Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1512314
100% är 90% (ungefär, sånt går att räkna ut). Dvs om du ställer in laddningen till 90% är batteriet egentligen laddat 81% (ungefär).
#1512345
Okalettos skrev: fre 16 sep 2022, 19:31
VolvoB20 skrev: fre 16 sep 2022, 18:55
20FJan skrev: ons 14 sep 2022, 21:26 Det är värmen som inte är bra. Det som påverkar livslängden mest är som jag förstått det är just låta batteriet stå urladdat eller fulladdat längre perioder.
Att batteriet snabbladas en kort stund lär inte vara någon som helst problem, vid fullgas och inbromsning sker ju också snabb laddning och urladdning som gör att det utvecklas värme. Detta i kombination av upprepade snabbladdningar kan nog bli slitsamt för batteriet jämfört med lugn körning och långsam laddning.
Det är inte bara värmen som skadar batteriet.

Batteriet håller bäst om det lagras vid 80% nivå.

Om batteriet är fulladdat, tomt, snabbladdas eller laddas ur snabbt kan det vid alla dessa tillfällen uppstå andra typer av kemiska reaktioner än de man eftersträvar. Ju mer man stressar batteriet, desto större risk för att slitage uppstår på batteriet även om man håller koll på temperaturen. Men visst, värme spär ju på risken ytterligare för slitage

En kraftig inbromsning kan ju lätt generera bortåt 500 kW effekt. Sen hur stor del av denna man kan fångs upp beror ju på
Känns rimligt allt du skriver, men kan 'elmotorerna' vid kraftig inbromsning verkligen generera i storleksordningen 500kW 'in reverse'..? Av de Watten snackar vi väl, isf, promille som dagens elbils-batterier kan/får ta emot..
Men om jag förstår dig rätt så är du ute efter 'stressen'.. Undra vad tillverkarna satt för 'bromskraftåterförings-stress-gräns' innan de vanliga bromsarna får gripa in.. Jag gissar på att de prioriterar lång körsträcka här och nu före bra livslängd.. De har säkert något diplomatiskt svar om de (inte än så länge?) får frågan i media :party:
500 kW är ju effekten som utvecklas om du tvärbromsar på motorväg med en tung SUV.

Hur bilen väljer att fördela den effekten mellan vanliga bromsarna och bromskraftåtervinningen/batteriet är ju individuellt
#1512353
Det är därför det är vanligt med fyrhjulsdrift och starka elmotorer, för att kunna ta vara på så mycket bromsenergi som möjligt. Jag som kör mer rimliga Nissan Leaf som är framhjuldriven och har hela 120kW elmotor, kan bara uttala mig om den. I menyerna kan jag klicka fram mätare som visar hur mycket som genereras, och det krävs inte så kraftig inbromsning innan den går i botten och visar 35 kW. Hjulbromsarna tar ju vid sömlöst så jag vet inte om mer regeneras. Vid fullgas visar den 120kW ända upp till toppfarten på hiskeliga 140km/h. Men vid start/stopp-körning kan ju detta pågå hela tiden om man inte blir trött i nackmusklerna till slut. Snabbladdning går i max 45kW men sjunker ganska tidigt. Trots dessa måttliga siffror stiger batteritempen och vid upprepade snabbladdningar sjunker laddfarten betydligt pga för hög temp. Nu har ju senare och dyrare elbilsmodeller aktiv kylning för att klara av att hantera detta bättre.
#1512363
Enligt en respekterad batteriguru på ett elbilsforum gäller följande:
(SOC är laddningsnivån i batteriet.)
När det gäller ”må bäst” är faktiskt låg SOC bäst! Ju lägre desto bättre ned till 0%.

Angående laddning vid bromsning under körning rekommenderas denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=w7rQ-fisp9s
Börja titta vid 13:25 om ni bara vill se hur mycket som laddas vid bromsning.
Videon visar tyvärr, enligt mig, lite farlig körning. KIAs presschaufför i Tyskland skjutsar journalister/youtubers i 260 km/h på en ganska vältrafikerad Autobahn.
#1512382
GustavE skrev: lör 17 sep 2022, 13:38 Enligt en respekterad batteriguru på ett elbilsforum gäller följande:
(SOC är laddningsnivån i batteriet.)
När det gäller ”må bäst” är faktiskt låg SOC bäst! Ju lägre desto bättre ned till 0%.
Det där var ju raka motsatsen mot vad man hört och vad som står i alla instruktionsböcker jag läst.

Har ju massor med saker som innehåller samma batterityp som i elbilarna och på samtliga står det att man ska se till att ha 70-80% nivå när man lagrar batterierna för maximal livslängd.

Dessutom, hur är det med skräckhistorierna om de som lämnat sina bilar med nästan tomt batteri och batteriet har tagit allvarlig skada av detta.
#1512395
VolvoB20 skrev:Det där var ju raka motsatsen mot vad man hört och vad som står i alla instruktionsböcker jag läst.
Självutnämnda experter kan vara farligt. Det står tydligt i min instruktionsbok i alla fall att bilen absolut inte får lämnas oladdad. Jag litar på den som ger ut garantin...
#1512397
Finns ju alla möjliga skröner och tips och självutnämda experter hit och dit när det gäller batterier i mobiler datorer bilar osv, när jag körde RC var det ett jäkla liv om dessa Li-po batterier , de tålde inte att ligga fulladade i en vecka ens. Jag har batterier idag som är tolv år gamla och dom har legat både fullade och oladdade i flera år och funkar fortfarande.

Likaså mobiler, man ska inte ladda fulls osv, min mobil ligger konstant på ladding hemma och i bilen och jag har mobiler från 2012 som funkar fortfarande och har bra batt kapacitet.

Batteriet i laptops dör om man har datorn i docka hela tiden, förra datorn satt på laddning i 9år och hade battkapacitet på 92% enligt något testprogram efter 9år

Jag tar allt det där med en stor nypa salt
#1512398
Lika som de som påstår att man inte ska åka runt med lite soppa i tanken för då får man kondens......det blir ´ju lixom liet soppa nångång innan man tankar.
#1512400
Hmm... jaha vad gäller då. Är det bara fake information i instruktionsboken med sina råd hur man bör sköta batteriet och funktionen att man kan välja att bara ladda fullt innan långresa är också bara fake då?
  • 1
  • 333
  • 334
  • 335
  • 336
  • 337
  • 390
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]