Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1499984
Derank skrev:så det går ju inte att bara säga, köp en elbil och tjäna pengar. Var väl någon som hade jämfört sin <Tesla och A4a över 6år och det var en hel del oförutsedda utgifter som dök upp med teslan, åt tex däck, fick byta däck varje säsong. osv, sedan har du ju försäkringar att ta i beaktning ochså osv osv, det låte rju på månag som att det är bara att köpa och köra sedan sparar du pengar, nä, riktigt så enkelt är det ju inte för de flesta, merparten kommer ju med största sannolikhet att köra bensin/diesel om 5-10år ochså.
Man ska gasa rätt bra (eller ha VW-dävk!) om man ska behöva byta däck varje år. Jag slet i och för sig ner säkert ett halvårs användning på några timmar på en bana utanför Eskilstuna för några veckor sen, så gör man sånna dumheter kan det ju i och för sig gå fort. Bild

Men med snart 4000 mil har jag i allafall ännu inte behövt byta, tror första bytet blir om ca 3500 mil till, innan sommardäcken ska på efter nästa vinter. Brukar byta relativt tidigt och inte vänta på att det ska gå hela vägen ner till 1.5mm.

ID3 och ID4-ägare har däremot fått lite otrevliga överraskningar på vissa bilar som levererats med nått slags "Elbilsdäck" som ska vara snålare. De har slitits galet fort och VW har varit tvungen att ta emot en massa reklamationer på däck som varit slut på bara en säsong.

Det som drar mer, men som för mig ändå inte varit extremt under de år jag haft elbilar, är att man gärna använder lite mer kraft när man kör iväg från stillastående, samt även att bilarna oftast väger lite mer.

Däremot har jag aldrig behövt byta nått kring bromsarna. Bild

#1499988
joel80 skrev:@Lövet

Du ska inte vara med på årets upplaga av SECC (Swedish Electric Car Championship 2022).
Ystad - Haparanda t.o.r.
Starten går 13:00 från torget i Ystad den 30:e Juli.

11 bilar med än så länge.
Förutom Teslor (S, 3, X och Y) även Kia EV6, Polestar 2, Ioniq 5 och en ID4.

Gemensam middag på Stadshotellet i Haparanda på kvällen den 31a, sen start tillbaka på förmiddagen den 1:a aug.

Öppet för alla som vill och har elbil.

Inget canon-ball race utan man ska hålla lagliga hastigheter, och får taktik-ladda och välja smartast väg.


Det låter rätt sjukt men det är märkligt roligt!
Ska du sända live denna gång också? Och du, ta med dig en codriver detta året! :-D
Hade varit kul att få "min" Mercedes återförsäljare låta mig låna en likadan bil som jag beställt (EQB leverans Sept/okt).
När är sista anmälningsdag?
#1499990

EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:@Lövet

Du ska inte vara med på årets upplaga av SECC (Swedish Electric Car Championship 2022).
Ystad - Haparanda t.o.r.
Starten går 13:00 från torget i Ystad den 30:e Juli.

11 bilar med än så länge.
Förutom Teslor (S, 3, X och Y) även Kia EV6, Polestar 2, Ioniq 5 och en ID4.

Gemensam middag på Stadshotellet i Haparanda på kvällen den 31a, sen start tillbaka på förmiddagen den 1:a aug.

Öppet för alla som vill och har elbil.

Inget canon-ball race utan man ska hålla lagliga hastigheter, och får taktik-ladda och välja smartast väg.


