Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1575194
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 17:14
20FJan skrev:Och jag tycker andelen skatt är ointressant, då vi pratar bil borde skatt per km var mer relevant att jämföra. Som visar att skatten blir väldigt låg för elbilar. (Positivt)
Så du tycker inte man ska betala något beroende på hur stor påverkan på miljön drivmedlet orsakar? Att bränna olja anser jag ska kosta, eftersom det orsakar samhällskostnader.
Jo, och det är ju det jag säger. Även fast andelen skatt är högre på el så blir skattekostnaden mycket lägre per kilometer eftersom totalkostnaden på drivmedlet är såpass lågt.
Har du solpaneler blir det ännu lägre, i princip slipper skatten helt men får en (subventionerad) investering som ska betala av sig istället.
#1575196
Om vi bränner olja/bensin i en generator hemma kommer skatten per producerad kWh bli bra mycket högre än den du plockar ur väggen. Spotpriset på el måste upp i omkring 8kr/kWh innan det ens lönar sig ekonomiskt. Utan att ens räkna med slitage/investeringskostnad.
#1575238
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 17:11
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 16:13 Abonnemanget har inget med direkta kostnaden per kWh att göra. Att du laddar 100kWh extra en månad ökar inte p dina fasta avgifter.
Jag räknar bara på vad elen kostar fram till min fastighet. Självklart måste jag räkna med den fasta kostnaden, annars får jag ingen el levererad överhuvudtaget.

Om jag inte räknar med fasta kostnaden blir det ju helt absurt,det blir ju som att säga att mitt bredband och mobil är helt gratis eftersom jag bara betalar fastkostnad :-o

Och jag räknar inte på laddningen separat, räknar bara på vad elen kostar totalt och hur stor del som är skatter, oavsett vad jag förbrukar den.

Du får ju till att skatten är extremt hög för du räknar ju bort alla kostnader utom spotpriset.Då kan du ju ta en dag dag spotpriset är 1 öre och säga att skatten är 4100% :-o :-o :-o

Jag summerar hellre vad jag betalat total för elen hem till fastigheten under ett år och då är andelen skatt betydligt lägre än andelen skatt jag betalat på bensin/diesel under samma år

Så jag håller inte alls med din uppfattning att skatten på el är mycket högre, tvärt om.
Om du räknar med fasta kostnader och ska räkna ut vad din bil faktiskt kostar att köra så blir det fel så länge du inte höjt din säkring.

Om du nödvändigtvis ska räkna med den, även om det då inte blir den summa du lagt på laddning, så får du också räkna ut hur mycket lägre kostnaden för all hushållsel blivit p.g.a bilens extra förbrukning och ta med det i beräkningen. Att du endast ska räkna in fasta kostnaderna i bilen utan att ta hänsyn till att de kostnaderna nu slås ut på fler kWh så allt annat i huset blir billigare blir fel det också.

Sen kan du ju också tänka på "hur påverkar bilens 200kWh den här månad men räkning. Hur mycket fick jag faktiskt betala för att ladda.

Har du ökat säkringen just för bilen får du ta med hela den kostnaden. Annars är det bara det löpande som påverkar din månadskostnad.
Varför ska du dra in allt annat som underhållskostnader på bilen.

Du sade att det var mycket högre skatt på el än bensin och jag håller inte med.

Då säger jag bara att skattesatsen på bensin som jag tankar vid pumpen är mycket mycket högre än vad skattesatsen är på el ur kontakten.

Visst skattesaten blir högre om du räknar på spotpriset på elbörsen ute vid vinsnurran, men det har ju noll betydelse för oss som konsumenter.

Det som betyder något är vad det kostar för mig som konsument när jag tankar eller när jag laddar hemma och då är skattepåslageg mycket högre vid pumpen
#1575240
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 17:11
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 16:13 Abonnemanget har inget med direkta kostnaden per kWh att göra. Att du laddar 100kWh extra en månad ökar inte p dina fasta avgifter.
Jag räknar bara på vad elen kostar fram till min fastighet. Självklart måste jag räkna med den fasta kostnaden, annars får jag ingen el levererad överhuvudtaget.

Om jag inte räknar med fasta kostnaden blir det ju helt absurt,det blir ju som att säga att mitt bredband och mobil är helt gratis eftersom jag bara betalar fastkostnad :-o

Och jag räknar inte på laddningen separat, räknar bara på vad elen kostar totalt och hur stor del som är skatter, oavsett vad jag förbrukar den.

