Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1402233
Verdi skrev:Orkar tyvärr inte förklara. Då ska jag fan ha betalt. Ni får tro vad ni vill.
Jag gissar att det har till viss del att göra med att behålla pengar inom landet (istället för oljeomimport för miljarder) som i sin tur då genererar mer jobb och skattetäkter.
Vi kan producera efter "bränsle" till elbilar och gör det redan rätt framgångsrikt och billigt.

Den andra aspekten kan då gälla hälsoskäl, där staten kommer spara mycket pengar på en hälsosammare befolkning. Mindre astmafall och lungrelaterade sjukdomar i städer.

Den tredje, mer svårräknade är långsiktiga effekter på klimatet.

Du får hinta om det var nått av ovan du tänkte kring. Bild
#1402260
joel80 skrev: tis 15 sep 2020, 20:58
Verdi skrev:Orkar tyvärr inte förklara. Då ska jag fan ha betalt. Ni får tro vad ni vill.
Jag gissar att det har till viss del att göra med att behålla pengar inom landet (istället för oljeomimport för miljarder) som i sin tur då genererar mer jobb och skattetäkter.
Vi kan producera efter "bränsle" till elbilar och gör det redan rätt framgångsrikt och billigt.

Den andra aspekten kan då gälla hälsoskäl, där staten kommer spara mycket pengar på en hälsosammare befolkning. Mindre astmafall och lungrelaterade sjukdomar i städer.

Den tredje, mer svårräknade är långsiktiga effekter på klimatet.

Du får hinta om det var nått av ovan du tänkte kring. Bild

Typ. Sen är det faktiskt skatt på el också. Plus att folk grovt överskattar hur stora intäkterna är från skatter på personbilar. Rör sig om ett fåtal procent av de totala skatteintäkterna.
#1402272
Okalettos skrev:Preci Verdi, procent är relativt.. Och/men det blir stora summor om man gångrar med antalet.. Försök höja intäkterna (var?) för att täcka upp för framtida bortfall när många kör 'elbil'..
Du ser bara bortfallet och räknar inte med de tillskott som det även innebär på andra delar.
#1402283
Jag läste att Norge gör sig redo för elbilsskatt. Mer än varannan ny bil som säljs i Norge är en elbil. Inget bestämt ännu, politikerna diskuterar.

Här i Sverige har Konsumentverket inlett en granskning av landets snabbladdningsaktörer. Anledningen är anmälningar om bristande prisinformation.
#1402295
EbbevonVolvo skrev: ons 16 sep 2020, 01:01 Jag läste att Norge gör sig redo för elbilsskatt. Mer än varannan ny bil som säljs i Norge är en elbil. Inget bestämt ännu, politikerna diskuterar.

Här i Sverige har Konsumentverket inlett en granskning av landets snabbladdningsaktörer. Anledningen är anmälningar om bristande prisinformation.

Elbilsskatt? Säg till när nåt sånt blir verklighet istället... Jag ska äta upp min högra sko om det kommer en ny skatt som BARA drabbar elbilar. ;)

Vad har bristande prisinformation med nånting att göra? Jag har fortfarande inte betalat en enda krona för snabbladdning men jag har hört att det är lite knepigt för de andra.
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 390
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]