Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1328490
Bara du själv kan avgöra....

Kan du ladda hemma är det ju stor skillnad mot att bo så man behöver köra iväg till laddstationer när man behöver fylla på ström.

Har man två bilar så man man ta den vanliga vid långresa, släpdrag och skrymmande last, det är det ju en helt annan sak än att bara ha en elbil.

Kan du ladda på jobbet är det mycket värt

Osv
#1328514
Jonas_latt skrev:Jag börjar fundera på elbil och hitta denna tråd.
Jag har inte kollar igenom alla sidor här men skummat igenom lite.

Jag prata med en väns far som kör Renault Zoe.
Jag kan inte säga att alla uppgifter stämmer på kronan mm men efter hans samtal så blev jag ändå intresserad.

Går köpa en begagnad Zoe tex för 100.000.
Om man tar lån kanske man hamnar på 2000 i månaden.?
Beror ju helt på hur lång avbetalningstid du tar. :)
Tar du 48 månader (4 år) med 20% insats bör ammorteringen hamna på strax under 1700kr. Får du en ränta på under 4% klarar du dig under 2000kr/månaden då. Blir lägre ju mindre lån du har kvar.
Jonas_latt skrev: Kör mycket stadskörning, dagis, jobb mm.
Vet inte hur mycket det kostar att ladda den hemma 1000-2000kr.??
Årsskatten va typ 250kr om jag inte är helt ute och cyklar.
Jag kör ca 3000 mil per år.. men laddar ca hälften borta/på kontoret/på långresor.
Min dyraste månad hittills hemma är maj, då laddade jag 211kWh hemma, vilket kostade mig ca 230kr. På det tar jag mig ca 120 mil med min Leaf. (Snittar ca 1,7kWh per mil nu sommartid.. nära 2kWh/mil vintertid) En Zoe drar lite mindre och bör klara sig en bit under det.) Stadskörning drar mindre än motorväg. Man spar rätt mycket med regenerering.

Jag räknar på ca 2kr/mil i el.. kan bli några tioöringar mer vintertid.

Min årsskatt tror jag är 360kr.

En Zoe är ingen bil att åka långt med då den inte har riktig snabbladdning.. däremot har den trefas-laddning vilket gör att man kan ladda upp relativt snabbt i hemmet. Kan man t.ex ladda med 16A trefas får man i 11kWh per timme, som med en förbrukning på kring 1,5kWh/mil ger över 7 mil.

Som snabbast laddar en Zoe med 22kW.. men då behöver laddaren stödja det. Finns rätt många som gör det.. t.ex vid många Ikea och i p-hus.

Nya Zoe som kommer nu har riktig snabbladdning.. men då får du betala en bra slant extra.
#1328571
Nu vet jag inte om du kört en zoe, men om du tänker ersätts 3000 volvomil per år med en zoe, så provkör för guds skull, personligen tycker jag att det är som att åka i en plåtburk.

Men vill man bara ta sig från a till ö så visst.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1328589
Just ja.. En Zoe...
Renault har nån slags batterihyra. Dom utnyttjade folks misstro på batterier och har en månadshyra på batteriet mot att man får ett nytt om det blir dåligt.
Så kolla upp det.. Beroende på mil man kör per år ligger den hyran på 600-900kr eller nått sånt tror jag.

Vill man slippa det kanske du kan titta på en E-golf.

#1330886
Med detta som resultat så är Tesla nog inget att satsa på, åtminstone inte Model 3...

Enstaka måndagsexemplar – eller en snöboll som satts i rullning?
Ägare klagar nu över dålig lack och rost på nya Tesla Model 3-bilar, enligt Inside EV:s.


https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-r ... el-3-19711
#1330898
Mercedes, Audi och BMW har ju haft enorma lack och rostproblem ett helt decennium mellan 2000 och 2010 och överlevt ändå men visst är det ett dåligt tecken. För ett nystartat märke gäller det att minska osäkerheterna så mycket som möjligt.
#1330924
Hämtade ut min Model 3 för några veckor sedan. Fantastisk bil. Blir spännande att se om den rostar ihop. Monterade stänkskydd direkt så det ska nog hjälpa lite.
#1330926
Jag har förstått att det verkar vara många av de Tesla Model 3 som gjordes under fösta halvåret som har undermålig lack. För tunn eller t.o.m saknas på vissa delar.
Såg däremot nån som testat på några bilar som tillverkas senare och då säger att det är vädigt bra lack. Jag skulle nog ändå vara lite nojjig om jag köpt, och kanske lägga en slant på lackskydd och extra rostskydd.
Vet inte hur mycket vikt man ska lägga på endast en video, men här mäter dom tjockleken på lacken på en M3:

(Spola till ca 3:25 om länken inte tar er direkt dit)
#1330981
Väldigt mycket av finländarens lackproblem skulle ju varit löst om det suttit stänkskydd fram. Kanske är det också så att han bor/kör väldigt mycket grusväg?
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 380

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]