Det låter rätt sjukt men det är märkligt roligt!
Ska du sända live denna gång också? Och du, ta med dig en codriver detta året! :-D
Hade varit kul att få "min" Mercedes återförsäljare låta mig låna en likadan bil som jag beställt (EQB leverans Sept/okt).
När är sista anmälningsdag?
Jag tror jag får med en Co-driver i år! Vore rätt bra. Bild
Jag kommer sända via YouTube i år också. :)

Förra året bestämde jag med för att vara med typ 7-8 dagar innan. Det enda som var lite osäkert var om jag skulle få tag på rum på samma hotell som alla andra (Stadshotellet i Haparanda) men det löste sig det också.
#1499999
joel80 skrev:
Jag tror jag får med en Co-driver i år! Vore rätt bra.
Jag kommer sända via YouTube i år också. :)

Förra året bestämde jag med för att vara med typ 7-8 dagar innan. Det enda som var lite osäkert var om jag skulle få tag på rum på samma hotell som alla andra (Stadshotellet i Haparanda) men det löste sig det också.
Kanske fusk med med "fabriksteam" när jag tänker efter. Dessutom orkar jag nog inte.
Men ska följa streamingen, start och mål i Ystad. :-D
#1500007
VolvoB20 skrev:En IX som drar mina släp kostar drygt 90 kr per mil i leasing, sen med el och försäkring landar det en bra bit över 100 kr/mil totalt för mig.
Vad är det för offerter du får? Det kostar 8395kr/mån att leasa en iX, lägg på övermil för 1000mil till så man landar på 2.000 mil/år då kostar leasingen (8395*12+12500)/2000 = 56kr per mil. El kostar kanske 4kr per mil till om du laddar hemma. Försäkringen lär vara dyr, säg 1000kr/mån men jag kan inte för mitt liv hamna på 100kr/mil hur jag än räknar. https://www.bmw.se/sv/hitta-kop/privat/ ... ng.html#iX

(Jag säger inte det blir "billigt" eller lönar sig jämfört med att åka vidare i en redan avskriven XC70, det är en annan sak)
#1500028
Lövet skrev: fre 20 maj 2022, 20:42 Varför ska det tvunget vara fast avtal för? Ett rörligt avtal snittar idag fortfarande runt kronan plus distribution vilket ger 3-4kr per mil. Det blir ännu billigare om man väljer timpris också (men då blir matlagningen och uppvärmningen dyrare).
Bor man i SE1-3 så ingen. Men här i SE4 är det helt galet…

Visst mitt elpris i april låg på 136 öre i snitt. Men med överföring är vi uppe i ~2.5kr per kWh. Nu är jag lyckligt lottad och har inte behov av el för värme så min månadsförbrukning ligger på runt 700kWh med laddning av hybriden inräknad (166kWh hittills i Maj). Dock så är det nog många som lever på gränsen idag med för stora bolån och billån som får det tufft nu när räntorna går upp. Lägg därtill osäkerheten kring elpriset så kan jag förstå att man hellre binder och får lättare att beräkna varje månad.
#1500032
Lövet skrev: sön 22 maj 2022, 21:53
VolvoB20 skrev:En IX som drar mina släp kostar drygt 90 kr per mil i leasing, sen med el och försäkring landar det en bra bit över 100 kr/mil totalt för mig.
Vad är det för offerter du får? Det kostar 8395kr/mån att leasa en iX, lägg på övermil för 1000mil till så man landar på 2.000 mil/år då kostar leasingen (8395*12+12500)/2000 = 56kr per mil. El kostar kanske 4kr per mil till om du laddar hemma. Försäkringen lär vara dyr, säg 1000kr/mån men jag kan inte för mitt liv hamna på 100kr/mil hur jag än räknar. https://www.bmw.se/sv/hitta-kop/privat/ ... ng.html#iX

(Jag säger inte det blir "billigt" eller lönar sig jämfört med att åka vidare i en redan avskriven XC70, det är en annan sak)
Kör inga övermil så 8395 blir ju 76 kr/mil (4000 mil ingår i leasingen på 36 månader). Försäkring lägger till 10 kr/mil. Sen 6-7 kr / mil i el här i södern. Då är det minsta batteriet och man behöver lägga till drag tex och så får jag säkra upp också.

Då drar det iväg över 100 kr/mil och då har jag inte ens räknat in kostnad för laddbox och installation alls eller att jag kommer behöva ladda i laddstation ibland, vinterdäck och service.

