Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1455870
20FJan skrev: mån 26 jul 2021, 12:31
bem skrev: mån 26 jul 2021, 11:36 Det är en intressant kurva i studien där rena elbilen och laddhybriden jämförs på svenskpriducerad el underu livscykeln och 20000 mil.
Rena elbilen ligger konstant på ca. 75 gram koldioxidutsläpp per km medan laddhybriden bryter den linjen vid 76% och ner till 50 gram/km vid 100% (20000 mil) när laddhybriden körs på el.
Ja, missvisande. De har alltså slagit ut elbilens utsläpp på 20000 mil? Vad ligger den på sedan? Den drar ju rimligen lägre energi per km då den slipper släpa runt på en extra drivlina i onödan.
Vad låg laddhybriden på från början? Räknar de bara med batteritillverkningen och struntar i resten av bilen?
Hela studien går att läsa på engelska här:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1921001562

Körning:
Diagrammet de ritat i tidningen Elbilen nr 2 2021 sid 20 visar att rena elbilen släpper ut ca 75 gram koldioxid från 0% till 100% av körningen 20000 mil.
För laddhybriden startar det med ca 160 gram koldioxid per km i början och blir 50 gram vid 100% av körsträckan 20000 mil, och vid 76% körsträcka korsar laddhybridens utsläppsvärdeslinje elbilens linje.
Kör man laddhybriden på 76% av körningen på svensk el så matchar man rena elbilens koldioxidutsläpp körd på svensk el tydligen. Gäller Kia Niro.
Laddybridens utsläppslinje lutar i samma lutning från 0-100% liksom elbilens ligger horisontellt hela vägen från 0-100% på ca 75 gram koldioxid per km.
Svenskproducerad el avses vid den jämförelsen.

Livscykelanalys:
Sen finns det staplar för livscykeln.
De räknar koldioxidutsläpp på bilens tillverkning, batteriets tillverkning och skrotning/återvinning av bil och batteri samt förbrukning el (tillverkningen) och för laddhybriden förbrukning även av bensin. Där finns staplar för elbilen och laddhybridens koldioxudutsläpp på svensk el resp. europeisk el.
På svensk el släpper rena elbilen under livscykeln och 20000 mil ut ca 75 gram/ km och elhybriden 15-20% mer dvs 85-90 gram per km. Men på europeisk el har laddhybriden lägst koldioxidutsläpp under livscykeln, rena elbilen ser ut att i stapeln ligga på ca 140 gram/km och laddhybriden aningens lägre ca 125-130 gram koldioxid/km. Kia Niro gäller detta för. Stapel för bensinbilen Kia Niro finns också. Den ligger på ca 175 gram/km.
Ren elbil och laddhybrid är inte så ”rena” som man nog lätt tror när man sätter dem i livscykelperspektiv. I alla fall vid jämförelse Kia Niro ren elbil, laddhybrid och bensinbil som visar det rätt klart i studien tycker jag.
/Bo
#1455907
20FJan skrev:
bem skrev: mån 26 jul 2021, 11:36 Det är en intressant kurva i studien där rena elbilen och laddhybriden jämförs på svenskpriducerad el under livscykeln och 20000 mil.
Rena elbilen ligger konstant på ca. 75 gram koldioxidutsläpp per km medan laddhybriden bryter den linjen vid 76% och ner till 50 gram/km vid 100% (20000 mil) när laddhybriden körs på el.
Ja, missvisande. De har alltså slagit ut elbilens utsläpp på 20000 mil? Vad ligger den på sedan? Den drar ju rimligen lägre energi per km då den slipper släpa runt på en extra drivlina i onödan.
Vad låg laddhybriden på från början? Räknar de bara med batteritillverkningen och struntar i resten av bilen?
Ja elbilen har ju störst miljöpåverkan vid tillverkning. Den delen har dock gått ner rätt mycket på bara några år, mycket för att utvecklingen av batterier går rätt fort nu. Man behöver mindre råvara per kWh batteri för varje år och man har lyckats minska mängden av de "värsta" metallerna rätt rejält. Flera batteritillverkaee har nu t.ex helt kobolt-fria batterier.

