossilbil nog ett tag till. Men nya bilar blir ju allt mer elbilar i rask takt. Man behöver väl inte äga en elbil (än) för att bli lite fundersam hur lätt eller besvärligt livet kan bli som elbilsbilist på lite längre resor.
#1502354
Jag tror nog laddningsplatserna kommer öka i relativt snabb takt... Men, jag kan inte tro att dom någonsin kommer kunna hålla samma tempo som elbilsökningen. När antalet elbilar jämnar ut sig så lär det väl bli bättre, men det kan ju dröja istortsett hur länge som helst. Vi får nog kallt räkna med att ladda en elbil längst vägen kommer vara en hemsk upplevelse en bra tid framöver, om man inte kör under "dödtider"(dvs, ej semestertider, ej dagtid osv..).

Jag blev dock mäkta förvånad när jag läste i tidningen för någon vecka sen att t om min lilla byhåla ska få laddstolpar inom ett år. Främst för att jag faktiskt inte sett en enda ren elbil häromkring ännu. Hybrider finns det några fåtal av, men åtminstonde 98% av bilisterna kör antingen äldre bilar eller nå nyare budget-kia(ej hybrid). Baserat på medelinkomsten i kommunen så har folk helt enkelt inte råd med nya bilar.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det beslutet faktiskt... Det är väl bra att vi får stolpar för framtiden, men gud vet att det finns betydligt viktigare aktuella trafik-problem som borde åtgärdas först. Kan inte riktigt hjälpa att känna att det känns som lite slöseri med pengarna idag, när det finns så mycket andra problem...
#1502406
Körde Svalöv - Gävle i tisdags. Varit där på jobb. 720km enkel resa.
Körtiden var på 7 timmar, total laddningstid 50-52 minuter.
Ingen kö, inte ens i närheten av kö.

Körde första laddningen i Ödeshög efter ca 300km. Det blev 30 minuters stopp då vi tog oss nått att äta.

Nästa stopp var ett snabbt i Södertälje på 11 minuter, skulle lämna av kollega i Stockholm så laddade bara kort där och tog sen ett till kort stopp på ca 10 minuter i Uppsala.

Även resan ner var helt utan köer. Folk som gnyr kör nog sällan långresor och har tajmat taskigt vid nån högtid då det varit väldigt mycket trafik. Jag kör långresor var och varannan vecka med snabbladdning. Väldigt långe sen jag upplevde nån kö. (Förra gången jag fick köa var när jag fick stå 10 minuter och vänta i juli förra året på Ionity i Gränna, där dom då bara hade 4 st stolpar. Det har ökat nu.)

Det kommer också upp väldigt många nya snabbladdare just nu! Jag ser flera nya varje vecka med +150kW.
2022-06-14 21.32.45.jpg
2022-06-14 21.32.45.jpg (2.31 MiB) Visad 298 gånger
2022-06-14 21.39.27 (kopia).jpg
2022-06-14 21.39.27 (kopia).jpg (318.25 KiB) Visad 298 gånger
#1502410
fjohan82 skrev: ons 15 jun 2022, 23:12
JEriksson skrev: ons 15 jun 2022, 15:40 Ibland får man känslan att de som har mest bekymmer med räckvidden är de som inte kör elbil...
Det beror väl på vad man har för körmönster, levnadssätt och resemönster.

Som ett exempel är det väl ganska segt att ha en XC40 P6 och på semestern med husvagnen endast komma 16,5 mil med 100% laddat.
Med 80% krymper räckvidden ner till 13,2 mil. Man tar sig ju inte ens från Stockholm till Norrköping, den kräver laddning någonstans i skogen dessförinnan på väg söderut...

Att då resa ut på kontinenten med huset där bak borde bli att sätta tålamodet på rejält prov.
Elbil passar inte alla. Är man en som åker omkring med husvagn så tittar man inte på elbil.
Även de som åker 40 mil enkel varje helg i -30 med skotersläpet är några som elbil inte passar.
Däremot skulle väldigt många som inte har husvagn kunna åka elbil...

Skulle vi ha haft kvar våran husvagn så skulle jag inte ha elbil idag, det är en sak som är säker. Av de elbilar som idag finns på marknaden som skulle få dra den vagn vi hade är det bara Tesla Model X som skulle fått dra den. Sista vagnen vi hade var en Polar 620 CTX med totalvikt på 2000 kg. Den modell av Tesla ligger också utanför de ekonomiska förutsättningarna för oss.
  • 1
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 317
  • 390

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]