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se att det går att komma under 100 kr/mil om jag vill åka elektriskt,
#1500035

Lockis skrev:
Lövet skrev: fre 20 maj 2022, 20:42 Varför ska det tvunget vara fast avtal för? Ett rörligt avtal snittar idag fortfarande runt kronan plus distribution vilket ger 3-4kr per mil. Det blir ännu billigare om man väljer timpris också (men då blir matlagningen och uppvärmningen dyrare).
Bor man i SE1-3 så ingen. Men här i SE4 är det helt galet…

Visst mitt elpris i april låg på 136 öre i snitt. Men med överföring är vi uppe i ~2.5kr per kWh. Nu är jag lyckligt lottad och har inte behov av el för värme så min månadsförbrukning ligger på runt 700kWh med laddning av hybriden inräknad (166kWh hittills i Maj). Dock så är det nog många som lever på gränsen idag med för stora bolån och billån som får det tufft nu när räntorna går upp. Lägg därtill osäkerheten kring elpriset så kan jag förstå att man hellre binder och får lättare att beräkna varje månad.
Om elpriset fortsätter så, satan så snabbt man kommer hämta igen solpaneler. Redan första månaden kommer intäkten/sparandet på solpanelerna vara högre än både ränta och amortering om man tar det på 10 års avbetalning. För mig tog det ett år innan det gav mer än det kostade i lån/ammortering, och jag räknade brake even på 10-12 år. Men även för oss i SE3 ser det ut att bli kring 8 år istället om det fortsätter så här.
#1500036
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: sön 22 maj 2022, 21:53
VolvoB20 skrev:En IX som drar mina släp kostar drygt 90 kr per mil i leasing, sen med el och försäkring landar det en bra bit över 100 kr/mil totalt för mig.
Vad är det för offerter du får? Det kostar 8395kr/mån att leasa en iX, lägg på övermil för 1000mil till så man landar på 2.000 mil/år då kostar leasingen (8395*12+12500)/2000 = 56kr per mil. El kostar kanske 4kr per mil till om du laddar hemma. Försäkringen lär vara dyr, säg 1000kr/mån men jag kan inte för mitt liv hamna på 100kr/mil hur jag än räknar. https://www.bmw.se/sv/hitta-kop/privat/ ... ng.html#iX

(Jag säger inte det blir "billigt" eller lönar sig jämfört med att åka vidare i en redan avskriven XC70, det är en annan sak)
Kör inga övermil så 8395 blir ju 76 kr/mil (4000 mil ingår i leasingen på 36 månader). Försäkring lägger till 10 kr/mil. Sen 6-7 kr / mil i el här i södern. Då är det minsta batteriet och man behöver lägga till drag tex och så får jag säkra upp också.

Då drar det iväg över 100 kr/mil och då har jag inte ens räknat in kostnad för laddbox och installation alls eller att jag kommer behöva ladda i laddstation ibland, vinterdäck och service.

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se att det går att komma under 100 kr/mil om jag vill åka elektriskt,
Den Hyundai Ioniq jag hade i knappt 2 år landade på under 25kr/milen.
Tog över en leasing när den var drygt ett år och hade en skuld på ca 300k
Körde ca 20 månader, sålde den för 210k. (så det nollade leasingskulden)
hann med 5000 mil. Alltså ca 18kr milen i värdeminskning. Betalade totalt 2500kr för två service (50 öre/milen)
Snittade ca 2kr milen (snål bil som sällan drog över 1.6kWh/mil) i el. Ett par tusenlappar i försäkring samt att jag fixade en lackskada under åren jag fick betala ett par tusen för.
Sista kronorna var lite ränta samt smått jag säkert missat.

Det var den klart billigaste bil jag någonsin ägt.

Den nuvarande är dyrare, men då är det också nästan 300hk skillnad. Bild
  • 1
  • 310
  • 311
  • 312
  • 313
  • 314
  • 380

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]