Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1435770

VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: lör 13 mar 2021, 18:27 Måste väl vara typexemplet på att en den ena handen inte vet vad den andra gör. Man kan inte båda ha kakan och äta den ens när den består av vattenkraft.

Myndigheterna är skämmand inkompetenta. Ett exempel till, jag har vänner i USA som drabbades av strömavbrott när det var snökaos och man var utan ström i över två veckor. Allt som går på el dog, ingen värme, inget vatten, inget ljus. Men bilarna gick ju så man kunde åka till nästa delstat och ta in en natt på hotell var 5e dag så man fick duscha, tanka och köpa fotogen och gasol så man kunde laga mat och hålla huset över 0 grader inmhus så alla ledningar inte frös sönder.

Hade man bara haft elbil hade det varit kris.

Jag ser ingenstans att myndigheterna gör något här för att förbereda sig. Om vi går från ett samälle med olika parallella system för att driva samhället, el, bensin, diesel osv till ett 100% eldrivet samhälle så krävs det ju igentligen dubbla elsystem om vi ska ha minsta krisberedskap. Men ingen bryr sig.
I december startade vattenfall upp en batterilagring i Uppsala. Ett rätt litet test som bara motsvarar ca 40-50 elbilar i batteristorlek men som hjälper till att trycka ner effekttopparna tillräckligt för att man ska kunna uttöka med 1700 villor.

Elbilar skulle också gå att köra till nästa delstat för att ladda. Varför skulle det bara vara bensin/diesel som kan göra det?
Till skillnad från de flesta bensin och dieselbilar har elbilister oftare "full tank" då man laddar när den står still.
#1435779
En bensinpump funkar inte heller utan ström
#1435803
Lövet skrev: sön 14 mar 2021, 19:23 En bensinpump funkar inte heller utan ström
Nej men det är enkelt att ta dit ett litet dieselaggregat som håller igång macken.

Svårare att hålla igång 10 laddplatser på 250 kw styck
#1435805
Fast man behöver inte snabbladda. Ett sånt här laddar lätt upp en elbil på ett par timmar. https://www.entreprenadbutiken.se/elver ... -11kw.html Nu tänker jag alltså att man främst ska ladda sin egen bil, inte starta elmack.
#1435808
En bensinmack kan ha 100 kubikmeter i tankarna. Det räcker att tanka 2000 bilar som tillsammans kan köra 2 miljoner km på det bränslet.

Det är väl så man behöver skala upp en batteribank tex för att åtminstone behålla den sjukt dåliga krisberedskap vi har i dagsläget.

Vid långvariga konflikter är ju elbilar bra för vi kan producera elen själva. Men man får ju inte glömma att vi byter flera olika energisystem mot mer eller mindre ett enda och då krävs det mycket högre tillförlitlighet.
#1435826
Vi byter ett system där vi importerar större delen av allt drivmedel vi använder (förutom nån procent som då är biobränsle vi väl producerar inom landet).
Med eldrift blir vi mer självförsörjande, det ser jag som en väldigt stor fördel.

Att skaffa batteribank hemma blir billigare och billigare för varje år och det är bra bidrag för det nu också. Skaffar jag det har jag hemma-producerat "bränsle" som räcker rätt bra under 10 månader på året.

Är man sen så orolig över långvariga elavbrott för just bilresor får man väl skaffa ett dieselverk. Jag har inte den prion. Kan klara mig med värme och mat hemma i flera veckor utan el. Ska öka på matförrådet lite till så jag klarar upp mot en månad.

Att distribuera bensin och diesel är en rätt omfattande process. Tar det stopp någonstans i det ledet blir det snabbt problem. Så det är väl inte så att vi har en massa lösningar på det idag heller?
#1435888
joel80 skrev: sön 14 mar 2021, 23:43 Är man sen så orolig över långvariga elavbrott för just bilresor får man väl skaffa ett dieselverk. Jag har inte den prion. Kan klara mig med värme och mat hemma i flera veckor utan el. Ska öka på matförrådet lite till så jag klarar upp mot en månad.
Jag klarar mig också i månader med ved, vattenbrunn osv... Men jag är i alla fall realist och fattar att det bara är löjligt att tänka så....

För det funkar endast om du har eldkraft och ammunition nog att hålla alla inkräktare stången en månad. Om vi blir utan ström i hela samhället kommer miljoner människor behöva lämna sina lägenheter som blir utan värme, vatten och mat väldigt snabbt och heller inte går att återställa för vatten och värmesystem fryser söner snabbt när man inte kan värma upp fastigheterna. Jag kommer inte ha en chans att stoppa den strömmen ur stan utan man kommer så klart bli helt ockuperad av denna massa.
joel80 skrev: sön 14 mar 2021, 23:43
Att distribuera bensin och diesel är en rätt omfattande process. Tar det stopp någonstans i det ledet blir det snabbt problem. Så det är väl inte så att vi har en massa lösningar på det idag heller?
När jag växte upp var det kalla kriget och vi hade stora bergrum fyllda med drivmedel så vi kunde klara oss upp till 2 år med ransonering så klart om vi blev avstängda från omvärden.

Nu är allt borta, bränslet sålt och bergrummen igengjutna och vår berdeskap är nästan noll.

Men det är ju inget argument för att sänka beredskapen ännu mera i och med övergången till endast el för all energidistibution, se till att skapa ett helt nytt elsystem som kan klara detta.
#1435890
VolvoB20 skrev:När jag växte upp var det kalla kriget och vi hade stora bergrum fyllda med drivmedel så vi kunde klara oss upp till 2 år med ransonering så klart om vi blev avstängda från omvärden.
Fast de förråden var ju inte för privatbruk. De var för militär och offentlig förvaltning. Bättre än inget förstås.
  • 1
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 390
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]