- mån 26 jul 2021, 13:47
#1455870
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1921001562
Körning:
Diagrammet de ritat i tidningen Elbilen nr 2 2021 sid 20 visar att rena elbilen släpper ut ca 75 gram koldioxid från 0% till 100% av körningen 20000 mil.
För laddhybriden startar det med ca 160 gram koldioxid per km i början och blir 50 gram vid 100% av körsträckan 20000 mil, och vid 76% körsträcka korsar laddhybridens utsläppsvärdeslinje elbilens linje.
Kör man laddhybriden på 76% av körningen på svensk el så matchar man rena elbilens koldioxidutsläpp körd på svensk el tydligen. Gäller Kia Niro.
Laddybridens utsläppslinje lutar i samma lutning från 0-100% liksom elbilens ligger horisontellt hela vägen från 0-100% på ca 75 gram koldioxid per km.
Svenskproducerad el avses vid den jämförelsen.
Livscykelanalys:
Sen finns det staplar för livscykeln.
De räknar koldioxidutsläpp på bilens tillverkning, batteriets tillverkning och skrotning/återvinning av bil och batteri samt förbrukning el (tillverkningen) och för laddhybriden förbrukning även av bensin. Där finns staplar för elbilen och laddhybridens koldioxudutsläpp på svensk el resp. europeisk el.
På svensk el släpper rena elbilen under livscykeln och 20000 mil ut ca 75 gram/ km och elhybriden 15-20% mer dvs 85-90 gram per km. Men på europeisk el har laddhybriden lägst koldioxidutsläpp under livscykeln, rena elbilen ser ut att i stapeln ligga på ca 140 gram/km och laddhybriden aningens lägre ca 125-130 gram koldioxid/km. Kia Niro gäller detta för. Stapel för bensinbilen Kia Niro finns också. Den ligger på ca 175 gram/km.
Ren elbil och laddhybrid är inte så ”rena” som man nog lätt tror när man sätter dem i livscykelperspektiv. I alla fall vid jämförelse Kia Niro ren elbil, laddhybrid och bensinbil som visar det rätt klart i studien tycker jag.
/Bo
20FJan skrev: ↑mån 26 jul 2021, 12:31Hela studien går att läsa på engelska här:bem skrev: ↑mån 26 jul 2021, 11:36 Det är en intressant kurva i studien där rena elbilen och laddhybriden jämförs på svenskpriducerad el underu livscykeln och 20000 mil.Ja, missvisande. De har alltså slagit ut elbilens utsläpp på 20000 mil? Vad ligger den på sedan? Den drar ju rimligen lägre energi per km då den slipper släpa runt på en extra drivlina i onödan.
Rena elbilen ligger konstant på ca. 75 gram koldioxidutsläpp per km medan laddhybriden bryter den linjen vid 76% och ner till 50 gram/km vid 100% (20000 mil) när laddhybriden körs på el.
Vad låg laddhybriden på från början? Räknar de bara med batteritillverkningen och struntar i resten av bilen?
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1921001562
Körning:
Diagrammet de ritat i tidningen Elbilen nr 2 2021 sid 20 visar att rena elbilen släpper ut ca 75 gram koldioxid från 0% till 100% av körningen 20000 mil.
För laddhybriden startar det med ca 160 gram koldioxid per km i början och blir 50 gram vid 100% av körsträckan 20000 mil, och vid 76% körsträcka korsar laddhybridens utsläppsvärdeslinje elbilens linje.
Kör man laddhybriden på 76% av körningen på svensk el så matchar man rena elbilens koldioxidutsläpp körd på svensk el tydligen. Gäller Kia Niro.
Laddybridens utsläppslinje lutar i samma lutning från 0-100% liksom elbilens ligger horisontellt hela vägen från 0-100% på ca 75 gram koldioxid per km.
Svenskproducerad el avses vid den jämförelsen.
Livscykelanalys:
Sen finns det staplar för livscykeln.
De räknar koldioxidutsläpp på bilens tillverkning, batteriets tillverkning och skrotning/återvinning av bil och batteri samt förbrukning el (tillverkningen) och för laddhybriden förbrukning även av bensin. Där finns staplar för elbilen och laddhybridens koldioxudutsläpp på svensk el resp. europeisk el.
På svensk el släpper rena elbilen under livscykeln och 20000 mil ut ca 75 gram/ km och elhybriden 15-20% mer dvs 85-90 gram per km. Men på europeisk el har laddhybriden lägst koldioxidutsläpp under livscykeln, rena elbilen ser ut att i stapeln ligga på ca 140 gram/km och laddhybriden aningens lägre ca 125-130 gram koldioxid/km. Kia Niro gäller detta för. Stapel för bensinbilen Kia Niro finns också. Den ligger på ca 175 gram/km.
Ren elbil och laddhybrid är inte så ”rena” som man nog lätt tror när man sätter dem i livscykelperspektiv. I alla fall vid jämförelse Kia Niro ren elbil, laddhybrid och bensinbil som visar det rätt klart i studien tycker jag.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.