Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1314763
Derank skrev:Redan runt 2005 var vätgas på tapeten, idag 14år senare har vi 5 tankställen i Sverige och 50? Bilar ute på vägarna

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Det krävs ju en infrastruktur som inte existerar. Tankställen har vi haft i 100 år och elledningar 150(?). Det är ju ett hyfsat försprång att hämta in. Har svårt att se att vätgas någonsin kommer bli ett realistiskt fordonsbränsle annat än i nischtillämpningar.
#1314787
4 tankställen i hela Frankrike, ett i hela Spanien. Nä, vätgas har långt till att bli ett realistiskt fordonsbränsle.
#1314788
EbbevonVolvo skrev: fre 03 maj 2019, 00:17 Det är ju till och med sämre än att "tanka" en el-bil. Jag får nog vänta ett tag till innan jag köper en vätgasdriven bil. El eller hybrid blir det inte, som jag tidigare sagt.
Förstår inte hur du menar här riktigt, är det svårt att ladda elbilar, eller vad avses??
#1314792
Zooma in det där så ser det inte lika bra ut. Långt mellan stationer på många ställen. Alltså att ha 10 eller ens 5 mil omväg till sitt tankställen funkar ju inte. Där har du inte samma problem med snabbladdare.. Dom behöver man inte ha nära sig, utan bara på väg någonstans.

Jag tror inte vätgas som bränsle för fordon kommer slå. Det blir för dyrt, för komplicerat, för knölig infrastruktur samt att det är ett ineffektivt användande av vår energi.
Speciellt om vi ska göra fossilfritt vätgas via elektrolys. (vet inte annars hur man ska få fram tillräckligt med mängder vätgas.. Att pumpa upp fossil fas för det känns lite kontraproduktivt... Men kanske finna andra mindre resursslösande sätt?)

Sen känns det bra mycket farligare att köra runt med kraftigt trycksatta gastankar än med både bensin och batterier.
#1314793
Variosboy skrev: fre 03 maj 2019, 17:22
EbbevonVolvo skrev: fre 03 maj 2019, 00:17 Det är ju till och med sämre än att "tanka" en el-bil. Jag får nog vänta ett tag till innan jag köper en vätgasdriven bil. El eller hybrid blir det inte, som jag tidigare sagt.
Förstår inte hur du menar här riktigt, är det svårt att ladda elbilar, eller vad avses??
Svårt att leva och bo i Sverige om man kör vätgasbil, så tolkar jag inlägget.

Vad finns det för vätgasbilar idag mer än Hyundai Nexo och Toyota Mirai?
https://www.hyundai.se/bilar/nexo
https://www.toyota.se/nya-bilar/mirai/index.json

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 6c51c5cf2a

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... db78a78dbd
#1314795
Vi lever med konsekvenser av politiska beslut.

Vi har haft en fantastiskt fin fossilfri elproduktion sedan ca 50 år, nu har vi dessutom en mängd vindsnurror som kan vara svåra att nyttja i nätet. Perfekta förutsättningar för vätgasproduktion.

Men nej, på senare år har man bestämt att det ska vara batteribilar som det ska satsas på vad gäller infrastrukturen.

Sverige är fantastiskt.
#1314804
Leopold skrev: fre 03 maj 2019, 17:38 Vi lever med konsekvenser av politiska beslut.

Vi har haft en fantastiskt fin fossilfri elproduktion sedan ca 50 år, nu har vi dessutom en mängd vindsnurror som kan vara svåra att nyttja i nätet. Perfekta förutsättningar för vätgasproduktion.

Men nej, på senare år har man bestämt att det ska vara batteribilar som det ska satsas på vad gäller infrastrukturen.

Sverige är fantastiskt.
Problemet är väl effektåtgången för att spjälka vätgasen, du får bara 60% verkningsgrad. Visst kan man återvinna spillvärmen som blir i fjärrvärmenät eller likande, men måste vi importera kolkraft från polen kan vi lika bra bränna diesel direkt i bilen.

Förlusterna i bränslecellen kan man ha för att värma kupén i bilen, så där får man nytta av den på vinterhalvåret iaf.

Satsar vi hårt på ny modern kärnkraft kanske vi når en grön fordonsflotta på vätgas om 50 år, men det krävs en massa jobb och framför allt politiska beslut för att det ska bli verklighet.

Håller med om att batteribilar är skit, man måste se till hela livscykeln från utvinning av råmaterial till skrotning av bilen och inte bara vad Svensson stoppar i den för att kunna åka till jobbet.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 380

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen