- ons 15 jun 2022, 01:52
#1502205
Nog blir jag fundersam när elbilsägare själva kommer med förslag att stoppa elbilsförsäljning och att på långresor tar man allt fossilbil istället.
Läste idag en insändare i Vi bilägare nr 9 14 juni 2022 som skribenten tyckte just så, han har elbil själv.
De gånger han gjort långresor har laddningen vid publika stolpar varit en katastrof, säger han. Han beskriver problemen vid olika laddstationer så man blir full i skratt.
Displayer vända mot solen så det nästan inte går vad det står på den, inga lediga laddplatser, många Tesla bilar laddar numera på vanliga laddplatser sen gratisladdning vid Teslastolpar blivit dyr laddning istället, en 43 kW laddstation han laddar vid levererar bara 2kW, elbilsresa blev 14 timmar istället för normala 9 timmar osv.
Den här elbilsföraren går så långt att han föreslår att försäljning av elbilar borde stoppas tills infrastrukturen för laddning byggts ut. Och man borde slippa icke fungerande laddstolpar och att Tesla släpper sina laddstolpar fria så alla kan ladda även där, inte bara Teslabilars ägare.
Jag undrar allt om elbilsfolket tålamod börjar tryta med den ganska dåliga laddinfrastrukturen för långresor och att det förekommer trasiga laddstolpar.
Kanske killen som skrev insändaren i Vib bara har haft en jäkla otur?
Eller är det verkligen så här det ser ut där ute i elbils-Sverige?
Om det är så här det tenderar se ut lockar kanske ren elbil inte så värst framöver. Tuffar nog vidare med med min Volvo Plug-in hybrid (laddhybrid) ett bra tag till i väntan på bättre elbilstider (infrastruktur). Förresten jag tror nog det ligger korn av sanning vad skribenten skrev. Jag kommer ihåg för några veckor sen svängde vi in vid Rasta i Mantorp utanför Linköping. Jag såg det var lång ringlande kö till de publika laddstolparna (tror de hörde till intilliggande Circle K). Minns jag tänkte, fy tusan att behöva stå i laddkö. Jag åkte med en i fossilbil så vi åt och drog vidare medan elbilsförarna stod vid sina bilar med mobilen i näven och vänta antingen på att laddningen skulle bli klar eller på sin tur. Först stå i laddkön, sen stå i matkön (tog 1/2 timme för oss få maten, sen lika lång tid äta i lugn och ro), hade vi haft elbil kanske det gått en halvtimme till. Det kan bli rätt långa stopp om man har elbil om man har lite otur. Affärsresenärer kan hamna i knepiga tidsbrist-situationer föreställer jag mig. Det lilla jag själv sett av laddplatser verkar mindre tilltalande. Hoppas det finns några bra laddplatser med för det första fungerande laddstolpar (alla) som levererar den effekt de skall ha och i tillräckligt antal m h t antal elbilsbilister som brukar svänga in och ladda på en viss laddplats.
Läste idag en insändare i Vi bilägare nr 9 14 juni 2022 som skribenten tyckte just så, han har elbil själv.
De gånger han gjort långresor har laddningen vid publika stolpar varit en katastrof, säger han. Han beskriver problemen vid olika laddstationer så man blir full i skratt.
Displayer vända mot solen så det nästan inte går vad det står på den, inga lediga laddplatser, många Tesla bilar laddar numera på vanliga laddplatser sen gratisladdning vid Teslastolpar blivit dyr laddning istället, en 43 kW laddstation han laddar vid levererar bara 2kW, elbilsresa blev 14 timmar istället för normala 9 timmar osv.
Den här elbilsföraren går så långt att han föreslår att försäljning av elbilar borde stoppas tills infrastrukturen för laddning byggts ut. Och man borde slippa icke fungerande laddstolpar och att Tesla släpper sina laddstolpar fria så alla kan ladda även där, inte bara Teslabilars ägare.
Jag undrar allt om elbilsfolket tålamod börjar tryta med den ganska dåliga laddinfrastrukturen för långresor och att det förekommer trasiga laddstolpar.
Kanske killen som skrev insändaren i Vib bara har haft en jäkla otur?
Eller är det verkligen så här det ser ut där ute i elbils-Sverige?
Om det är så här det tenderar se ut lockar kanske ren elbil inte så värst framöver. Tuffar nog vidare med med min Volvo Plug-in hybrid (laddhybrid) ett bra tag till i väntan på bättre elbilstider (infrastruktur). Förresten jag tror nog det ligger korn av sanning vad skribenten skrev. Jag kommer ihåg för några veckor sen svängde vi in vid Rasta i Mantorp utanför Linköping. Jag såg det var lång ringlande kö till de publika laddstolparna (tror de hörde till intilliggande Circle K). Minns jag tänkte, fy tusan att behöva stå i laddkö. Jag åkte med en i fossilbil så vi åt och drog vidare medan elbilsförarna stod vid sina bilar med mobilen i näven och vänta antingen på att laddningen skulle bli klar eller på sin tur. Först stå i laddkön, sen stå i matkön (tog 1/2 timme för oss få maten, sen lika lång tid äta i lugn och ro), hade vi haft elbil kanske det gått en halvtimme till. Det kan bli rätt långa stopp om man har elbil om man har lite otur. Affärsresenärer kan hamna i knepiga tidsbrist-situationer föreställer jag mig. Det lilla jag själv sett av laddplatser verkar mindre tilltalande. Hoppas det finns några bra laddplatser med för det första fungerande laddstolpar (alla) som levererar den effekt de skall ha och i tillräckligt antal m h t antal elbilsbilister som brukar svänga in och ladda på en viss laddplats.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.