Du får ju till att skatten är extremt hög för du räknar ju bort alla kostnader utom spotpriset.Då kan du ju ta en dag dag spotpriset är 1 öre och säga att skatten är 4100% :-o :-o :-o

Jag summerar hellre vad jag betalat total för elen hem till fastigheten under ett år och då är andelen skatt betydligt lägre än andelen skatt jag betalat på bensin/diesel under samma år

Så jag håller inte alls med din uppfattning att skatten på el är mycket högre, tvärt om.
Om du räknar med fasta kostnader och ska räkna ut vad din bil faktiskt kostar att köra så blir det fel så länge du inte höjt din säkring.

Om du nödvändigtvis ska räkna med den, även om det då inte blir den summa du lagt på laddning, så får du också räkna ut hur mycket lägre kostnaden för all hushållsel blivit p.g.a bilens extra förbrukning och ta med det i beräkningen. Att du endast ska räkna in fasta kostnaderna i bilen utan att ta hänsyn till att de kostnaderna nu slås ut på fler kWh så allt annat i huset blir billigare blir fel det också.

Sen kan du ju också tänka på "hur påverkar bilens 200kWh den här månad men räkning. Hur mycket fick jag faktiskt betala för att ladda.

Har du ökat säkringen just för bilen får du ta med hela den kostnaden. Annars är det bara det löpande som påverkar din månadskostnad.

Varför krångla till det. Du skrev att det det var högre skatt på el än på bensin/diesel och jag håller inte med..

I slutet av månaden får jag en elräkning från EON och en Bensinräkning från Preem.

Skattepåslaget i räkningen från Preem är högre än i elräkningen från EON, simple as that, inte tvärs om
#1575250

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 17:11
VolvoB20 skrev: Jag räknar bara på vad elen kostar fram till min fastighet. Självklart måste jag räkna med den fasta kostnaden, annars får jag ingen el levererad överhuvudtaget.

Om jag inte räknar med fasta kostnaden blir det ju helt absurt,det blir ju som att säga att mitt bredband och mobil är helt gratis eftersom jag bara betalar fastkostnad :-o

Och jag räknar inte på laddningen separat, räknar bara på vad elen kostar totalt och hur stor del som är skatter, oavsett vad jag förbrukar den.

Du får ju till att skatten är extremt hög för du räknar ju bort alla kostnader utom spotpriset.Då kan du ju ta en dag dag spotpriset är 1 öre och säga att skatten är 4100% :-o :-o :-o

Jag summerar hellre vad jag betalat total för elen hem till fastigheten under ett år och då är andelen skatt betydligt lägre än andelen skatt jag betalat på bensin/diesel under samma år

Så jag håller inte alls med din uppfattning att skatten på el är mycket högre, tvärt om.
Om du räknar med fasta kostnader och ska räkna ut vad din bil faktiskt kostar att köra så blir det fel så länge du inte höjt din säkring.

Om du nödvändigtvis ska räkna med den, även om det då inte blir den summa du lagt på laddning, så får du också räkna ut hur mycket lägre kostnaden för all hushållsel blivit p.g.a bilens extra förbrukning och ta med det i beräkningen. Att du endast ska räkna in fasta kostnaderna i bilen utan att ta hänsyn till att de kostnaderna nu slås ut på fler kWh så allt annat i huset blir billigare blir fel det också.

Sen kan du ju också tänka på "hur påverkar bilens 200kWh den här månad men räkning. Hur mycket fick jag faktiskt betala för att ladda.

Har du ökat säkringen just för bilen får du ta med hela den kostnaden. Annars är det bara det löpande som påverkar din månadskostnad.

Varför krångla till det. Du skrev att det det var högre skatt på el än på bensin/diesel och jag håller inte med..

I slutet av månaden får jag en elräkning från EON och en Bensinräkning från Preem.

Skattepåslaget i räkningen från Preem är högre än i elräkningen från EON, simple as that, inte tvärs om

Då gör vi det enkelt:
Köper jag el för 1000kr och bensin för 1000kr så är det mer skatt på elen än på bensinen. Endast om spotpriset är över ca 75 öre blir det mindre andel skatt på elen.
#1575305
Imorgon ertermiddag betalar jag bara skatt för elen... och får, även efter avgifterna till elbolaget, betalt för elen jag använder om det inte vore för skatten. Bild
Blir väääldigt stor andel skatt då...
Screenshot_20240406_191947_Tibber.jpg
Screenshot_20240406_191947_Tibber.jpg (25.24 KiB) Visad 236 gånger
#1575467
joel80 skrev: lör 06 apr 2024, 11:34
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 05 apr 2024, 17:11 Om du räknar med fasta kostnader och ska räkna ut vad din bil faktiskt kostar att köra så blir det fel så länge du inte höjt din säkring.