I och med att utsläppet är högst initialt så "vinner" elbilen på ju längre körcykel man har. De batterier som finns i moderna elbilar väntas hålla i minst 2500 cykler. Med en rävkvidd på 400km per cykel innebär det 1 000 000km. Räknar vi bort 10% i degradering och 10% till för nått oförutsett så hamnar vi ändå på 80 000 mil.

Många bilar kommer nog inte hålla så länge av andra orsaker med efter bilen gett upp kommer batteriet dessutom att kunna användas som lokal lagring i flera år och efter det återvinnas. T.ex Northvolt räknar med att kunna använda en rätt stor del metaller till sina batterier från återvunna batterier framöver.

Så vi kan nog vänta oss att elbilen avtryck fortsätter neråt. Även diesel och bensinbilar har gått neråt, om ändå inte i samma takt. Även där kan man vinna på att förändra produktionssätt och även på viss motoroptimering (även om det kanske inte finna så mycket mer att pressa ur där efter 100 års utveckling).
#1455917
Även om kanske en ren elbil skulle kunna rulla bortåt 80000 mil lär bilen vara helt omodern då. Jag tror få om ens några hinner rulla så långt innan den skrotats. Hur långt körs en bil idag i snitt innan den hamnar på skroten? 25000-30000 mil kanske?
Även om ren elbil släpper ut mindre koldioxid sett ur livscykelperspektiv ju fler mil den körs så tvivlar jag en ren elbil hinner köras så mycket längre än dagens innan det blir dags för skroten. Många elbilar kommer nog gå en s.k. eldöd tillmötes. Nya bilar idag innehåller så mycket elektronik och rena elbilar säkert än mer. Elprylar tenderar sluta funka med tiden.
Jag undrar jag om inte ren elbil ännu i rätt många år framöver i det stora europa- eller världsperspektivet kommer ha rätt högt koldioxudutsläpp i livscykelperspektivet. Men kanske t.ex. Volvos samarbete med Northvolt kan för Volvos elbilars batterier få ner koldioxidutsläppet i livscykelperspektivet på Volvos elbilar.
Tillverkningen av batterierna i Northvolts fabrik borde väl ha rätt låga koldioxidutsläpp tycker jag. Så det blir väl lägre och lägre koldioxidutsläpp för Volvos elbilar vad det lider.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1455956
Ben
Jag håller med, många elbilar kommer troligen inte gå lika långt som batteriet faktiskt klarar. Men man skrotar ju då inte batteriet utan det antingen används vidare i andra applikationer eller så återvinner man det.

Det gör ju förhoppningsbis att fotavtrycket för bilen blir ännu lägre.
:)
#1456064
Det måste bara vara en tidsfråga innan skatten blir högre på rena elbilar och laddhybrider. Vägarna skall ju underhållas och när huvuddelen av bilflottan är elektrifierad går det ju inte ha 360 kr i skatt som nu (den enda fordonsskatt idag på ren elbil och de flesta laddhybrider).
Ett förslag hur kilometerskatt i framtiden kan se ut var detta förslag (tur man bor på landsbygden, liten stad i alla fall, om det förslaget skulle bli verklighet):
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... t-forslag/
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1456067
Lucif3r skrev:Kommer det kilometerskatt så kommer det garanterat på alla bilar, oavsett drivmedel.
Skatt på skatt på skatt... på skatt.., sverige i ett nötskal ;-)
... och i så fall blir det nog inte på redan registrerade bilar. (Tror JAG)
#1456073
EbbevonVolvo skrev: tis 27 jul 2021, 20:54
Lucif3r skrev:Kommer det kilometerskatt så kommer det garanterat på alla bilar, oavsett drivmedel.
Skatt på skatt på skatt... på skatt.., sverige i ett nötskal ;-)
... och i så fall blir det nog inte på redan registrerade bilar. (Tror JAG)
Varför tror du inte det skulle kunna bli på redan registrerade bilar? Bara nyfiken.
/Bo
  • 1
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 380
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]