Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1478034
#1478047
Micce1980 skrev:Uppförsbacke för Zoe
https://www.dagensps.se/motor/noll-stja ... e-elbilen/
Och Dacia.

Att Dacia har usel säkerhet var i och för sig ingen överraskning.
Men Renault, som ändå haft rykte om sig att vara rätt bra på säkerhet. Pinsamt! Man borde sätta försäljningsstopp med så uselt resultat. :/
#1478053
Finns gott om bilar i Zoes och Dacias klass, och vi lär se fler de kommande åren

Zoe ser man ju på att den vill man inte krocka i, är väl bara en mopedbil som är en säkrare död vid en krok i 50kmph, ochså för mig en gåta hur någon idiot i Sverige bestämt att de ska få säljas och framföras på allmän väg.
#1478076
Volvo har lite info om hur deras batterier skall monteras i sina kommande nya elbilar. Och när förbränningsmotorn är passé har de kollat i kristallkulan.
Volvo Cars produktchef Henrik Green har uttalat sig om batterierna i framtida Volvo elbilar och förbränningsmotorns snara död. Under Dagens Industris Stora Mobilitetsdag i Stockholm den 10 dec. 2021 fick man t.ex. reda på:

Tredje generationens elbil kommer 2025 – får fastlimmade batterier

Eftersom SPA2-plattformen i grunden är tänkt för att kunna användas både till laddhybrider och rena elbilar har plattformen sina begränsningar. Redan 2025 är det därför dags för tredje generationen elbilar från Volvo.

– Genom vår långa erfarenhet av laddhybrider har vi mycket data om hur högvoltsbatterier beter sig. Därför vågar vi limma fast batterierna i den tredje generationens elbil och på det sättet spara utrymme.

Det innebär troligen att enskilda trasiga battericeller inte kan bytas ut enkelt, men också att Volvo vet hur vanligt problemet är och kan utnyttja batteribufferten i batteristyrsystemet för att stänga av trasiga celler och låsa upp mer kapacitet.

Förbränningsmotorer passé 2025

– Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé medan elbilar kommer att dominera marknaden i Europa och i stora delar av USA och Kina. Andrahandsvärdena för fossilbilar kommer att vara låga samtidigt som det kommer att finnas ett överutbud på konventionella bilar vilket leder till priskrig och stora rabatter. En bil som inte är uppkopplad och kan ta emot nya funktioner blir helt daterad.


Övrigt:
När det gäller design tror Henrik Green att en kromad grill och skinande avgaspipor inte är bra signaler framöver.


Mina personliga reflektioner:

Kan limmande batterier vara bra för livslängden på bilen?
Jag undrar allt om det är klokt med fastlimmade batterier, det låter ingen flexibel lösning, sett ur mina ögon som lekman. Undrar jag om andra tillverkare kommer gå samma väg? Fördelen är att spara utrymme sägs det. Men det lär väl finnas nackdelar också.

Redan 2025 är bilar med förbränningsmotorer passé?
Det undrar jag allt. När är det Volvo kommer sluta tillverka bilar som har en förbränningsmotor? Senast 2030 skall ju alla Volvobilar som tillverkas vara rena elbilar. Volvo säljer förbränningsmotordrivna bilar f.n. och kommer väl rimligen ha det några år till. Om Volvo har någon bil i modellprogrammet med förbränningsmotor 2025 innebär ju det (enligt uttalandet) att de tillverkar bilar som är passé.
Vem vill köpa en Volvo med förbränningsmotor närmaste åren och 2025 samt senare om det går som Volvo förutspår?
Borde inte Volvo ha bara rena elbilar i sitt modellprogram redan 2025 i så fall (inte så sent som 2030)? Om det går som Volvo förutspår? Att tro att alla kan gå över till elbil framöver är nog rätt orealistiskt. Folk får väl åka i sina förbränningsmotordrivna Volvobilar (detta inkluderar även Volvos laddhybrider för de har ju bensinmotor) och känna sig "passé" då sen för förbränningsmotordrivna bilar kommer rulla mycket längre än 2025 på våra vägar.


Kromad grill och skinande avgaspipor:
Kromad grill har Volvo ännu i alla fall på sina 2022:or (som min V90 T6 Recharge 2022, se bild nedan). Skall bli intressant se när kromad grill försvinner från Volvos bilar då. Förresten varför är kromad grill något negativt?
Skinande avgaspipor: ja de syns inte utifrån på min V90 T6 Recharge 2022. Men lite löjligt dölja dem, för det är bara kika under bakre kofångaren så finns de där. Varför dölja att man har en förbränningsmotor när det är ett faktum? Se bilder nedan på min V90 T6 Recharge 2022. Vore det inte bättre framhäva lite bättre man kan köra på el/batteri i en Volvo laddhybrid (annat än den bleka Recharge dekalen på bakluckan) men samtidigt exponera avgasrören som ju är ett faktum de finns där. Tycker personligen man skall framhäva det positiva med laddhybriden och ge tusan i dölja fakta att bilen även har en förbränningsmotor genom att "gömma" avgaspiporna under kofångaren.


Det är intressant att läsa hur tankegångarna går hos Volvo f.n.

/Bo

Källa:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nyhetsbrev
Bilagor
01_inga_avgasrör_synliga.JPG
01_inga_avgasrör_synliga.JPG (4.37 MiB) Visad 461 gånger
02_Avgasrörer.JPG
02_Avgasrörer.JPG (1.9 MiB) Visad 461 gånger
03_Grillen.JPG
03_Grillen.JPG (3.31 MiB) Visad 461 gånger
#1478081
joel80 skrev:
Micce1980 skrev:Uppförsbacke för Zoe
https://www.dagensps.se/motor/noll-stja ... e-elbilen/
Och Dacia.

Att Dacia har usel säkerhet var i och för sig ingen överraskning.
Men Renault, som ändå haft rykte om sig att vara rätt bra på säkerhet. Pinsamt! Man borde sätta försäljningsstopp med så uselt resultat. :/
Ja jag blev som man kan säga uppriktigt förvånad. Hade annars med lätthet kunnat ha en sådan som åka till jobbet bil om jag kunnat ladda bara. Det är ändå synd att Dacia inte överraskade på andra hållet, det hade nog lyft de rejält men nej de ska ju inte förväntas prestera lika bra heller. Jag hoppas med att de får en knäpp på näsan och göra om och rätt med Zoe
#1478167
bem skrev:Kan limmande batterier vara bra för livslängden på bilen?
Jag undrar allt om det är klokt med fastlimmade batterier, det låter ingen flexibel lösning, sett ur mina ögon som lekman. Undrar jag om andra tillverkare kommer gå samma väg? Fördelen är att spara utrymme sägs det. Men det lär väl finnas nackdelar också.
Låter som dom gör allt för att göra bilen så verkstads-beroende som möjligt, vilket inte direkt är en ny trend. Gud förbjude att man lagar/servar en bil hemma i garaget vettu ;-)
Klart man kan argumentera att batteribyten inte är en vanlig förteelse idag. Men när dom börjar bli 20-30år då? Hur ska dom stackarna göra? Det känns överlag som att bilar byggs mer och mer som förbrukningsvaror, och inte något som ska kunnas brukas i 50+år för den som vill :-(
#1478199
50 år har vi väl extremt få bilar idag som rullar i trafik? Ett antal gamla klassiker som entusiaster tagit hand om, men rätt få bilar bli över 25-30 år.

Batterier kan återvinnas. Northvolt kan ta hand om 95% av metallerna i ett urtjänat batteri vilket känns rätt positivt.
  • 1
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 390
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]