Om du nödvändigtvis ska räkna med den, även om det då inte blir den summa du lagt på laddning, så får du också räkna ut hur mycket lägre kostnaden för all hushållsel blivit p.g.a bilens extra förbrukning och ta med det i beräkningen. Att du endast ska räkna in fasta kostnaderna i bilen utan att ta hänsyn till att de kostnaderna nu slås ut på fler kWh så allt annat i huset blir billigare blir fel det också.

Sen kan du ju också tänka på "hur påverkar bilens 200kWh den här månad men räkning. Hur mycket fick jag faktiskt betala för att ladda.

Har du ökat säkringen just för bilen får du ta med hela den kostnaden. Annars är det bara det löpande som påverkar din månadskostnad.

Varför krångla till det. Du skrev att det det var högre skatt på el än på bensin/diesel och jag håller inte med..

I slutet av månaden får jag en elräkning från EON och en Bensinräkning från Preem.

Skattepåslaget i räkningen från Preem är högre än i elräkningen från EON, simple as that, inte tvärs om

Då gör vi det enkelt:
Köper jag el för 1000kr och bensin för 1000kr så är det mer skatt på elen än på bensinen. Endast om spotpriset är över ca 75 öre blir det mindre andel skatt på elen.
Spotpriset är ju priset på elbörsen, precis som oljepriset.

Båda dessa är ju helt ointressanta för jag kan ju varken köpa el på spot-prismarknaden eller drivmedel på råoljebörsen ... Gör du det ??? Det var spännade i så fall.

Jag köper mitt drivmedel vid pump på macken av Preem och elen av en leverantör vid min elmätare (EON)

Det är vad jag betalar för drivmedel och el. Och då blir andelen skatt lägre på el varje månad för mig.

Visst det hade väl varit fint om kan kunde köpt olja och el direkt och sluppit betala både EON och Preem, och då hade skatten varit högre på el när priset är lågt. Men inget av det är ju verkligt för mig. Så jag betalar mindre i skatt på elen till mitt hus än på bränslet jag tankar min bil med.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1575468
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 06 apr 2024, 11:34
VolvoB20 skrev:
Varför krångla till det. Du skrev att det det var högre skatt på el än på bensin/diesel och jag håller inte med..

I slutet av månaden får jag en elräkning från EON och en Bensinräkning från Preem.

Skattepåslaget i räkningen från Preem är högre än i elräkningen från EON, simple as that, inte tvärs om

Då gör vi det enkelt:
Köper jag el för 1000kr och bensin för 1000kr så är det mer skatt på elen än på bensinen. Endast om spotpriset är över ca 75 öre blir det mindre andel skatt på elen.
Spotpriset är ju priset på elbörsen, precis som oljepriset.

Båda dessa är ju helt ointressanta för jag kan ju varken köpa el på spot-prismarknaden eller drivmedel på råoljebörsen ... Gör du det ??? Det var spännade i så fall.

Jag köper mitt drivmedel vid pump på macken av Preem och elen av en leverantör vid min elmätare (EON)

Det är vad jag betalar för drivmedel och el. Och då blir andelen skatt lägre på el varje månad för mig.
Jag har ca 7-10 öre påslag på spotpriset. Det är många abonnemang som har liknande.Tagit med det i beräkningarna ovan.
#1575469
joel80 skrev: mån 08 apr 2024, 08:44
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 06 apr 2024, 11:34


Då gör vi det enkelt:
Köper jag el för 1000kr och bensin för 1000kr så är det mer skatt på elen än på bensinen. Endast om spotpriset är över ca 75 öre blir det mindre andel skatt på elen.
Spotpriset är ju priset på elbörsen, precis som oljepriset.

Båda dessa är ju helt ointressanta för jag kan ju varken köpa el på spot-prismarknaden eller drivmedel på råoljebörsen ... Gör du det ??? Det var spännade i så fall.

Jag köper mitt drivmedel vid pump på macken av Preem och elen av en leverantör vid min elmätare (EON)

Det är vad jag betalar för drivmedel och el. Och då blir andelen skatt lägre på el varje månad för mig.
Jag har ca 7-10 öre påslag på spotpriset. Det är många abonnemang som har liknande.Tagit med det i beräkningarna ovan.
Sjukt billigt 7-10 öre, vilket abonnemang har du ??? Det vill jag byta till

När jag tittar på elräkningen så från EON är kostnaden runt kronan för att få hem elen till mätaren så mitt faktiska elpris ligger på ca 2 kr/kwh totalt. Elnätskostnaden överstiger ofta kostnad på spotprismarknaden.

Tittar jag på min elräkning så betalade jag 1000 kr för elen på spotprismaknaden och sen skall EON ha lika mycket till för att leverera hem den til min fastighet, så totalt var min elräkning på 2000 kr. Med 7-20 öre påslag hade min elräkning bara varit 1100 kr/månad. :-D
  • 1
  • 386
  • 387
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]